Ministerstvo školství včera poprvé zveřejnilo, jak má podle jeho představ vypadat dobrý učitel. Tedy ten, který bude brát v budoucnu víc peněz a postupně stoupat po kariérním žebříčku výše.
"Učitel projevuje respekt k žákům a žákyním bez genderových předsudků," píše se třeba v pracovní verzi takzvaných "profesních standardů učitele". Věta znamená, že učitel by měl přistupovat stejně k chlapcům i dívkám. Má mít také kvalitní mluvený projev a vhodně využívat mimoslovní komunikaci: usmívat se či udržovat s žáky "dobrý oční kontakt".
I tato - zdánlivě bizarní - pravidla mají podle ministerstva přispět k tomu, aby učitelé měli v ruce kompletní seznam toho, co mají umět.
Standardy počítají i s konkrétnějšími povinnostmi. Učitel musí svou práci předem plánovat, používat moderní metody výuky a její tempo přizpůsobovat jednotlivým žákům.
"Chceme, aby to byl návod i pro pedagogické fakulty, jak učitele připravovat," řekl náměstek ministra Jindřich Kitzberger.
Pravidla pro učitele zatím nejsou uzavřená - ministerstvo je posílá na školy, aby do nich mohli sami učitelé doplnit, co považují za důležité.
Až bude jasné, jak má vypadat kvalitní pedagog, začne ministerstvo připravovat i učitelské atestace. Ty podle slovenského vzoru odliší začínající a pokročilé učitele. Od těch druhých toho budou chtít ředitelé víc a mají jim platit také víc peněz. Ministr Ondřej Liška až dosud tvrdil, že atestace budou dobrovolné, a tedy "povýší" jen učitel, který o to bude stát. Po včerejšku to však není jisté.
První atestace pro všechny? "Uvažujeme o tom, že první atestace by mohla být povinná pro všechny. Druhá by byla nepovinná, ale vzrostl by po ní plat. A později by se učitel mohl stát mentorem a pomáhat ostatním učitelům," přiblížila Hana Košťálová z pracovní skupiny, která standardy připravuje.
Princip atestací nevadí ani školským odborářům. "Ale musí být vázané na zvýšení platu," zdůraznil jejich šéf František Dobšík.