Vážení delegáti, vážení hosté dnešní valné hromady ČSTV.
Dovolte, abych vás jako zástupce MŠMT pozdravil jménem paní ministryně JUDr. Buzkové, náměstka paní ministryně Ing. Hrdého, které tímto zároveň na dnešním jednání omlouvám a samozřejmě přijměte také pozdrav jménem mým.
Významný německý filosof Arthur Schopenhauer řekl: "Když argumentujeme proti člověku s důvody a vysvětleními a vynaložíme veškeré úsilí k tomu, abychom ho přesvědčili, pak nás nemůže nic vyprovokovat více než zjištění, že nemá vůli k porozumění a že právě s jeho vůlí máme co dočinění". Jen logikou nikdy nikdo nikoho nepřesvědčil. MŠMT je zde proto v nevýhodě. Zástupci státu nemohou jednat na základě emocí a přání, ale pouze a jen na základě faktů, poslání a logiky věcí. Je proto pro nás těžké, získat vás k podpoře činností, které jsou z pohledu státu na prahu 21. století v evropském prostoru nezbytné.
K těm základním úkolům státu - jako je vytváření právního rámce, alokace zdrojů a stabilizace prostředí, jsou v oblasti sportu a tělovýchovy rozhodující směry státní politiky ve sportu na roky 2004 - 2006, které schválila vláda, a kterými je MŠMT povinno se řídit.
Ministerstvo si plně uvědomuje význam ČSTV pro vytváření prostředí pro činnost sportovních svazů, zejména státní sportovní reprezentace, ale i pro zabezpečování obecné tělovýchovy. Koneckonců valná většina pracovníků odboru sportu a TV je prostřednictvím TJ/SK a různých svazů členy ČSTV. MŠMT je připraveno v mantinelech svých programů dát podporu ČSTV, ovšem za stanovených podmínek. Něco se v této sféře již událo a něco pravděpodobně ještě nastane, jak o tom budu hovořit dále.
Co se ve finančním zabezpečení sportu a tělovýchovy od poslední valné hromady stalo. Konečné údaje za rok 2004 říkají, že MŠMT vynaložilo na své programy celkem 1,699 mld. korun, a proto se domníváme, že stát je největším přispěvatelem do sportu a tělovýchovy. Konkrétně na programy sportovní reprezentace bylo vynaloženo 582,612 mil.; na RSC 289,226 mil; na VPP 279,094 mil; na SG 48,075 mil. a na kapitálový program 233 510 500 mil. korun.
Pro letošní rok jsou schváleny prostředky v celkovém objemu 1,825 mld korun, když na programy státní reprezentace půjde 582,612 mil; na RSC 303,807 mil; na VPP 279,094 mil; na SG 51,000 mil a na kapitálový program 233 510 608,5 mil. korun.
Je tedy zcela evidentní, že došlo k dalšímu navýšení systémově určených prostředků státu do oblasti sportu a tělovýchovy prostřednictvím MŠMT a je jistý předpoklad, že finance se mohou dále zpřesňovat v kladných hodnotách. A to v období enormního tlaku na snižování výdajů státního rozpočtu.
Zde je třeba připomenout, že podporu naše prostředí nemůže hledat a nacházet jen u centrálních orgánů, ale že zde jsou také rozpočty krajských úřadů, měst a obcí, Evropské unie a ziskových organizací.
Možná víte, že v loňském roce provedl Nejvyšší kontrolní úřad na MŠMT rozsáhlé šetření, týkající se nakládání s prostředky programů pro sport a tělovýchovu v letech 2000 až 2003. Došlo k několika zjištěním, která proběhla nedávno i tiskem, že nebylo vždy se státními prostředky nakládáno účelně, zejména do roku 2002. Tyto skutečnosti, přesto že je MŠMT ve svém rozhladu z valné části odmítlo, vyvolávají další tlak na zpřísňování dohledu nad veřejnými financemi.
Od roku 2006 stanovilo Ministerstvo financí změnu struktury závazných ukazatelů státního rozpočtu. Všechny dotace tedy půjdou cestou programování; to znamená, že všechny dotace budou uvolňovány na základě podaného projektu, který bude obsahovat cíl a postupy jak cíle dosáhnout. Tím se má zajistit dlouhodobá účelnost vynakládání prostředků a vyhodnotitelnost uvedených cílů. Zcela nepochybně budete o metodice včas vyrozuměni.
MŠMT musí rovněž vyvodit důsledky vyplývající z připojení České republiky k evropské legislativě ve struktuře sportu. Zejména nesmějí být porušovány tyto ze sedmi obecných principů:
1. volný pohyb osob
2. svoboda usazování a poskytování služeb
3. slučitelnost politiky hospodářské soutěže
4. volný pohyb zboží
5. volný pohyb kapitálu a volný platební styk
6. ustanovení o zdanění ve sportu
7. ostatní aktivity EU s dopadem na sport.
V Evropské unii již některá precedentní soudní řízení proběhla, jsou popsána v brožuře, kterou MŠMT vloni vydalo a je třeba pochopit, že státní úřad se k těmto otázkám musí postavit způsobem, který chrání vládu od případných soudních sporů a tím tlaku na státní rozpočet, který by poškodil nás všechny. Proto také sportovní svazy byly před nedávnem obeslány dopisem ředitele odboru sportu a tělovýchovy.
A nyní mi dovolte krátce se zmínit o některých programech.
Do programů státní sportovní reprezentace patří PROGRAM I. Sportovní reprezentace, v němž bylo svazům rozděleno v roce 2004 › 331,712 mil. a letos prozatím 329,612 mil., což je vlastně zvýhodnění pro sportovní přípravu. V letošním roce nemusí MŠMT v tak velké míře zohledňovat nároky na účast na olympijských hrách. Přesto již pomáháme zabezpečit účast na ZOH Torino, které se uskuteční z kraje roku 2006.
Podporujeme svazy v přípravě sportovců pro celé čtyřleté olympijské období. Např. v letošním roce bude z MŠMT poskytnuto celkem 22 mil. Tyto prostředky budou k dispozici vždy, ať už prostřednictvím ČOV nebo přímo MŠMT. Zde se samozřejmě zásady činnosti realizované prostřednictvím klíče staly podmínkou pro poskytování dotací.
Reprezentační komise, které předsedá přítomný předseda ČSTV Ing. Srb, se pokud vím, schází pravidelně a řeší všechny potřebné úkoly.
PROGRAM II. Sportovní centra mládeže
Vloni bylo vynaloženo 167,9 mil. a pro rok 2005 se počítá se 170 mil. korun. Ke snížení prostředků nedochází, naopak byly zohledněny další sporty. K 1.9. 2004 došlo k rozšíření o sporty zimních olympijských her, konkrétně o saně, curling a rychlobruslení. Odbor sportu a tělovýchovy je připraven navrhnout další rozšíření o sporty letních olympijských her. Pro SCM a ST byly ministerstvem vydány nové podmínky, za kterých je možné státní podporu obdržet v olympijském cyklu 2004 až 2008. Zásady se snaží vytvořit rámec pro návrat k posílení přirozených spádových center a pro odpovídající kvalifikační předpoklady trenérských kádrů.
V PROGRAMU III. Sportovní talent se letos rozděluje 83 mil. korun stejně jako v roce 2004.
Na resortní sportovní centra šlo prostřednictvím MŠMT na činnost vloni celkem 289,226 mil. a v roce 2005 to bude již 303,807 mil. korun. Stále, přes snahu ministerstva o nápravu, přetrvává stav jisté nevyrovnanosti ve financování jednotlivých center. Doposud nebyly přijaty nové zásady pro činnost RSC, které by koncepčně měly navazovat na zásady pro SCM. Státní sportovní reprezentace, kterou RSC podporují vykazuje přirozeně úspěšnost, ovšem podle závěrů analýzy účasti na LOH v období 1993 až 2004, není vynakládání prostředků zcela adekvátní. Ministerstvo by rádo tuto otázku řešilo ve spolupráci se všemi zúčastněnými organizacemi, včetně ČSTV. Mezi financování RSC patří i zabezpečování antidopingového programu ČR.
Ve veřejně prospěšných programech vynakládáme na PROGRAM IV Sportovní třídy v letošním roce 56,0 mil., což je nárůst o 2,0 mil. korun oproti loňsku. Projekt intenzifikace sportovních tříd, jak je tento program správně nazýván › je naplňován. V roce 2004 byl rozšířen o řadu tříd, což vyvolalo nárůst cca 900 tis. korun. Od 1. 9. 2004 máme v České republice 252 ST s 19-ti kmenovými a 22-ti doplňkovými sporty. Protože se dotace na třídu od roku 1999 doposud vlastně nezměnila, chtělo by jít letos MŠMT spíše cestou valorizace podpory než dalšího rozšiřování, a nechceme opomenout ani potřebu zdravotního zabezpečení sportující mládeže.
V PROGRAMECH V. - Národní program sport pro všechny a VI - Sport a škola dochází meziročně k nárůstu objemu prostředků o 4,0 mil. respektive 1,0 mil. korun, takže letos se v Progr. V rozděluje 35,0 mil. a v Progr. VI 20 mil korun.
Ministerstvo věnuje také podpoře sportu zdravotně postižených mimořádnou pozornost. Ta se projevuje zařazením všech forem sportu zdravotně postižených do vyhlašovaných programů. Letos, stejně jako v loni je PROGRAM VII - Sport zdravotně postižených zabezpečen částkou 6,0 mil. korun.
Nejvýznamnější z oblasti VPP je PROGRAM VIII - údržba a provoz
sportovních a tělovýchovných zařízení. V něm se v roce 2004 realizovalo za 169,094 mil. a v roce 2005 to bude, prozatím, 162,094 mil. korun. Ke snížení se odbor sportu a tělovýchovy odhodlal na podkladě navýšení kapitálového programu, jak o tom budu hovořit dále. Program byl od loňska pootevřen i pro žádosti základních článků, abychom však tento aspekt udrželi v únosných mezích, svázali jsme pro letošek tyto projekty s činností oddílů se sportovními třídami. Expertní komise, jež letos pracovala za přítomnosti významného představitele ČSTV JUDr. Pávka, stanovuje klíč k rozdělení prostředků. Poslední dva roky, s ohledem na význam ČSTV, došlo vždy k navýšení částky pro vaše sdružení ze vzniklé rezervy.
Sportovní gymnázia jsou samostatnou kapitolou, v níž bylo loni utraceno 48,075 mil. a letos to bude 51,0 mil. korun. MŠMT chápe SG jako součást systému státní sportovní reprezentace přibližně na úrovni SCM. Situaci komplikuje převedení kompetencí nad středními školami do působnosti krajů. Věc je potřeba, nejlépe v synergii s ČSTV a sportovními svazy, řešit.
Kapitálový program 233 510 vyvolává ve sportovním prostředí největší odezvu. Je to logické, protože oblast reprodukce majetku vyžaduje neustálé doplňování, programu se může zúčastnit relativně velký počet právních subjektů a zdroje zůstávají omezeny.
Není již třeba zdůrazňovat, že zásady programu uplatňované od roku 2004 vychází nejen z uspokojování potřeb v oblasti sportu a tělovýchovy, ale i z premis Nejvyššího kontrolního úřadu a Ministerstva financí ČR. To je realita, kterou by kdokoliv na MŠMT mohl svévolně změnit.
V roce 2004 bylo nakonec prostřednictvím systémově určených prostředků vynaloženo celkem 500 mil., tedy došlo k navýšení mj. z důvodu kompenz. změny sazeb DPH. Letos, včetně rozšíření programu o neinvestiční kapitálové výdaje, bylo sněmovnou schváleno 608,500 mil. korun.
Při nejlepší vůli MŠMT nemůže reagovat na všechny oprávněné požadavky. Převis v žádostech je čtyř až pětinásobný. Proto se při výběru žádostí musíme opírat nejen o stanoviska střešních organizací, jak tomu bylo v minulosti, ale i o stanoviska svazů. Úlohou státu je rovněž zabezpečovat rovnoměrný rozvoj všech oblastí naší země. Uplatňujeme tedy i hledisko územní, i když přiznávám, že dokud nebudeme moci pracovat s pasportizací všech sportovišť v ČR, nemůžeme hovořit o stoprocentní objektivitě.
Ano, existuje jistý rozdíl mezi pohledem investiční komise ČSTV a expertní komisí MŠMT. Přesto 4/5 dotací do reprodukce majetku jdou subjektům sdruženým v ČSTV. Není jednoduché dostát povinnostem vyplývajícím z přijatých proti korupčních opatření vlády a případně začlenění experta z vašich řad do příslušné komise. I tak se ale nad touto otázkou zamýšlíme a již v loni v létě jsem neformálně požádal o přizvání k některému jednání o investicích na ČSTV. Přesto, že doposud takové pozvání na MŠMT nepřišlo, věřím, že vztahy jsou natolik dobré, že již v blízké budoucnosti je možné naše názory dále sbližovat.
MŠMT vloni na podzim, po konzultacích v Podvýboru pro tělovýchovu PSP ČR, požádalo státní rozpočet o navýšení prostředků pro kapitolu 233 o 150 mil., a to se záměrem posílit více nosných programů. Při projednávání zákona o státním rozpočtu na rok 2005 byla částka 150 mil. včleněna mezi kapitálové výdaje, tedy do programu 233 510, ale tam pak pozměněna na neinvestiční prostředky na údržbu a provoz.
To znamená, že se jedná stále o neinvestiční prostředky, na jejichž přidělování v rámci programového financování MŠMT přirozeně nebylo připraveno. Pokud bychom zpracovávali na počátku letošního roku nový program v ISSPROFINU, pravděpodobně bychom kvůli procedurám oněch 150 mil. vůbec nestačili do konce roku vyplatit.
Požádali jsme proto MF o rozšíření stávajícího Programu 233 510, navrhli jsme tím žadatelům, kde akce rekonstrukcí byly na hraně rozsáhlejších oprav o změnu kvalifikace a jsme připraveni jim s uvolněním dotací maximálně pomoci.
Je také třeba mít na paměti, že odbor sportu a tělovýchovy se z pochopitelných důvodů snaží vyhnout poskytování dotací do komerční sféry.
MŠMT rovněž nemůže za to, že ČSTV jde požadavkem na vklady věcných břemen do katastru nemovitostí nad rámec zásad MŠMT a TJ/SK tuto skutečnost v řadě případů nechtějí akceptovat.
Vážení delegáti, vážení hosté,
Jak sami vidíte, agenda odboru sportu a tělovýchovy našeho ministerstva je mimořádně rozsáhlá. Zajišťuje jí všeho všudy 14 pracovníků. MŠMT proto očekává, i přes pochopitelný odlišný úhel pohledu, od ČSTV jako nejvýznamnějšího našeho partnera určitou koincidenci v řešení a zabezpečování úkolů sportu a tělovýchovy v České republice. Tyto úkoly jsme si vždy sami nevymysleli, ale klade je před nás postupný vývoj společnosti a my jsme ve společném zájmu o rozvoj našeho oboru povinni na ně reagovat.
Když se rozhlédnu po sále, vidím řadu z vás, dokonce i z okresů, se kterými jsem se potkal při různých vašich návštěvách na ministerstvu.
Chci věřit, že jste byli na odboru sportu a tělovýchovy vždy vlídně přijati, a že vaše potřeby jsme se v rámci možností snažili řešit a uspokojit. Jistě tomu tak bude i nadále, protože jste to právě vy, kteří naplňujete obsah pojmů sport a tělovýchova.
Děkuji za pozornost.