ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • SP PROPOS- Prevence odchodů a podpora středoškolského studia pro sociokulturně znevýhodněné žáky a studenty (Prevence odchodů – podpora studia)

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Fondy EU ⁄ OP Rozvoj lidských zdrojů období 2004-2006 ⁄ Systémové projekty ⁄ SP PROPOS- Prevence odchodů a podpora...

SP PROPOS- Prevence odchodů a podpora středoškolského studia pro sociokulturně znevýhodněné žáky a studenty (Prevence odchodů – podpora studia)

Prevence odchodů a podpora středoškolského studia pro sociokulturně znevýhodněné žáky a studenty - PROPOS    

propos_2.jpg

Anotace projektu:

Projekt je zaměřen na prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání a podporu středoškolského studia pro žáky ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Cílovou skupinou jsou jak žáci denního studia, tak studenti doplňující si středoškolské studium dálkově a dále jejich vyučující. Důraz přitom bude kladen na zachování kvality výuky.

Začátek projektu

Září 2006

Plánovaný konec

Srpen 2008

Klíčové aktivity

  1. Řízení projektu
  2. Metodické vedení, podpůrná šetření a evaluace
  3. Podpora studia
  4. Public relations

Cíle projektu:

Hlavním cílem projektu je vytvoření podpory pro žáky a studenty pocházející ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Podpora bude mít charakter pedagogicko-psychologické podpory vzdělávacímu procesu včetně vytipování specifik ve vzdělávání u každého jednotlivce; dále bude žákům/studentům poskytnuta přímá sociální podpora za účelem zkvalitnění podmínek pro studium. Projekt bude průběžně mapovat a ověřovat možnosti prevence předčasných odchodů ze vzdělávání u skupiny žáků středních škol pocházejících ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Mapování bude realizováno také prostřednictvím komparace školsky úspěšných a neúspěšných žáků/studentů. K cílům navrhovaného projektu patří úprava vzdělávacích programů a vytvoření individuálních strategií přípravy pro žáky i pro dospělé žáky středních škol pocházející ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Součástí těchto aktivit bude také příprava žáků na studium, zejména pak žáků pocházejících ze zařízení institucionální výchovy. Předkladatelé vytvoří a ověří také systém doučování a podpůrných motivačních aktivit. V druhé linii je projekt testováním podpory středoškolského vzdělávání studentů ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí obecně, aniž by došlo k rezignaci na kvalitu výstupu ze vzdělávání. Součástí aktivit projektu je vytvoření systému DVPP pro pedagogické pracovníky, tutory, kteří se žáky/studenty budou pracovat a vytvoření metodické podpory pro úpravy vzdělávání a vedení jednotlivých studentů. Závěry získané v projektu poslouží k úpravám vzdělávacích programů pro tyto cílové skupiny a k vytvoření programu DVPP pro pedagogy, kteří s nimi pracují.

Podpora žáků i studentů bude zahrnovat následující aktivity:

1.         podpůrné programy k přípravě na přijímací řízení (součástí programů bude také příprava na zvládání zátěžových situací)

2.         konzultační a poradenská činnost (bude realizována učiteli a tutory v zapojených školách, jejím cílem je podpora žáků při zvládání učiva)

3.         doplňkové kurzy (určené pro žáky a studenty, kteří nezvládli učivo v požadovaném rozsahu např. z důvodu nemoci a dlouhodobé absence)

4.         studijní soustředění před závěrečnými zkouškami (pomoc s přípravou na zkoušky tak, aby nedocházelo k předčasným odchodům z obav ze selhání při zkouškách)

5.         „testy na nečisto“ jsou možností vyzkoušet si úroveň svých znalostí a měly by taktéž napomoci snížit počet „útěků“ před závěrečnými zkouškami/maturitami

6.         adaptační pobyty (za spolupráce vyučujících, psychologů a pedagogů před nástupem do prvního ročníku)

7.         individuální pedagogické konzultace

8.         nadstandardní služby školy (kopírování studijních materiálů, tisk vlastních seminárních prací apod.)

9.         další akce podporující multikulturní výchovu a rozvoj počítačové i studijní gramotnosti.

Projekt obsahuje vzdělávání učitelů (v rámci DVPP) s cílem zvýšit efektivitu práce učitelů s cílovou skupinou žáků a studentů ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí a vytvoření a tisk podpůrných metodických materiálů.

Cílové skupiny:

Děti a mládež pobývající v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy

Etnické menšiny, osoby z odlišného sociokulturního prostředí včetně migrantů

Osoby předčasně opouštějící vzdělávací systém

Sociálně znevýhodnění

Učitelé, ředitelé škol, výchovní poradci, poradenští pracovníci ve školství, další odborní pracovníci ve školství

Zájemci o další vzdělávaní realizované na SŠ a VOŠ

ZŠ, SŠ, VOŠ, včetně škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Žáci a studenti ZŠ, SŠ, VOŠ, včetně škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Přínos pro cílovou skupinu:

Projekt reflektuje situaci žáků a studentů ze sociokulturně znevýhodněného prostředí včetně žáků ze zařízení náhradní rodinné péče, u této cílové skupiny je důležité zejména předcházení předčasnému odchodu ze vzdělávání. Příčinou předčasných odchodu ze vzdělávání je často nízká motivace pro další studium bez vztahu k možnosti uplatnění se na trhu práce. Příčinou selhávání této cílové skupiny je vysoké procento žáků a studentů, kteří mají problémy s mechanismy učení, se zpracováním většího množství studijního materiálu, také s formou konzultací u dálkového typu studia. Na straně pedagogů je třeba prohloubit a doplnit dovednosti práce v oblasti oborové didaktiky, v oblasti vytváření konzultačních plánů pro studenty, kteří se vracejí ke studiu po dlouhé době od skončení ZŠ. Také je třeba seznámit učitele se specifiky vedení studijních skupin žáků z náhradní rodinné péče a ústavní a ochranné výchovy, s tvorbou adaptačních programu a případných individuálních vzdělávacích plánů. Pro zabezpečení bezproblémového průběhu vzdělávání studentů dálkového studia (matek) je připraven doplňkový program pro zabezpečení péče o jejich děti po dobu studia frekventantů(tek) a současně s možností dotace na přímé sociální náklady spojené se studiem.

Projekt umožňuje a zlepšuje přístup ke vzdělávání u této cílové skupiny a vytváří lepší předpoklady pro dokončení studia u žáků a studentů této cílové skupiny, aniž by se snižovaly nároky na kvalitu obsahu studia. Součástí projektu bude navržení a pilotní ověření individuálních strategií učení pro žáky středních škol pocházejících ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Národní plán obnovy
  • OP JAK (2021-2027)
  • OP VVV (2014-2020)
  • OP VaVpI (2007-2013)
  • OP VK (2007-2013)

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací