REAKCE NA ČLÁNEK:
Vážený pane Wagnere,
dnes jsem si přečetl Váš článek Obrana standardu.
Velmi se mi líbí Vás iniciativní, tvůrčí a konstruktivní přístup k diskusi o standardu (tři zahraniční příklady, dotazník...).
Na druhou stanu mne překvapil a znepokojil tento Váš text:
"Pokud ale tyto materiály (analýzy zahraničních standardů) tým dnes nebo zítra nezveřejní, není možné, podle mne, od něj už nic racionálního očekávat a bude nutné prosadit všemi prostředky jeho okamžité rozpuštění."
V Pracovní skupině pro tvorbu standardu děláme vše pro to, aby veřejná diskuse probíhala zcela transparentně a v atmosféře vzájemného respektu. Proč tedy vnášet do diskuse takto útočný (konfrontační) tón? Takové výroky se hluboce dotýkají většiny lidí a vyvolávají v nich zcela nekonstruktiní emoce jako hněv nebo smutek. Konfrontační komunikace spolehlivě ničí věcný a kolegiální diskusní vztah. Každou svou větou přece nastavujeme atmosféru diskuse a ovlivňujeme, co se v dané diskusi považuje za normu. Proč tedy zavádět právě takovéto komunikační normy? Proč by měli právě učitelé používat útok a konfrontaci jako tolerovanou formu odborné diskuse?
Velmi si Vážím Vaší kvalitní práce na www.ceskaskola.cz a budu potěšen, pokud budeme sdílet své názory neagresivním způsobem.
Co se týče věcného obsahu Vašeho dotazu:
Podle mých informací pracovní skupina v přípravné fázi (tj. minulý rok) studovala a diskutovala mj. standardy těchto zemí:
- Austrálie
- USA
- Rakousko
- Slovinsko
- Nizozemí
- Velká Británie
- Skotsko
- Slovensko (fáze příprav)
- Dánsko
- Německo
Pro tyto účely si členové pracovní skupiny vytvořili pracovní verze překladů a komentářů k těmto standardům. Získané zkušenosti zohlednili při formulaci textů předkládaných k diskusi o standardu a při přípravě instrukcí pro první fázi veřejné diskuse - zejména při formulaci prezentace Standard v otázkách a odpovědích. Během první fáze veřejné diskuse budou tyto analýzy dokončeny, aby mohly být veřejně dostupné ve druhé fázi diskuse (tj. během června).
Co jsme schopni zajistit v poměrně krátké době je zveřejnění seznamu odkazů na zahraniční internetové stránky, na kterých jsou zahraniční standardy ihned dostupné (zvládneme to během příštího týdne).
Já, jako manažer pracovní skupiny, jsem byl najat před měsícem, abych přípravil podmínky pro co nejkvalitnější odbornou diskusi, která zapojí co nejvíce zástupců klíčových skupin, tj. zejména učitelů. Mým hlavním cílem je obnovit důvěru učitelů ve smysluplnost veřejné diskuse o tématech kvality vzdělávání - včetně upozornění na nezbytné rozsáhlé investice společnosti do této sféry. Osobně jsem naprosto přesvědčen poctivosti této diskuse a sám tuto tyto podmínky garantuji. Domnívám se, že se zde učitelům znovu otevírá možnost ovlivňovat kvalitu své profese a znovu opravněně požadovat i podmínky, které nezbytně potřebují pro svou kvalitní práci.
Napište mi, prosím, jestli máte zájem i o další informace - a o jaké. A také zda trváte na konfrontačním přístupu či nikoli.
Pokud budete chtít zveřejnit můj email, žádám Vás, abyste jej uveřejnil pouze jako celek.
Napište mi také, prosím, telefonický kontakt na Vás (mobil i pevou linku).
S úctou a s očekáváním spolupráce,
Vladimír Srb
manažer pracovní skupiny pro tvorbu standardu kvality profese učitele