ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Hospodářské noviny: Zápisné jako produkt pokrytectví
    • Oznámení o výsledku pořadí uchazečů a výběru nejvhodnější nabídky na veřejnou zakázku malého rozsahu – „Zmapování nabídky a kvality učebnic pro oblast středního vzdělávání.“
    • Diskutovalo se o uměleckém vzdělávání
    • Materiály k podpoře výuky romského jazyka
    • Stránka nenalezena

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Reforma v médiích ⁄ Hospodářské noviny: Zápisné jako produkt...

Hospodářské noviny: Zápisné jako produkt pokrytectví

23. dubna 2004 vyšel v Hospodářských novinách článek předsedy Grantové agentury ČR Petra Matějů. Autor v něm kritizuje záměr Univerzity Karlovy vybírat od studentek a studentů tzv. zápisné.    

Z Univerzity Karlovy, která se postavila do čela odporu proti Bílé knize terciárního vzdělávání, již nějaký čas unikají informace, že se chystá navrhnout "zápisné". To by si přitom svou výší (3200 - 6400 korun) nijak nezadalo se slušným školným. Je to dobře, nebo špatně?

Necháme-li stranou bezduché politické hrátky, nelze proti finanční spoluúčasti vysokoškolských studentů vnést rozumné argumenty. I nízké školné přináší potřebné zdroje do rozpočtů škol. A je-li navíc diferencované, vnáší do systému prvek konkurence, a tudíž i tlak na kvalitu. V neposlední řadě pak dobře nastavená spoluúčast racionalizuje poptávku po oborech, vytváří tlak na včasné dokončování studia a ztěžuje život studentským "turistům".

To už bylo řečeno tolikrát, že se to stydím opakovat. Stejně tak bylo mnohokrát řečeno, že spoluúčast musí být zavedena formou, která bude minimalizovat rizika dalšího prohlubování sociálních nerovností v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. Proto Bílá kniha navrhuje odložené školné, které by spláceli až absolventi po dosažení určitého příjmu.

Protože autoři Bílé knihy jsou si vědomi, že školy potřebují peníze hned, navrhli systém, který by umožnil školám značnou část budoucích příjmů z odloženého školného získat formou "zálohy" ze státních prostředků. Současně navrhuje i zavedení studentských půjček, grantů a stipendií.

Na UK ale navrhují nejméně vhodnou formu školného. Proč se nejde cestou, která je promyšlená, ve světě již vyzkoušená a minimalizuje většinu rizik?

Prvním důvodem je pokrytectví. V návrhu programového prohlášení první Topolánkovy vlády, která sice nedostala důvěru, ale docela dobře vládla, bylo řečeno, že "vláda nezavede na veřejných vysokých školách školné, které by vytvořilo bariéru v přístupu k vysokoškolskému vzdělání".

Proti tomuto znění, které prokazatelně dávalo smysl, se údajně postavili zelení a do koaliční smlouvy prosadili větu, která smysl moc nedává ("Nezavedeme školné, ale otevřeme diskusi o větším zapojení soukromých zdrojů do financování vysokých škol").

Debata nicméně proběhla a ukázala, že školné, je-li zavedeno promyšleně a je-li doprovázeno efektivním systémem finanční pomoci studentům, není příčinou růstu nerovností. Stačí se podívat do zemí s odloženým školným, jako jsou Velká Británie nebo Austrálie.

Cíle však bylo dosaženo: inkriminovaná věta zavedla práce na reformě financování vysokého školství do slepé uličky. To ukázaly i debaty, ve kterých jen zmínka o školném málem způsobila, že reprezentace vysokých škol (včetně představitelů UK) z jednání odešla. Přitom teď UK bez uzardění přiznává, že chystá přímé školné pod přezdívkou "zápisné".

Kdyby se akademická reprezentace jasně vyslovila pro školné a pro zavedení systému finanční pomoci studentům, možná bychom se konečně dočkali i změny politické rétoriky. Jenomže reprezentace vysokých škol si to nesmí rozházet u studentů, kteří svými hlasy v senátech spolurozhodují o jejich znovuzvolení. Takže akademické pokrytectví si podává ruku s pokrytectvím politickým.

Na to ale doplatí zejména studenti z nízkopříjmových rodin, kteří po celou dobu sloužili jako záminka odporu proti reformě. Ta by sice byla důsledná, ale rozhodně by bolela méně než reforma polovičatá a ve své podstatě hloupá. Neomylně se díky partikulárním zájmům opět vydáváme špatnou cestou.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Reformní zákony
  • Reforma v médiích
  • Bílá kniha terciárního vzdělávání

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací