Původní verze článku na iDNES.cz
Ministr školství Ondřej Liška chce zkvalitnit české školy. Rozjíždí kampaň Dobrá škola, jejímž cílem jsou kvalitní
učitelé, úspěšní žáci a spokojení rodiče. Do roku 2020 a za 80 miliard, nastínil ministr v rozhovoru pro MF DNES.
Úroveň škol mají zlepšit atestace či učitelské standardy.
V první verzi učitelských standardů se píše třeba to, že kantor má "udržovat oční kontakt s žáky" nebo s nimi
vhodně mimoslovně komunikovat. To bude ředitel kontrolovat, zda se učitelé dívají žákům do očí?
Nejde ani tak o to, aby to kontroloval ředitel, ale aby k tomu byli mladí učitelé vedeni. Až bude jasné, jak má dobrý
učitel vypadat a co má umět, měl by být podle mě veden i k takový věcem, jako je mimoslovní komunikace a vnitřní
integrita. Učitel se nedá redukovat jen na znalosti, které předává. Musí být i lidsky vybaven k tomu, aby žáky
vychovával. A i to lidské vybavení je součástí řemesla. Jestli ale ve standardech nakonec bude i oční kontakt, to
uvidíme, až skončí diskuse mezi učiteli, která právě začíná.
Učitele jste obeslal osobním dopisem. Jakou čekáte odezvu? Když pořádal anketu ve školách středočeský hejtman
David Rath, ředitelé se mu na ni "vykašlali" a on jim pak hrozil pokutami...
Ale já se nebudu ptát na to, jestli se má univerzita jmenovat Královská nebo Univerzita císaře Ratha. Já se učitelů
ptám na naprosto zásadní věc, která může změnit kulturu a úspěch této země. To je nesrovnatelná otázka. Samozřejmě
neexistuje žádný automatický důvod, proč by mi měl někdo věřit. Politikům je třeba nevěřit. Ale já chci najít hlavně
společenskou shodu na tom, jak má učitel vypadat. Zatím se setkávám s neobvykle pozitivními reakcemi. Určitě bude i
hodně skeptiků. Ale takové věci se nedají dělat mávnutím proutku. Bude to stát obrovské úsilí, hodně peněz a bude to
trvat dlouho.
Kolik to bude stát a kde ty peníze vezmete? Zatím žádnému ministrovi se nepodařilo výrazně zvýšit rozpočet
školství...
Já jsem připravil určitý plán a myslím si, že realistické číslo, které by dokázalo udělat z každé české školy dobrou
školu, se pohybuje v částce 80 miliard korun. Není však rozhodující jen výše té částky, ale i to, jak se peníze
rozdělí. A dokud veřejnost nezačne požadovat, aby nastala změna, tak jeden jediný ministr to nedokáže. Právě proto se
obracím na veřejnost. Ta shoda musí být platná na desetiletí dopředu, kdy už tady nikdo z nás nebude. Změna bude
trvat celou generaci.
Učitel by měl probouzet touhu po vzdělání
Chystáte kampaň Dobrá škola, která má tyto změny vysvětlovat veřejnosti. Co má změnit české školy v "dobré" -
kromě už zmíněných standardů?
Součástí té koncepce jsou "kvalitní učitelé, úspěšní žáci a spokojení rodiče". A na to všechno se chci zaměřit. Na
prvním místě je podpora učitelů. To jsou právě standardy a také atestace učitelů a jejich vazba na vyšší mzdu. U žáků
je situace dost vážná. Dřív jsme měli velmi dobré výsledky v mezinárodních srovnáních. A to se začalo měnit. Zhoršuje
se vztah žáků k matematice a přírodním vědám. Jiné předměty nejsou ve výzkumech, ale můžeme soudit, že ten negativní
postoj je tam podobný. Namísto toho, abychom v dětech pěstovali celoživotní motivaci vzdělávat se, tak ji ničíme už
základním vzděláváním.
Jak to chcete změnit?
Když byla anketa mezi nositeli Nobelových cen o tom, co je přivedlo k bádání a tomu, že se stali špičkovými vědci,
většinou odpovídali, že na začátku byl jejich učitel, který v nich vzbudil tu touhu. Opět tady musí být kvalitní
učitel, který bude mít v popisu práce či přímo v zákoně stanovený cíl, že v dětech bude probouzet touhu ke vzdělání.
Souvisí to ale i s tím, že se musí změnit vztah mezi školou a rodinou. Ta vazba je dnes velmi slabá. A když se
podíváte na to, co určuje úspěšnost žáků ve vzdělávání, tak zjistíte, že je to mezi 80 a 90 procenty prostředí, ze
kterého vycházejí. Pouze zlomek toho je talent, zlomek toho je škola.
Jak můžete to prostředí jako ministr ovlivnit? Nezhatí to nakonec celou vaši reformu?
My to můžeme ovlivnit. Tím, že do škol přivedeme specialisty, kteří budou vyrovnávat šance dětí, jež si z rodinného
prostředí přinášejí nějakou obtíž. Jsou to speciální pedagogové, školní psychologové, asistenti učitelů. Pokud nějaký
žák začne v nějaké drobnosti zaostávat, dokážou to včas rozpoznat a věnovat mu zvláštní pozornost.
Kdy budou tito lidé na školách?
Až na ně budou peníze. Mým cílem je vyjednat peníze už od roku 2010, aby i napříště byly součástí rozpočtu školství.
Tady nejde jen o děti, které mají nějaký handicap, ale i o ty, které jsou mimořádně nadané. Musíme jim věnovat
takovou pozornost, aby dokázaly rozvíjet, co v nich je. A tohle zatím neumíme, až na školy, které se tomu speciálně
věnují.
Jak chcete dosáhnout třetího cíle - spokojených rodičů?
Mým přáním je, aby výsledkem debaty bylo i posílení role rodičů ve školských radách, aby do toho mohli mluvit víc než
doposud. Rodiče byli zatím opomíjeni. Já chci právě prostřednictvím Dobré školy vyvolat diskusi i mezi nimi. Když se
podíváte třeba do Dánska, tam si ředitele školy volí přímo rodiče dětí.
Vůbec nechci kádrovat učitele
Budou jednotlivé školy dostávat nějaký certifikát, že už jsou "dobrou školou"?
Ne, nechceme školy nálepkovat. Spíš si představuji, že každá škola si na základě téhle debaty určí, co udělá, aby se
tou dobrou školou stala. Je důležité, aby školy zůstaly různé. Budou nadále školy, které se budou specializovat, ale
měl by být nějaký obecný standard, který činí dobrou školu dobrou školou. Přál bych si, aby v roce 2020 byla každá
česká škola dobrou školou, tedy aby splňovala ony parametry kvalitních učitelů, spokojených rodičů a úspěšných
žáků.
Kolik procent učitelů dnes splňuje vaši představu dobrého učitele?
Vůbec nechci kádrovat
učitele. Myslím, že to, jak jsou učitelé dnes hodnoceni a za jakých podmínek pracují, nám vůbec neumožňuje je
posuzovat podle nových standardů. Chci, aby jejich náběh byl postupný. Ve Finsku, kde přišli s dost radikální
reformou školství, odešla během asi dvou let víc než pětina učitelů. Právě proto, že se tam nastavila jiná měřítka
kvality. U nás by to mělo být postupné, aby učitelé dostali šanci doplnit si vzdělání.
Na učitelské standardy navážou atestace, po kterých bude růst pedagogům plat. Budou povinné?
To je čistě technická věc. Ta první by měla být povinná, ty další nepovinné. Ale je to jen prozatímní návrh, tak
daleko ještě nejsme.
Vy byste byl pro to, aby byly povinné?
Myslím, že by měly být základní milníky profesního
rozvoje učitele. A ty by měly být povinné. Ale mezitím má být prostor i pro učitele, kteří se budou chtít vzdělávat
nad rámec toho, co je předepsáno. A to by se mělo samozřejmě odrazit také na mzdě.
Vláda to má "za pár", už dnes může ztratit důvěru a vládnout jen dalších pár nejistých měsíců. Kolik svých
plánů vůbec můžete stihnout uvést do praxe?
Pokud by byly volby ve standardním termínu v červnu 2010,
tak většina z toho, o čem teď spolu hovoříme, by mohla být skutečností. Standard učitele by měl být minimálně
předložen jako návrh zákona.