ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Reakce MŠMT na prohlášení "ČVUT proti Bílé knize"
    • Pokyny k vypracování průběžných a závěrečných zpráv za rok 2018
    • DZS: Nová webová sekce se zahraničními odbornými publikacemi
    • Vyhlášení soutěží a přehlídek ve školním roce 2007/2008
    • POKYNY K VYPRACOVÁNÍ PRŮBĚŽNÝCH/ZÁVĚREČNÝCH ZPRÁV PRO PROJEKTY MOBILIT (8J) A PODUNAJSKÉ SPOLUPRÁCE (8X) VE VÝZKUMU, VÝVOJI A INOVACÍCH ZA ROK 2021

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Reformní zákony ⁄ Reakce MŠMT na prohlášení "ČVUT proti Bílé knize"

Reakce MŠMT na prohlášení "ČVUT proti Bílé knize"

Akademický senát ČVUT přijal 18. února 2009 kritické usnesení k Bílé knize terciárního vzdělávání. MŠMT touto cestou reaguje na nejspornější body z textu usnesení.    

Usnesení AS ČVUT z 18. února vytýká BKTV v obecné rovině zejména nepropracovanost. Strategický dokument typu BKTV, na který mají navazovat další etapy (příprava věcného záměru zákona a pak i zákona samotného), však pochopitelně nemůže řešit jednotlivé otázky do nejmenších detailů.

"Podobná prohlášení mě mrzí, protože pramení z nepochopení našich záměrů," konstatuje ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška. "Věřím, že v průběhu přípravy věcného zákona o terciárním vzdělávání většinu pochybností rozptýlíme. Názory na pojetí reformy terciárního vzdělávání jsou různá i uvnitř jednotlivých škol."

Vyjádření MŠMT k usnesení AS ČVUT

AS ČVUT: "Navrhované změny v řízení univerzit by znamenaly značné omezení autonomie i samosprávného principu vysokých škol a podílu akademických senátů na řízení vysokých škol."

MŠMT: Není pravda, že dochází k omezení autonomie a samosprávného principu. Některé kompetence se přesouvají směrem k vysoké škole samotné (uvolnění akreditací studijních programů a oborů do pravomocí vysoké školy, přenesení prostředků z programového financování do rozpočtů vysokých škol, větší volnost ve vnitřním uspořádání instituce i v její legislativě, otázka habilitačních a jmenovacího řízení), jiné částečně přebírá správní rada. Záměrem je, aby správní rada převzala některé koncepční odpovědnosti, které dnes vykonává MŠMT. V rámci přípravy věcného záměru zákona je možné detailněji posoudit vztahy mezi vlivem státu, správní rady a samosprávy a případně je významněji diferencovat podle jednotlivých typů institucí. Záměrem BKTV v žádném případě není omezení autonomie a samosprávných principů, záměrem naopak je změna ve struktuře kompetencí. Snížení vlivu státu a zvýšení vlivu externích aktérů musí provázet zachování samosprávného principu.

AS ČVUT: "Teze o potřebě omezení vlivu studentů na správu vysokých škol a posílení vnějších subjektů na směrování vzdělávacích institucí jde proti autonomii vysokých škol a z pohledu kvality vysokoškolského vzdělávání je jednoznačně škodlivá, hrubě narušuje demokratické samosprávní principy."

MŠMT: Největším rizikem pro kvalitu vzdělávání je neuskutečněný proces diferenciace v terciárním sektoru vzdělávání, chybějící systém hodnocení kvality a také slabá provázanost mezi sekundárním a terciárním školstvím. BKTV v žádném případě nechce omezit vliv studentů na ty oblasti, v nichž je jejich role nezastupitelná (hodnocení kvality vzdělávací činnosti a servisních činnosti). Ve správních radách spatřujeme významný nástroj pro uplatnění vlivu bývalých studentů - úspěšných absolventů, který dnešní model řízení institucí terciárního vzdělávání v podstatě nevyužívá. Vliv studentů by se tedy měl zvětšit, ale měl by být částečně směřován do jiných oblastí. 

AS ČVUT: "Stejně kriticky členové AS ČVUT vnímají i návrh na financování univerzit. Domnívají se, že není řešen hlavní problém českého vysokého školství, hluboká podfinancovanost. Považují za naivní předpokládat, že problém se vyřeší pouze vybíráním školného a účastí představitelů průmyslu ve správních radách vysokých škol."

MŠMT: Řešení finanční situace je možné jen za vhodné kombinace několika reformních kroků. Kromě reformy terciárního sektoru vzdělávání je nutné prosadit zásadní reformu v oblasti financování výzkumu, vývoje a inovací, zákon o finanční pomoci studentům a také větší orientaci na získávání evropských prostředků. Obavy ze spoléhání se na účinek školného a členů správních rad považujeme za nekorektní a nepodložené. V rámci přípravy věcného záměru zákona se pokusíme je rozptýlit.  

AS ČVUT: "Bílá kniha jako celek neposkytuje seriózní podklad pro přípravu věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání."

MŠMT: Podkladem pro zpracování věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání není jen BKTV. Vycházíme z analytických a syntetických materiálů OECD, ale i další srovnávacích studií a rozborů. Zpracování BKTV před přípravou věcného záměru zákona není v ČR povinnou či obvyklou praxí. V průběhu přípravy BKTV proběhlo několik desítek seminářů a konferencí. Přijímání dokumentu zahraničními experty a představiteli externích aktérů se bohužel významně liší od vnímání akademických senátů některých vysokých škol. Návrhy uvedené v BKTV nejsou nedotknutelné, je možné hledat další varianty řešení, ale tento proces není realizovatelný v prostředí apriorního odmítání návrhu jako celku.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Reformní zákony
  • Reforma v médiích
  • Bílá kniha terciárního vzdělávání

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací