Anotace projektu:
Projekt je zaměřen na prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání a podporu středoškolského studia pro žáky ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Cílovou skupinou jsou jak žáci denního studia, tak studenti doplňující si středoškolské studium dálkově a dále jejich vyučující. Důraz přitom bude kladen na zachování kvality výuky.
Začátek projektu
Září 2006
Plánovaný konec
Srpen 2008
Klíčové aktivity
- Řízení projektu
- Metodické vedení, podpůrná šetření a evaluace
- Podpora studia
- Public relations
Cíle projektu:
Hlavním cílem projektu je vytvoření podpory pro žáky a studenty pocházející ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Podpora bude mít charakter pedagogicko-psychologické podpory vzdělávacímu procesu včetně vytipování specifik ve vzdělávání u každého jednotlivce; dále bude žákům/studentům poskytnuta přímá sociální podpora za účelem zkvalitnění podmínek pro studium. Projekt bude průběžně mapovat a ověřovat možnosti prevence předčasných odchodů ze vzdělávání u skupiny žáků středních škol pocházejících ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Mapování bude realizováno také prostřednictvím komparace školsky úspěšných a neúspěšných žáků/studentů. K cílům navrhovaného projektu patří úprava vzdělávacích programů a vytvoření individuálních strategií přípravy pro žáky i pro dospělé žáky středních škol pocházející ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Součástí těchto aktivit bude také příprava žáků na studium, zejména pak žáků pocházejících ze zařízení institucionální výchovy. Předkladatelé vytvoří a ověří také systém doučování a podpůrných motivačních aktivit. V druhé linii je projekt testováním podpory středoškolského vzdělávání studentů ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí obecně, aniž by došlo k rezignaci na kvalitu výstupu ze vzdělávání. Součástí aktivit projektu je vytvoření systému DVPP pro pedagogické pracovníky, tutory, kteří se žáky/studenty budou pracovat a vytvoření metodické podpory pro úpravy vzdělávání a vedení jednotlivých studentů. Závěry získané v projektu poslouží k úpravám vzdělávacích programů pro tyto cílové skupiny a k vytvoření programu DVPP pro pedagogy, kteří s nimi pracují.
Podpora žáků i studentů bude zahrnovat následující aktivity:
1. podpůrné programy k přípravě na přijímací řízení (součástí programů bude také příprava na zvládání zátěžových situací)
2. konzultační a poradenská činnost (bude realizována učiteli a tutory v zapojených školách, jejím cílem je podpora žáků při zvládání učiva)
3. doplňkové kurzy (určené pro žáky a studenty, kteří nezvládli učivo v požadovaném rozsahu např. z důvodu nemoci a dlouhodobé absence)
4. studijní soustředění před závěrečnými zkouškami (pomoc s přípravou na zkoušky tak, aby nedocházelo k předčasným odchodům z obav ze selhání při zkouškách)
5. „testy na nečisto“ jsou možností vyzkoušet si úroveň svých znalostí a měly by taktéž napomoci snížit počet „útěků“ před závěrečnými zkouškami/maturitami
6. adaptační pobyty (za spolupráce vyučujících, psychologů a pedagogů před nástupem do prvního ročníku)
7. individuální pedagogické konzultace
8. nadstandardní služby školy (kopírování studijních materiálů, tisk vlastních seminárních prací apod.)
9. další akce podporující multikulturní výchovu a rozvoj počítačové i studijní gramotnosti.
Projekt obsahuje vzdělávání učitelů (v rámci DVPP) s cílem zvýšit efektivitu práce učitelů s cílovou skupinou žáků a studentů ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí a vytvoření a tisk podpůrných metodických materiálů.
Cílové skupiny:
Děti a mládež pobývající v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
Etnické menšiny, osoby z odlišného sociokulturního prostředí včetně migrantů
Osoby předčasně opouštějící vzdělávací systém
Sociálně znevýhodnění
Učitelé, ředitelé škol, výchovní poradci, poradenští pracovníci ve školství, další odborní pracovníci ve školství
Zájemci o další vzdělávaní realizované na SŠ a VOŠ
ZŠ, SŠ, VOŠ, včetně škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Žáci a studenti ZŠ, SŠ, VOŠ, včetně škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Přínos pro cílovou skupinu:
Projekt reflektuje situaci žáků a studentů ze sociokulturně znevýhodněného prostředí včetně žáků ze zařízení náhradní rodinné péče, u této cílové skupiny je důležité zejména předcházení předčasnému odchodu ze vzdělávání. Příčinou předčasných odchodu ze vzdělávání je často nízká motivace pro další studium bez vztahu k možnosti uplatnění se na trhu práce. Příčinou selhávání této cílové skupiny je vysoké procento žáků a studentů, kteří mají problémy s mechanismy učení, se zpracováním většího množství studijního materiálu, také s formou konzultací u dálkového typu studia. Na straně pedagogů je třeba prohloubit a doplnit dovednosti práce v oblasti oborové didaktiky, v oblasti vytváření konzultačních plánů pro studenty, kteří se vracejí ke studiu po dlouhé době od skončení ZŠ. Také je třeba seznámit učitele se specifiky vedení studijních skupin žáků z náhradní rodinné péče a ústavní a ochranné výchovy, s tvorbou adaptačních programu a případných individuálních vzdělávacích plánů. Pro zabezpečení bezproblémového průběhu vzdělávání studentů dálkového studia (matek) je připraven doplňkový program pro zabezpečení péče o jejich děti po dobu studia frekventantů(tek) a současně s možností dotace na přímé sociální náklady spojené se studiem.
Projekt umožňuje a zlepšuje přístup ke vzdělávání u této cílové skupiny a vytváří lepší předpoklady pro dokončení studia u žáků a studentů této cílové skupiny, aniž by se snižovaly nároky na kvalitu obsahu studia. Součástí projektu bude navržení a pilotní ověření individuálních strategií učení pro žáky středních škol pocházejících ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí.