Na základě podrobné diskuse k návrhu „Standardu kvality profese učitele" v rámci pedagogických sekcí ČMOS pracovníků školství jsme došli k závěru, že návrh tak, jak ho představilo ministerstvo školství, je pro širokou pedagogickou veřejnost nepřijatelný. To však neznamená, že odmítáme samotnou myšlenku přijetí standardu pedagogického pracovníka. Domníváme se však, že by měla nejdříve proběhnout široká a věcná diskuse, a to i o alternativních návrzích včetně návrhu ČMOS pracovníků školství.
Dovedeme si představit, že na základě státní objednávky bude v budoucnu předložen konkrétní návrh „Standardu profese pedagogického pracovníka", ovšem za předpokladu, že pro jeho praktickou realizaci, pro motivaci pedagogického pracovníka a pro zvýšení kvality českého školství budou v potřebné míře zajištěny dva zásadní předpoklady - dostatek finančních prostředků a odpovídající školská legislativa.
Navržený Standard kvality profese učitele velmi obecně bez konkrétní aplikace vymezuje požadavky na kvalitu učitele a hodnotící kritéria jeho činnosti, ale zároveň znevýhodňuje tuto skupinu oproti ostatním účastníkům vzdělávacího procesu - žák, rodič, zřizovatel. Jsme přesvědčeni, že by měly být stanoveny povinnosti všech účastníků vzdělávacího procesu včetně míry jejich vymahatelnosti. Určovat podmínky a požadavky jen pro jednu skupinu je nejen nemorální, ale především to neřeší podstatu problémů českého školství.
Po zkušenostech s jinými akcemi typu „udělej si sám a zadarmo", jako například tvorba školních vzdělávacích programů, doporučujeme nejprve vytvořit odpovídající ekonomické a legislativní podmínky a následně pak řešit normu kvality učitele.