ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Bílá kniha terciárního vzdělávání prochází veřejnou diskuzí - tým jejích tvůrců reagoval na připomínky

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Bílá kniha terciárního vzdělávání ⁄ Ohlasy v médiích ⁄ Bílá kniha terciárního vzdělávání prochází...

Bílá kniha terciárního vzdělávání prochází veřejnou diskuzí - tým jejích tvůrců reagoval na připomínky

7.10.2008, Učitelské noviny č. 34/2008, autor: Lukáš Doubrava    

Nepamatuji si, že by kdy nějaký dokument týkající se našeho vysokého školství podléhal tak široké diskuzi, jako je tomu nyní u Bílé knihy terciárního vzdělávání (BKTV). Většinou se daný ma­teriál představil, trochu okomentoval a pak byl v tichosti přijat. O jeho naplňování snad ani nemluvě... Nyní jako by ani nepro­běhly prázdniny a ve veřejné diskuzi se plynule pokračovalo, a to už čtrnáct dní před začátkem akademického roku. Tým BKTV ministerstva školství odpovídal jednak na připomínky Rady vy­sokých škol (RVŠ), jednak diskutoval na konferenci s takzvanými vnějšími aktéry, tedy se zástupci subjektů mimo oblast školství.

Základním problémem je podfinancování

Na úvod ještě připomeňme, že BKTV je strategický dokument, který minister­stvo školství zveřejnilo v květnu (http://www.msmt.cz/bila-kniha/dokumenty) a prezentuje v něm svoji představu o re­formě našeho terciárního vzdělávání, tedy veřejných a soukromých vysokých škol, ale i škol vyšších odborných. Pů­vodně měla BKTV sloužit jako materiál, na základě něhož se bude bezprostřed­ně po jeho přijetí vytvářet nový vysokoškolský zákon či přesněji řečeno zákon o terciárním vzdělávání. Ten se však má podle rozhodnutí ministra školství Ondřeje Lišky připravovat už nyní, tedy sou­běžně s prací nad BKTV.

„Dostali jsme řadu připomínek od jednotlivých vysokých Škol, ale věc­ností a konstruktivním duchem vynikaly připomínky RVŠ," řekl v úvodu diskuze se zástupci rady PETR MATĚJŮ, ve­doucí týmu BKTV a ředitel odboru analyticko-koncepčního na MŠMT. „Z při­pomínek nejen od RVŠ; ale i od České konference rektorů nebo akademických senátů VŠ vyplynuly tři ústřední problé­my, které je potřeba vyřešit: financování vysokého školství, jeho řízení a změna postavení studenta v české legislativě ve smyslu finanční pomoci."

„Základním problémem českého vy­sokého školství je jeho dlouhodobé pod­financování. Tato skutečnost je v BKTV zmiňována, ale s malým důrazem. V ČR došlo k největšímu poklesu reálných vý­dajů na studenta v rámci OECD," uvá­dí jako klíčovou písemnou připomínku RVŠ: „Nedostatečným financováním lze vysvětlit většinu problémů v oblasti terciárního vzdělávání. Tento zřejmý fakt BKTV potlačuje a zástupně přeceňuje jiné faktory (např. vágně zmiňovaná ne­hospodárnost, různé faktory subjektivní povahy apod.). Zcela nedostatečně je reflektována platová situace zejména mladých pracovníků veřejných vyso­kých škol a z toho vyplývající důsledky pro nepříznivou věkovou strukturu aka­demických pracovníků. V této souvis­losti lze považovat za chybu deklarova­nou rozpočtovou neutrálnost BKTV."

„BKTV není politický ani nátlakový dokument. Je pokusem o analýzu sta­vu a nalezení dlouhodobějších principů financování vysokého školství. Přesto hned v prvních bodech kapitoly o finan­cování (odstavce 92, 93) jasně konsta­tujeme, že vysoké školství je skutečně podfinancováno," reaguje P. Matějů. „Pokud ale jde o data OECD, měřeno výdaji na studenta, téměř v polovině zemí OECD došlo k poklesu. Výdaje plynoucí do našeho veřejného vysokého školství mezi roky 2000 - 2007 naopak stoupaly. Nicméně nelze tvrdit, že to sta­čilo na pokrytí růstu inflace i počtu studentů. (Nechávám nyní stranou letošní rok a předpokládaný pokles v roce ná­sledujícím!) Přesto se dá ale říci, že situ­ace není ještě tragická-VŠ mohou sice přežít, je však nutné systémové řešení."

Platy jsou v rukou vysokých škol

Problém je podle týmu Bílé knihy ne­jen v tom, že není příliš reálné očekávat další významný přísun peněz ze státní kasy, ale také v tom, že ve srovnání se zeměmi OECD zůstáváme hluboko za průměrem výdajů ze soukromých zdro­jů! Také relativně vysoká míra nedokončování školy a dlouhá průměrná doba studia pravděpodobně zatěžují daňo­vé poplatníky více, než by bylo nutné. V neposlední řadě je také třeba vzít v úvahu i nemalé zdroje, které postupně přicházejí ze strukturálních fondů. Přestože tedy reforma systému ter­ciárního vzdělávání vychází z toho, že k výraznému navýšení veřejných zdrojů dojít nemusí, tým BKTV odmítá, že ob­hajuje rozpočtovou neutrálnost státu. Ta se prý týká jediného bodu, a to v oblasti řešení sociální situace studentů - vlád­ní prohlášení totiž zapovídá navyšování stávajících mandatorních výdajů.

Autoři textu BKTV také odmítají argument o platové úrovni mladých pracovníků. Všechny VŠ jsou totiž autonomní a je čistě na nich, komu ze svých zaměstnan­ců a v jaké výši budou vyplácet příslušné odměny. Problém je prý v tom, že mladí pracovníci mají mnohdy problém pro­niknout do zkostnatělého habilitačního a profesorského řízení. Jejich mzda je pak pochopitelně nižší. Navíc ani neexis­tuje žádný spolehlivý informační zdroj, ze kterého by šlo usoudit na to, jak na tom nyní vcelku mladí učitelé a badate­lé s platy jsou. Pointou celé protiargumentace stran MŠMT pak je, že většinu problémů našeho terciárního vzdělávání rozhodně nelze vysvětlit jen nedostateč­ným financováním - podle ministerstva to jednoduše není nijak doloženo.

Bílá kniha omezuje samosprávu VŠ

To byl v zásadě hlavní argument v oblasti řízení VŠ, kterou vznesla nejen RVŠ, ale i řada univerzitních senátů. „Není to pravda. Snažíme se o dosa­žení vyšší autonomie VŠ v rozhodová­ní o financích. Chceme například, aby investice byly zcela v pravomoci VS, a staly se tak součástí normativu. Škol­né také posílí autonomii veřejných VŠ, akreditace by se zase měly zaměřovat jen na oblast vzdělávání, jmenování do­centů a profesorů by mělo být záležitostí VŠ, vnitřní uspořádání a svoji strukturu by si školy také určovaly samy. To, co vyvolává ale největší vášně je, že navr­hujeme, aby výběr rektora probíhal pod větším vlivem vnějších aktérů, než je tomu dnes," rekapituluje ředitel Matějů.

Tím se chce Bílá kniha připojit zhruba k polovině zemí Evropské unie, v nichž univerzity realizovaly takzvaný princip sdílení správy a řízení univerzity. V tomto systému se poměrně jasně vymezují role orgánů akademické samosprávy (sená­ty) a orgánů zodpovědných za korporátní řízení dané instituce (management). O volbě managementu, respektive rek­tora pak rozhoduje správní rada, v níž sedí zmínění vnější aktéři, tedy zástupci průmyslu, obchodu, odborné veřejnosti.

Bílá kniha tím však podle RVŠ vystavuje vysoké školy politickému tlaku. „Není tomu tak," oponuje P. Matějů. „Jde nám o to, aby jmenování správ­ních rad nebylo podřízeno jakémukoliv politickému tlaku. Snažíme se prosadit koncept Rady pro terciární vzdělávání, kde by z poloviny zasedli akademičtí pracovníci a z poloviny vnější aktéři. Politika u nich bude mít jen tu roli, která jim náleží jako poskytovatelům peněz."

Změna role senátu se však zvláště nelíbí studentům, která je v RVŠ zastoupena samostatnou komorou (SK RVŠ). Ti si myslí, že by tak byl podstatně omezen jejich vliv na chod dané VŠ. Na to profesor Matějů opět kontruje: „Není tomu tak. Tím, že jinak vymezíme funkci senátu, vůbec nijak neomezujeme roli studentů v rámci fungování samosprávy ve škole. Problém je v tom, že studenti často o práci v senátu nejeví zájem."

„Je to různé, někde bývá účast ve volbách do akademického senátu přes 30 procent," reaguje JÁN ŘÍHA, předseda SK RVŠ: „Pouhý nezájem ale nezdůvodňuje odebrání občanských práv. To bychom pak mohli zrušit horní komoru parlamentu."

Nato P. Matějů odpovídá tím, že nejde o odebrání práv, ale o vyjasnění kompetence senátu a managementu. Na ovliv­ňování akademické části chodu VŠ se tak v působení studentů nic nezmění.

Nový zákon by měl být co nejjednodušší

Speciální výtkou ze strany zástupců VŠ je tvrzení, že tvůrci BKTV se převáž­ně věnují problematice technicky a pří­rodovědně zaměřených VŠ a značně opomíjejí obory humanitní, především však umělecké.

„Nedomníváme se, že se Bílá kniha má více či méně věnovat určitým typům škol. Snažíme se zaměřovat na jednotlivé oblasti problémů. Zdánlivý akcent na technické a přírodovědné studijní pro­gramy je reflexí daleko složitějšího systému vazeb a problémů, které se těchto oblastí a služeb ve společnosti týkají, než je tomu u ostatních programů. Jde o témata, která si vyžadují legislativní úpravy, například ve zdravotnictví. Nao­pak u uměleckých škol budou příslušné změny dosažitelné standardními ná­stroji exekutivy. Chceme totiž, aby nový zákon o terciárním vzdělávání byl maxi­málně jednoduchý a co nejméně kodifi­koval vnitřní uspořádání a chod školy," objasňuje JAN SLOVÁK, jeden ze členů týmu BKTV a profesor na Přírodovědec­ké fakultě Masarykovy univerzity.

Tým BKTV však uznává kritiku RVŠ v problematice takzvané třetí role VŠ. Tento termín znamená, že akademická půda je stále více místem, kde se vytvá­řejí nové znalosti, tedy že na univerzitách tradičně nedochází pouze k^předávání vědomostí. A zástupcům VŠ vadí, že úloha univerzit je zde převážně rozebírá­na jen v kontextu s průmyslem. Třetí role však zahrnuje například i služby v oblasti školství, zdravotnictví nebo sociální. „V konečném znění Bílé knihy bude tato kapitola doplněna," upřesňuje J. Slovák.

Dopad školného nelze srovnávat s běžnou půjčkou

Pokud jde o třetí základní okruh při­pomínkovaných bodů v první oficiální verzi BKTV, tedy o sociální otázky týkající se studentů, častou připomínkou bylo to, že půjčky by mohly představovat dlouhodobé zatížení se sociálními dopady. Jenom připomenutí - BKTV operuje s modelem takzvaného odloženého školného, tedy s tím, že absolvent by příspěvek na studium splácel až v době, kdy bude vydělávat.

„Musíme si uvědomit, že jsou půjčky na vzdělání a půjčky na školné. Může existovat jen jedno nebo obé. Půjčky, které jsou zmiňovány v Bílé knize, nejsou standardními spotřebními půjčkami ani hypotékami," říká DANIEL MÚNICH z institutu CERGE-EI a ilustruje to na pří­kladu: „Australský systém odloženého školného funguje tak, že absolvent splá­cí pravidelně 5 procent, když vydělává dost. Pokud má příjem nízký nebo žádný, neplatí nic. Doba splácení se pak samo­zřejmě výrazně prodlužuje, ale není zde žádné riziko toho, že by se člověk dostal do platební neschopnosti. Dopady školného tedy pochopitelně existují, ale jsou nízké, zpravidla na hranici statistické vý­znamnosti. Jsou rozhodně menší, než jsou negativní dopady daní."

„Australský model vyžaduje poměrně vysokou investici v počátku. Kde se ale tyto peníze vezmou, když víme, že další peníze z veřejných zdrojů nejsou?" ptá se J. Říha. „Ano, finanční injekce je skutečně nut­ná. Evropská banka nám nabízí půjčku. S tou ale musí souhlasit ministerstvo financi, přestože jde o investici do sys­tému, který stát přímo neřídí," informuje P. Matějů a D. Münich navazuje: „Nejvhodnějším způsobem jak financovat vznik fondu je použití privatizačních příjmů. Také se dají vydat státní obligace. A samozřejmě, že je zde i možnost jed­norázového příspěvku ze státního roz­počtu, o níž ale silně pochybuji."

Vysoké školy budou autonomnější

S velkou podporou se koncepce BKTV setkala na konferenci, respektive u kulatého stolu takzvaných stakeholders, což jsou již zmínění vnější aktéři. „Shodujeme se s autory Bílé knihy vtom, že české vysoké školství není v těž­ké krizi (jak je autorům občas podsouvá­no), nicméně dynamika rozvoje terciární­ho vzdělávání ve světě pomalu, ale jistě odklání ČR na vedlejší kolej konkuren­ce," uvádí se v prohlášení stakeholders. „Jsme si vědomi toho, že ekonomické subjekty, které zastupujeme, mají každý sám poměrně úzké a především ekono­micky motivované zájmy, zatímco BKTV a na ní postavená reforma musí brát v po­taz nejen soukromé ekonomické přínosy vzdělání, ale také přínosy neekonomic­kého charakteru, které výrazně přesahují časový horizont úvah zaměstnavatelů."

Z diskuze vyplynulo jako nesporné, že výdaje ČR na jednoho studenta jsou přibližně na třetině až polovině výdajů ve srovnatelných zemích a že tento stav je dlouhodobě neudržitelný. Daleko aktuálnější je však prý problém řiditelnosti a řízení univerzit. A právě zde vnější aktéři spatřují svoji roli. I když chápou obavu z možných nekvalifikovaných zásahů příliš průmyslově, manažersky nebo i politicky orientovaných externích členů zamýšlených řídících struktur, spatřují v tomto vlivu především šanci na zvýšení autonomie jednotlivých vysokých škol. Samozřejmě nepřekvapí, že účastníci kulatého stolu podpořili zavedení skutečného vícezdrojového financování VŠ, včetně odloženého školného.

 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Akce
  • Dokumenty
  • Často kladené otázky
  • Ohlasy v médiích

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací