Standard profese učitele. Nový nápad a vůbec první koncept Liškova úřadu v pondělí představili odborníci. Měl by sloužit ke zlepšení kvality výuky. Kromě dokumentu se také uvažuje o povinných atestacích pro pedagogy.
Atestace přitom ministerští úředníci do standardů nezařadili. Učitelé by měli atestace skládat po šestileté praxi ve vzdělávací instituci. Druhá zkouška by byla pravděpodobně nepovinná, v tom ještě není úplně jasno. S atestacemi by se měl pedagogovi zvedat i plat.
S návrhem ale přichází kritika z řad poslanců. "Nikdy jsem s tím nesouhlasil a bude v tom akorát nepořádek. To, že bude někdo chodit na zkoušky, neznamená, že z něj bude dobrý učitel," řekl on-line deníku TÝDEN.CZ předseda školského výboru sněmovny Walter Bartoš.
Konkrétní představy toho, jak by měl vypadat ideální učitel, dokument neobsahuje. Podle jedné z autorek textu, Hany Košťálové, metodika přináší určitý druh odpovědnosti. "Měl by v první řadě sloužit pro podporu učitelů, aby si uvědomili, co je třeba zlepšit," uvedla dokument Košťálová. V pozdější verzi pak bude jasně řečeno, co by měl dobrý učitel zvládat.
Neplníte standard? Pryč ze školy
A co se stane s kantorem, který nedosáhne standardu? "Představa je nyní taková, že tento učitel, který nesplní standard, nemá na škole co dělat," dodává Košťálová. Takovým pedagogům by ale měl pomoci takzvaný mentor, tedy zkušený učitel, jenž by kolegy pomáhal vést.
Standardy by dále měly být jakýmsi vodítkem pro práci a základem pro profesní růst. "Je také základem pro spravedlivější ocenění kvality a přitahuje nové adepty do učitelských oborů," dodala Košťálová. Aby mohl dokument fungovat v praxi, musí být podle ministerstva přijat samotnými učiteli.
Jak bude vypadat ideální učitel?
Podle dokumentu by učitel měl mít například dobrý mluvený projev při hodině. Měl by žákům a žákyním projevovat respekt bez genderových předsudků a také by měl mimo jiné využívat vhodně prostředky neverbální komunikace, jakým je například dobrý oční kontakt a úsměv. "To je ale přece naprostá samozřejmost," reaguje na dokument ředitelka Základní školy Ohradní v Praze Marie Zimová. Podle ní by spíše než tvorbu standardů mělo ministerstvo školství shánět peníze, které kantory ve vzdělávacím systému udrží.
Kromě toho se bude takový učitel podle standardu hodnotit. Na kontrolu nastoupí samotný učitel v podobě sebereflexe, ale také ředitel školy. "Nejsem příznivcem žádných předpisů a já osobně žádný standard na škole nepotřebuji. Žádný předpis dobrého učitele neudělá," reaguje ředitel Gymnázia Kutná Hora Vladislav Slavíček. Doplňuje ho také ředitelka Zimová. "Opět klesáme do byrokracie. Ředitel sám vidí, jak pedagog učí."
Jednou z předností dobrého učitele je také další vzdělávání, počet absolvovaných školení prý ale při posuzování nebude nejdůležitější. Splnění standardu bude záviset na tom, jaký výkon ve výuce učitel odvádí. Výsledky ve škole i chování žáků totiž podle zahraničních výzkumů nejvíc ovlivňuje právě kvalita učitelovy práce.
Standard by měl být v budoucnu zakotven v legislativě, zatím není jisté jak. "Plné uplatnění by mohlo nastat za dva až tři roky," řekl náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger. Standardy tak budou úkolem pro příští vládu. Veřejnost o standardech může diskutovat na stránkách www.standarducitele.cz. První verze projde veřejnou diskuzí do konce října. Pomoci by ministerstvu měla široká veřejnost včetně učitelů.