ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • RoadShow k umělé inteligenci a digitálním nástrojům

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Aktuality ⁄ RoadShow k umělé inteligenci a digitálním...

RoadShow k umělé inteligenci a digitálním nástrojům

2
Praha, 10. listopadu 2023 - Digitální technologie jsou v dnešní době nedílnou součástí vzdělávání. Řada významných společností v oblasti IT si tuto skutečnost dobře uvědomuje a aktivně podporuje informatické myšlení a rozvoj digitálních kompetencí žáků i učitelů. Zaměřují se na umělou inteligenci, robotiku a efektivní správu digitálních zařízení používaných v českých školách. Představují školám možnosti inovací ve vzdělávání tak, aby učení bylo pro žáky atraktivní, efektivní a účinné používáním pestré škály pokročilých digitálních učebních pomůcek. RoadShow pro školy, jejíž letošní ročník právě skončil, zamířila do 13 krajských měst.    

Roadshow pro školy k umělé inteligenci a digitálním nástrojům ve vzdělávání odstartovala počátkem října v Ostravě a skončila po třech týdnech putování v Českých Budějovicích. Roadshow se zaměřila na lákavé novinky využívání umělé inteligence ve výuce v libovolné vzdělávací oblasti, přičemž jejím cílem bylo rozšířit téma digitalizace do všech vzdělávacích oblastí právě s využitím umělé inteligence a dalších pokročilých digitálních technologií mezi všechny druhy škol od mateřských, základních, středních až po vyšší odborné školy. Byla také příležitostí setkat se s odborníky a učiteli a propojit jejich společný zájem o moderní vzdělávání a inspirovat se, jak efektivně využít finanční prostředky přidělované školám také v rámci Národního plánu obnovy (NPO).

Na možnost využití finančních prostředků z NPO upozornila v rámci této několikadenní celostátní konference i vedoucí oddělení podpory digitálního vzdělávání MŠMT Anna Stočesová Martinková: “Cílem účelu prevence digitální propasti je vytvoření školního mobiliáře, odkud si mohou znevýhodnění žáci zapůjčovat dle svých potřeb digitální mobilní zařízení pro výuku ve škole nebo pro domácí přípravu, a to krátkodobě či dlouhodobě. Žáci si mohou zapůjčit notebook, chromebook nebo tablet třeba pro domácí přípravu nebo běžnou výuku. Podporujeme školy v tom, aby umožňovaly žákům používat ve výuce vlastní mobilní digitální zařízení, a ti žáci, kteří je nemají pro sebe k dispozici, si je mohli zapůjčit z mobiliáře, který byl zřízen právě z finančních prostředků NPO v rámci prevence digitální propasti,“ uvedla a doplnila, že na znevýhodněné žáky můžou získat školy finanční prostředky opakovaně až do roku 2024.  Znevýhodněným žákem může být přitom pro tyto účely jak žák ze sociálně slabého prostředí, tak ten, který nemá pro sebe k dispozici vlastní mobilní digitální zařízení ke vzdělávacím potřebám, protože se o něj dělí s dalšími sourozenci a podobně. Takový žák by měl mít možnost si mobilní digitální zařízení zapůjčit z mobiliáře, který škola pro tyto účely vytvořila nebo vytvoří. Inspirativní videoukázky s příklady dobré praxe ze škol jsou k dispozici na v metodické podpoře na edu.cz/digatalizujeme.

V další části roadshow se zaměřil zástupce pořadatele akce Karel Klatovský na inovativní prvky ve vzdělávání. Ve své prezentaci zdůraznil, že stávající klasická výuka začíná postupně ztrácet na důležitosti a nenaplňuje potřeby žáků. Využívání moderních technologií ve vzdělávání je proto nezbytností. Příkladem mohou být cloudové vzdělávací aplikace v balíčku pro školy, přičemž ukázal možnosti využívání Teams nejen pro online komunikaci, ale zejména pro virtuální učebnu s množstvím vzdělávacích materiálů, testovacích nástrojů a pomůcek inovujících výuku, které by přinesly změnu ve výuce. Nejvíce byla rozebírána umělá inteligence ve vzdělávání a její potenciální benefity pro výuku. Praktické a inovativní ukázky se týkaly Microsoft 365, hry Minecraft nebo využití AI chatbota. Jednou z nejzajímavějších ukázek se stala nová generace Bing Edge, která podporuje umělou inteligenci a zcela promění vyhledávání na internetu za pomocí promptů.

V rámci této několikadenní konference si mohli dále učitelé vyzkoušet používání umělé inteligence prakticky. Zaujala je zejména novinka Bing Image Cerator s DALL-3, která umožňuje vkládat text do vygenerovaných obrázků. Učitelé si vyzkoušeli zadat různorodé „prompty“ – příkazy a na jejich základě byly vygenerovány umělou inteligencí zajímavé obrázky. Učitelé rádi využili téma blížících se Vánoc a vkládali příkazy typu: „Vygeneruj mi prosím 2 obrázky s pozadím smrkového lesa a do popředí vlož perníkovou chaloupku s textem Veselé Vánoce.”

4

Učitelé si mohli vyzkoušet používání umělé inteligence prakticky, zaujala je novinka Bing Image Cerator s DALL-3, která umožňuje vkládat text do vygenerovaných obrázků

Roadshow dále představila řadu dalších inspirativních digitálních nástrojů, aplikací a pokročilých digitálních učebních pomůcek pro vzdělávání, které si učitelé mohli vyzkoušet prakticky používat a inspirovat se. Diskutovalo se o možnostech využití nejen umělé inteligence, ale i o boření jazykových bariér s využitím dostupných aplikací v rámci virtuální třídy nebo skupiny.

3

Učitelé rádi využili téma blížících se Vánoc a vkládali příkazy typu: „Vygeneruj mi prosím 2 obrázky s pozadím smrkového lesa a do popředí vlož perníkovou chaloupku s textem Veselé Vánoce.”

Představovaly se také náměty pro zlepšení výuky s využitím robotických stavebnic, programovatelných učebních pomůcek nebo práci ve virtuální laboratoři. Učitelé si vyzkoušeli i stát se virtuálními studenty, nebo si otestovali své znalosti ve virtuální chemické laboratoři. Letošní ročník RoadShow uspořádala společnost Microsoft pod záštitou MŠMT.

Rok 2023 s sebou nese pokračování Národního plánu obnovy, který finančně a metodicky podporuje školy v jejich inovacích ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Veřejné i soukromé školy tak mají možnost využít finančních prostředků až do roku 2024, a to na vybavení žáků digitálními technologiemi pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí a na prevenci digitální propasti, která pomáhá znevýhodněným žákům používat vlastní digitální zařízení nejen v běžné výuce, ale také v domácí přípravě a v zájmových aktivitách. Hlavním spouštěčem finanční podpory školám byla revize rámcového vzdělávacího programu (RVP), kvůli které se MŠMT rozhodlo začít financovat vybavení škol digitálními technologiemi a podpořit budoucí generace ve vzdělání.  Právě revize RVP byla spouštěčem inovací ve vzdělávání, protože vznesla nejen nový obsah předmětu Informatika, ale zavedla novou klíčovou digitální kompetenci, kterou si žáci mohou rozvíjet napříč všemi vzdělávacími oblastmi.

 Kontakty:

 stocesova-npo

Anna Stočesová Martinková (anna.stocesova@msmt_cz)
vedoucí Oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor vzdělávací politiky MŠMT

 6

Nikola Svirak (nikola.svirak@msmt_cz)
Oddělení podpory digitálního vzdělávání MŠMT

Nahoru

Navigace v sekci

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací