Je to již podruhé, kdy senátor Jiří Zlatuška pod záminkou, že chce vést veřejnou diskusi k Bílé knize terciárního vzdělávání, diskutuje o něčem jiném a Bílou knihu používá jen jako záminku. Naposledy tak učinil v příspěvku Sníží reforma vysokým školám rozpočty? (Právo 29.7). Kdyby o návrzích předložených v Bílé knize pan senátor skutečně chtěl debatovat, učinil by to, co na základě výzvy zveřejněné na květnové konferenci k Bílé knize, a posléze na internetových stránkách MŠMT učinili mnozí jiní, tj. buď by svoje připomínky a náměty poslal na e-mailovou adresu pripominky-BK@msmtcz, nebo by napsal příspěvek, ve kterém by polemizoval s tím, co je v Bílé knize skutečně navrhováno, uvedl základní námitky a formuloval vlastní doporučení.
Na všechny došlé připomínky členové týmu BK reagují nejpozději do druhého dne, jde-li o komplexnější a rozsáhlejší podnět, sjednáváme s přispěvateli schůzky, nejčastěji formou pozvání ke „kulatému stolu". Problém je ale v tom, že Jiří Zlatuška žádný podnět dosud neposlal a v médiích buď polemizuje s něčím jiným než s návrhy předloženými v Bílé knize, nebo předkládá alternativy, o kterých jejich samotní tvůrci a stoupenci tvrdí, že jsou neprosaditelné.
Naposled doporučil místo odloženého školného zavést tzv. absolventskou daň pro absolventy vysokých škol, která - přestože byla v teoretické rovině navržena již před třiceti lety - dodnes nebyla z notoricky známých důvodů nikde zavedena, zatímco přímé i odložené školné dobře funguje v mnoha zemích. Důvody, proč by zavedení absolventské daně neřešilo problémy, před nimiž naše vysoké školství stojí, a proč jde o politicky stejně neprůchodný návrh jako zavést přímé školné, jsem se panu senátorovi pokusil vysvětlit v polemice uveřejněné jinde.
Celý tým Bílé knihy je připraven se senátorem Zlatuškou i se všemi dalšími zájemci vést věcnou debatu jak k návrhům obsaženým v Bílé knize terciárního vzdělávání, tak k alternativním návrhům. Musí však jít primárně o debatu, při níž se sejdou ti, kteří sledují stejný cíl. A tím je co nejdříve navrhnout co možná nejlepší reformu vysokého školství včetně jeho financování, která bude vnitřně dostatečně konzistentní a bude mít alespoň minimální šanci na prosazení. Veřejným intelektuálním cvičením doporučuji se věnovat až potom, nejlépe pak po nejbližších volbách, které bohužel mají na myšlení mnoha lidí v této zemi neblahý vliv.
Petr Matějů
vedoucí projektu Bílá kniha terciárního vzdělávání