Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška pokládá konferenci za mimořádně důležitou. „Toto setkání navazuje na víc než rok trvající debatu o reformě terciárního vzdělávání. Její otevřenost a šíře byla zcela mimořádná. Nevím o žádné jiné legislativní normě, kvůli jejíž přípravě by se uskutečnila tak zásadní a hluboká diskuse. V dějinách České republiky se jedná o poměrně novou praxi a já doufám, že v ní budou pokračovat i mí nástupci. Zákon o terciárním vzdělávání, který má být výsledkem celého procesu, představuje pro všechny naše vysoké i vyšší odborné školy obrovskou příležitost, jak srovnat krok s nejvyspělejšími zeměmi. Reforma vysokých škol je nesmírně potřebná i z hlediska humanitních a společenskovědních oborů. Právě jejich zástupci vyjadřovali v průběhu diskuse ta nejkritičtější stanoviska. Proto jsem se rozhodl uspořádat konferenci, na které si některé sporné věci lépe vysvětlíme. A taky trochu proto, že já sám díky zaměření svého vzdělání patřím do humanitního prostředí a bylo a je pro mě nemyslitelné, že bych reformu prosazoval bez dorozumění se zástupci těchto oborů."
Ondřej Liška připomněl, že se mu před časem podařilo prosadit, aby Operační program Výzkum a vývoj pro inovace byl otevřen i humanitním oborům, a to jako jediný program svého druhu v celé EU. Podle Lišky není možné hovořit o inovacích a nemít přitom na mysli také obory zabývající se člověkem a společností.
Základním cílem reformy terciárního vzdělávání je vysoké školy více provázat s životem člověka a společnosti. „Žádné z vědních disciplín současný stav tolik neškodí jako humanitním oborům, protože právě ony by měly být s životem člověka a společnosti nejprovázanější. Nenapadá mě, kterému oboru by dlouhodobě prospívala akademická odtrženost a izolace. Větší spolupráce institucí terciárního vzdělávání s vnějšími aktéry je něco, bez čeho se naše konkurenceschopnost nezvýší. Na některých našich vysokých školách to dávno vědí a postupují tím směrem, kterým by měla jít i celková reforma," vysvětluje ministr Liška.
Rektor Masarykovy univerzity Petr Fiala poukázal na potřebu přijmout taková opatření, která povedou ke sledování kvality poskytovaného vzdělání a umožní větší diverzifikaci českých vysokých škol. „Pro úspěch v mezinárodní konkurenci je nutné, aby české univerzity získaly dostatečnou autonomii a měly podmínky pro strategický rozvoj, k čemuž patří i větší jistota ve financování," řekl rektor Fiala.
Konference se koná v době, kdy je vláda v demisi a kdy sám ministr Liška z tohoto důvodu požádal premiéra Topolánka, aby zrušil termín pro předložení návrhu zákona o terciárním vzdělávání. Podle Lišky ale tato skutečnost sama o sobě není úspěšnému průběhu konference na překážku. „Strukturovanou diskusi povedeme i nadále, konferenci přece plánujeme už od začátku letošního roku. Jsem přesvědčen, že i díky nové politické situaci teď budou všechny strany diskutovat ještě otevřeněji a věcněji, než tomu bylo dosud. Reforma terciárního vzdělávání není a nebyla koncipována jako politická záležitost, a proto ji politické změny nemohou ohrozit. Zvýšení kvality vysokých škol potřebuje Česká republika, ne ta či ona politická strana."
Široká debata s akademickými obcemi a vnějšími aktéry o cílech reformy terciárního vzdělávání bude tedy nadále pokračovat. Zároveň s ní se bude pracovat na analýzách, studiích a podpůrných materiálech v rámci Individuálního projektu národního Reforma terciárního vzdělávání (s termínem do konce roku 2009). V roce následujícím pak začne příprava nové verze věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání a věcného záměru zákona o finanční pomoci studentům. Na ni bude navazovat příprava paragrafového znění obou zákonů.
Příloha:
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat.pps (234,50 KB)
Kateřina Böhmová
ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace
tel.: +420 257 193 566
e-mail: katerina.bohmova@msmtcz