Pokud se rozhodnete zapojit do diskuse jako učitelský sbor nebo jeho část, možná uvítáte několik námětů.
Výstup z diskuse ve sboru
Výstupem z Vaší diskuse může být:
- vyplněný strukturovaný diskusní příspěvek (otázky doporučujeme prostudovat předem)
- ucelený návrh standardu nebo jeho části (např. jedné oblasti, kterou by podle Vás měl standard popisovat); takový
ucelený návrh můžete zaslat na standarducitele@msmt
cz
Pokud se rozhodnete, že výstupem z Vaší práce bude strukturovaný diskusní příspěvek, dohodněte se, kdo ve Vašem sboru zpracuje výsledky diskuse a postará se o jeho vyplnění na internetu.
Jak na diskusi?
Možností je samozřejmě celá řada, zde najdete pouze náměty.
Standard v otázkách a odpovědích
Stáhněte si text Standard v otázkách a odpovědích a veďte diskusi nad položenými otázkami a nabídnutými odpověďmi. Odpovědi v tomto materiálu mají sloužit jako startér pro diskusi, nejsou to „jediné správné odpovědi". Pokud Vás při této práci napadnou další otázky, které v materiálu Standard v otázkách a odpovědích chybějí, můžete jimi přispět do diskuse prostřednictvím strukturovaného diskusního příspěvku.
Prezentaci si můžete promítnout v powerpointové verzi při semináři ve sboru.
Jednotliví učitelé ji také mohou dostat předem vytištěnou z textové verze, aby si mohli v klidu materiál projít a připravit si své reakce, nápady, náměty.
Pracuje vaše škola s vlastním standardem?
Pokud ve škole pracujete s vlastním standardem, uvítají jistě všichni další diskutující, když své standardy nabídnete jako inspirativní příspěvek do diskuse. Nezáleží na tom, zda svému materiálu ve škole říkáte standard nebo třeba popis mistrovské práce nebo kritéria hodnocení učitelů v naší škole či jinak.
Kromě vlastního materiálu pošlete prosím i stručný popis toho, jak se standardem pracujete, případně i jak standard vznikl.
V diskusi ve sboru se můžete zaměřit na porovnání vašeho školního standardu s nabízeným návrhem nebo s dalšími materiály, které se postupně budou na webu objevovat.
Škola, která se standardem nepracuje
Postup A
Sbor školy, která se standardem nepracuje, může dříve, než se ponoří do studia materiálů předložených na webu, přemýšlet o vlastních představách a názorech na to, jak by měla vypadat dobře odváděná práce učitele.
Sbor si může stanovit, v jakých oblastech by bylo užitečné žádoucí kvalitu učitelovy práce popsat. Mohou to být například oblasti: „učitelovy profesní vlastnosti", „učitelovy znalosti", „učitelovy dovednosti". Nebo „klima třídy", „výuka", „vztah k žákům", „spolupráce s kolegy", „spolupráce s rodiči", „profesní růst". A jiné.
Pak si mohou učitelé v menších pracovních týmech (např. smíšených napříč předměty) promyslet, co je možné očekávat od dobrého učitele v každé z oblastí. V dohodnutím čase skupinka úkol splní - například do příští společné porady, která bude za měsíc.
Př. Oblast „vztahy se žáky"
Očekávání 1: „Učitel přijímá připomínky a náměty žáků vážně, dává najevo, že si jejich názorů cení, názory se vážně zabývá a informuje o tom žáky."
Očekávání 2: „Učitel dává každému žákovi najevo důvěru, že se mu podaří zpracovat zadaný úkol."
Očekávání 3: .........
Př. Oblast „výuka"
Očekávání 1: „Učitel má připravený plán hodiny, který mu umožní zapojit všechny žáky, i rychlejší i pomalejší."
Očekávání 2: „Učitel zařazuje takové činnosti, které umožní navazovat ve výuce na to, co každý konkrétní žák již zvládl."
Očekávání 3: ......
Před příštím setkáním si mohou skupiny výsledky své práce vyměnit elektronicky.
Na setkání se mohou rozdělit do nových skupin, každá se chopí jedné z dohodnutých oblastí. Prodiskutují jednotlivé příspěvky, pokusit se o jednoduché závěry - např. si rozdělí nápady na ty, s nimiž všichni souhlasí, a na ty, o nichž by bylo třeba dál diskutovat.
Následně může škola porovnat svůj výsledek s příklady nabídnutými v materiálu Tvorba profesního standardu kvality učitele a s dalšími ukázkami v sekci Inspirační zdroje. Může samozřejmě diskutovat o Standardu v otázkách a odpovědích, pokud tento materiál nevyužila již dříve.
Svůj ucelený návrh na znění standardu nebo jeho části (oblasti, popisy kvality v oblastech) může sbor poslat sem. Ostatní nápady, náměty, upozornění, pozitivní očekávání nebo obavy může vyjádřit prostřednictvím strukturovaného dotazníku zde.
Škola, která se standardem nepracuje
Postup B
Bez jakékoli předběžné kategorizace (tedy bez dělení do oblastí) mohou učitelé na společné schůzce (nebo jako přípravu na ni) formulovat konkrétní popisy, co by v jejich škole měl dobrý učitel dělat, jak by měl jednat.
Př.
„Učitel trvá na dodržování pravidel, která si s dětmi dohodl."
Př.
„Učitel vede žáky k tomu, aby využívali různé zdroje informací, nejen učebnice."
Př.
„Učitel neskáče žákům do řeči."
Každý člen sboru může říct cokoli, co si doopravdy myslí. Učitelé se buď dohodnou na tom, že si každý do určité doby svá očekávání promyslí, a sejdou se v dohodnutím čase. Nebo mohou pracovat rovnou, bez přípravy. Důležité je postupovat tak, aby se všichni členové sboru při tom cítili dobře.
Na setkání si pak mohou učitelé různými způsoby své nápady představit, diskutovat o nich, kategorizovat je. Pokud se dohodnou, že každé očekávání napíšou na jednu kartičku (moderační karty), budou jednodušší nápady kategorizovat, srovnávat je podle priorit apod.
Výsledek své práce může sbor porovnat s předloženým návrhem v dokumentu Tvorba profesního standardu kvality učitele a o svoje poznatky se podělit formou příspěvku do diskuse.