SIM - Střediska integrace menšin
Systémový projekt ESF Střediska integrace menšin (SIM) je pilotním projektem, jehož cílem je ověřit podpůrný systém péče o žáky ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí a přispět ke zlepšení podmínek pro integraci těchto žáků v rámci systému vzdělávání i v rámci společnosti.
Současně se předpokládá zlepšení podmínek pro včasnou péči a kvalitní vzdělávání v návaznosti na specifikaci
vzdělávacích potřeb ve vztahu k individualite žáka
a v kontextu jeho kulturní odlišnosti a aktuální sociální situace. Zohlednění těchto specifik by mělo pozitivně
ovlivnit následnou uplatnitelnost těchto skupin žáků na trhu práce.
Hlavní cílovou skupinou jsou děti z etnických menšin, děti imigrantů, azylantů
a romské děti a jejich rodiny.
Cílem projektu je především vytvoření Středisek integrace menšin
a poskytování služeb - poradenských, vzdělávacích, informačních
a osvětových, volnočasových.
Služby pro žáka a jeho rodinu - včasná péče o žáka a jeho rodinu, příprava na vstup do školy, specifikace speciálních vzdělávacích potřeb ve vztahu k individualitě dítěte (žáka, studenta) v kontextu jeho kulturní odlišnosti a aktuální sociální situace, vytváření adaptačních programů, poskytování služeb tutorů z řad studentů VŠ.
Služby pro pedagogické pracovníky - metodická a konzultační činnost, úpravy vzdělávacích programů, náslechové a prezenční vyučovací hodiny, specifika učebních stylů a vyučovacích strategií, vytváření sebereflexe a interkulturních kompetencí, role jazykové výuky.
Služby pro asistenty pedagogů - metodické a konzultační služby, poradenské služby, pravidelná setkávání asistentů podle typů škol z regionu, spolupráce s tutory, setkávání s krajskými koordinátory a dalšími terénními sociálními pracovníky.
DVPP (Další vzdělávání pedagogických pracovníků) - pro pracovníky středisek SIM, pedagogy a asistenty pedagoga v regionu, a dále i pro pedagogické pracovníky v celé ČR.
V současné době poskytují výše uvedené služby střediska pro Středočeský kraj (se sídlem v Praze), Ústecký kraj (se sídlem v Mostě), Jihomoravský kraj (se sídlem v Brně), Olomoucký kraj (se sídlem v Olomouci) a Moravskoslezský kraj (se sídlem v Opavě a Ostravě-Karviné).
Projekt tvoří čtyři základní komponenty:
1) Vznik Středisek integrace menšin, která se budou orientovat zejména na poradenské služby, vzdělávací služby,
informační a osvětové služby a tvorbu cílených volnočasových aktivit s respektem k potřebám různých kultur. SIM budou
poskytovat služby žákům a jejich rodinám, zejména ve vztahu k včasné péči o žáka
a jeho rodinu, budou poskytovat informační a poradenské služby v průběhu školní docházky a to jak žákům, tak
učitelům,včetně asistentů pedagoga. Služby pro žáka
a jeho rodinu budou zahrnovat přípravu na vstup do školy, identifikaci vzdělávacích potřeb, tvorbu adaptačních
programů, vedení slabších žáků tutory z řad studentů VŠ.
2) Práce s rizikovou mládeží, která bude zahrnovat zejména identifikaci rizikových skupin, včasnou intervenci a
tvorbu podpůrných programů pro prevenci
a minimalizaci dopadu rizikového chování, tvorbu programů pro prevenci záškoláctví a prekriminálního chování. Práci s
rodinami ohrožených jedinců a práci se zástupci problematické komunity.
3) DVPP, které bude zahrnovat vzdělávání pracovníků SIM, vzdělávání asistentů pedagoga, vzdelávání pedagogů v regionech a vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení dle zájmu z celé ČR. Vzdělávání bude mít prezenční podobu, bude se orientovat na metodickou podporu učitelům v oblasti práce s triviem, s učebními styly a vyučovacími strategiemi, oborovými didaktikami, dále roli jazykové výuky a práci s kulturou jako funkčním nástrojem akulturace. Vzdělávací programy budou zaměřené také na možnosti poradenské péče, včetne včasné péče o žáka a jeho rodinu. Vzdělávací programy budou určeny pro pedagogy ZŠ, SŠ, pro asistenty pedagogů, pro poradenské pracovníky i pro další odborníky, kteří se zabývají službami pro tuto cílovou skupinu v regionech. Výstupy vzdělávacích programů budou prezentovány na webportálu projektu SIM.
4) Mapování kulturních, sociálních, psychologických a dalších specifik, která ovlivňují vzdělávání menšin. Do
činnosti SIM budou implementovány závěry šetření
a následně také do vzdělávání pedagogů a dalších pedagogických pracovníků. Budou ověřovány nové diagnostické a
intervenční postupy a techniky práce (včetně psaní psychologických zpráv a posudků) psychologů a speciálních pedagogů
pro práci s cílovou populací minorit, zejména pak Romů, azylantů. Ve střediscích bude působit řada odborníků: psycholog
a specialista na rizikové chování, speciální pedagog, sociální pracovník, učitelé didaktici pro výuku na ZŠ a SŠ,
učitel pro aktivity realizované ve volném čase, kulturní antropolog (0,5), a dále tutoři z řad studentů VŠ, zejména pak
z pedagogických fakult.
Soucástí projektu bude také průbežná realizace zpětné vazby z jednotlivých aktivit projektu formou konzultací, swot analýz a formou externí normativní i formativní evaluace. Smyslem bude vytvoření kontrolních mechanismů pro zprostředkování kvalitativních i kvantitativních znaků plnění etap dílčích úkolů projektu.