Kladně lze hodnotit zejména skutečnost, že tři z pěti návrhů UK (změna systému akreditací založená na akreditacích šířeji pojatých vzdělávacích oblastí, princip střednědobého financování veřejných vysokých škol pomocí uzavírání kontraktů a finanční participace studentů na studiu) se v podstatě kryjí s návrhy, které v uplynulých měsících vypracovali experti MŠMT a s nimiž byla široká veřejnost seznámena v textu Bílé knihy terciárního vzdělávání a v konceptu Návrhu věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání.
MŠMT na druhou strany s rozpaky sleduje malý důraz na funkční zodpovědnost škol za výsledky, nedostatečné akcentování problematiky spojené s neuniverzitními segmenty terciárního vzdělávání a především snahu UK zavést finanční spoluúčast studentů (školné) formou „zápisného" bez jakékoli vazby na systém finanční pomoci studentům. Skryté zavádění školného touto cestou považuje MŠMT přinejmenším za nesystémové. Reforma financování vysokých škol musí jít v ruku v ruce se zaváděním účinného systému finanční pomoci studentům.
V současné době odborníci MŠMT podrobně analyzují reformní návrhy, které univerzita předložila, a hledají další možné synergie. Výsledky této analýzy budou zohledněny v následujících fázích reformy a zcela jistě se stanou i námětem odborných debat. MŠMT je připravuje na druhou polovinu tohoto roku a jejich smyslem je definování základních směrů reformy.
DÁLE ČTĚTE: Témata a problémy reformy terciárního vzdělávání v kontextu dosavadní diskuse
Kateřina Böhmová
ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace
tel.: +420 257 193 566
e-mail: katerina.bohmova@msmtcz