ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Zdanit absolventy? Nesmysl
    • 100 dnů ministra školství, mládeže a tělovýchovy Josefa Dobeše
    • MSMT-13599/2014
    • Výzvy k podávání žádostí o dotace v roce 2022
    • MŠMT k aktuální situaci v DD a VÚ v Chrastavě

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Bílá kniha terciárního vzdělávání ⁄ Ohlasy v médiích ⁄ Zdanit absolventy? Nesmysl

Zdanit absolventy? Nesmysl

14.7.2008 - Mladá fronta DNES, Autor: Petr Matějů    
Čas před volbami je vždy úrodný na „odvážné“ nápady politiků, zvláště když jejich publikování hraje do karet okurková sezona. Obávám se, že do této kategorie publikační úrody patří i návrh jinak docela soudného senátora Jiřího Zlatušky na zavedení absolventské daně jako léku na financování našeho vysokého školství (MFD 8. 7.). Jiří Zlatuška se nechal okouzlit návrhem, s nímž nedávno přišla členka britské Sněmovny lordů baronka Blackstoneová, která jako ministryně školství labouristické vlády zavedla v Británii systém školného a grantů, který byl pod vedením jejího nástupce Charlese Clarka výrazně modernizován do dnešní podoby odloženého školného. Sama však píše, že návrh vyvolá velký odpor a že má minimální šanci na přijetí. Nepochybně ví, že na první pohled jistě atraktivní princip absolventské daně je diskutován již 30 let, a přesto zatím v čisté podobě nikde zaveden nebyl. A lze s jistotou říci, že zaveden ani nebude. Důvody jsou přitom notoricky známé. Předně neexistují žádné záruky, že zvýšené daně vybrané od absolventů vysokých škol (minulých, současných a budoucích) skutečně poplynou do vysokého školství. Příjmy z daní jsou součástí státního rozpočtu, se kterým může vláda v principu zacházet dle svého uvážení. Všechny vlády, zejména pak levicové, budou mít tendenci tyto prostředky vybrané od menšiny „úspěšných“ použít na politické uplácení méně úspěšné většiny, kterou je důležité získat pro další volební vítězství. 

Peníze nebudou

 

K vysokým školám se tak tyto prostředky v rozporu s krásnou teorií nedostanou. I kdyby se našel mechanismus, jak vlády donutit, aby tyto prostředky šly výhradně na vysoké školství, tento princip financování nevede ke stavu, kdy úspěšné školy profitují na vybraných daních více než školy méně úspěšné. Kouzlo odloženého školného naopak spočívá v tom, že je jednoznačně příjmem školy a funguje jako přirozený mechanismus růstu zainteresovanosti vysokých škol na kvalitě poskytovaného vzdělání, jehož nejdůležitějším, i když jistě ne jediným kritériem je uplatnitelnost absolventů na trhu práce. Ta totiž určuje, kdy a kolik se z daní absolventů k jednotlivým školám dostane. 

Spravedlnost také nebude

 

A konečně se Jiří Zlatuška mýlí, když tvrdí, že absolventská daň nastoluje větší spravedlnost. Zatímco odložené školné se splácí do výše závazku, který vznikne mezi vysokou školou a studentem, absolventská daň je v teorii na doživotí. To pak vede k tomu, že úspěšní absolventi vrátí do systému mnohonásobně více, než skutečně stálo jejich studium. A to vše nad to, co zaplatí v běžných daních. Právě tito lidé, zpravidla velmi vlivní, se vždy postarají o to, aby absolventská daň nikdy neprošla. 

Asi je před volbami

 

Senátor Zlatuška to vše však píše hlavně proto, aby se mohl opřít do Bílé knihy terciárního vzdělávání, kterou nejspíš nečetl dost pozorně. V opačném případě by nemohl napsat, že náš návrh na zavedení odloženého školného přinese vysokým školám použitelné peníze až s velkým zpožděním a že celý systém bude příliš nákladný. V Bílé knize stojí, že ti studenti, kteří budou chtít, mohou školné uhradit hned (se slevou) a že školy dostanou od státu na odložené školné „zálohu“ ve výši zhruba jedné poloviny stanoveného školného (zbytek až od úspěšných absolventů). Podobně to funguje v Austrálii, což vedlo k okamžitému a nezanedbatelnému navýšení rozpočtů vysokých škol. A pokud jde o nákladnost systému, i zde pan senátor, podobně jako stínový ministr školství Jiří Havel, trochu blouzní. Po praktické stránce systém odloženého školného totiž funguje stejně jako absolventská daň. Náklady jsou tedy velmi nízké. Nedávno zveřejněná studie k australskému modelu ukázala, že náklady na obsluhu systému odloženého školného nepřekročily 1 % obratu systému. S napětím očekávám další „inspirace“, s nimiž před senátními volbami pan senátor Zlatuška ještě přijde.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Akce
  • Dokumenty
  • Často kladené otázky
  • Ohlasy v médiích

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací