ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Jana Straková: Reforma se povede. Ale až to pochopí sami učitelé
    • Nové vědecké centrum přispěje k výzkumu biomedicínských oborů

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Bílá kniha terciárního vzdělávání ⁄ Ohlasy v médiích ⁄ Jana Straková: Reforma se povede. Ale až to...

Jana Straková: Reforma se povede. Ale až to pochopí sami učitelé

22.1.2008, Hospodářské noviny - rozhovor s Janou Strakovou    

REFORMA NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH ZAČALA, NE VŠUDE ALE POCHOPILI UČITELÉ, ŽE MUSÍ SAMI PŘISTUPOVAT K VÝUCE JINAK

Reforma základního i středního školství by brzy mohla mít první výsledky. Má to jen jediný problém: pochopit změny a naučit se učit jinak, kreativněji, musí nejprve samotní učitelé.

"Teprve potom se můžeme dočkat toho, že ze škol budou vycházet mladí lidé, kteří jsou připraveni na život v moderní společnosti," říká analytička základního a středního vzdělávání Jana Straková z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy.

HN: Proč vlastně česká společnost potřebuje změnu vzdělávacího systému, která se nyní děje na základních školách a brzy má zasáhnout i ty střední?

Moderní společnost ve vyspělých zemích, kam se také řadíme, si změny žádá. Vyplývá to i z průzkumů zaměstnavatelů, jde i o poptávku trhu. V demokratické společnosti potřebujeme lidi, kteří budou schopni dělat autonomní rozhodnutí. K tomu jim má více pomoci i nový vzdělávací systém. Učitelé by měli kromě intelektuálních vědomostí rozvíjet u dětí i klíčové kompetence potřebné pro život. Kromě vzorečků by učitelé měli sledovat i to, zda si dítě dovede samo vyhledávat informace a umí je použít. Měli by vést děti k práci ve skupinách a kultivovat jejich mluvený projev. A zároveň to umět průběžně hodnotit a dětem s tím pomáhat. Právě to zatím učitelé neumí a ani o potřebnosti těchto dovedností zatím nejsou přesvědčeni.

HN: Myslíte si, že se myšlení českých učitelů může nakonec změnit? Nebude stále řada těch, kteří říkají: my už učit umíme, novoty nepotřebujeme...

V každé skupině je část, která je rezistentní a se kterou nelze nic dělat. Takoví učitelé vždycky budou a není tedy důvod na reformu rezignovat. Ostatní učitele je potřeba přesvědčit, proč je změna dobrá. Chyba byla, že ještě před spuštěním reformy v české společnosti o potřebě nového vzdělávacího systému neproběhla debata. Tu mělo spustit ministerstvo školství.

HN: Co máte konkrétně na mysli?

Dám vám příklad. V roce 2002 proběhl v rámci OECD projekt, ve kterém odpovídali význační odborníci - vědci, ekonomové, sociologové - na otázku, jaké dovednosti jsou pro úspěšný život v dnešní společnosti potřebné. Došli právě k těm dovednostem, které aplikujeme i do českého vzdělávání - potřeba sebeprezentace, vlastního rozhodování a další. Například Belgie si takový průzkum udělala i sobě na míru a snažila se to promítnout do školství.

HN: Myslíte, že kdyby něco takového proběhlo i u nás, tak i učitelé by se k reformě stavěli lépe?

Ta diskuse je potřebná. Dokonce o změně není přesvědčena ani akademická obec, která nedávno podepisovala petici, ve které reformu kritizovala. Je vidět, že akademici o tom nepřemýšlejí, že chtějí školu založenou na vědomostech, na autoritě, kázni. Vůbec se nezamysleli nad tím, zda se společnost nezměnila natolik, že je potřeba děti vzdělávat trochu jinak. Jejich povrchní pohled pak vede k tomu, že reforma je interpretována zkresleně: děti si mají ve škole jen hrát a učitelé na ně nemají klást intelektuální nároky, což není pravda.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Akce
  • Dokumenty
  • Často kladené otázky
  • Ohlasy v médiích

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací