Tvorba a ověřování pilotních Školních vzdělávacích programů ve vybraných gymnáziích
(PILOT G)
Hlavním cílem projektu, který byl zpracován ve spolupráci s Výzkumným ústavem pedagogickým je ověřit fungování systému dvoustupňové tvorby kurikula v gymnaziálním vzdělávání. Projekt byl zahájen 1. dubna 2005 a jeho ukončení se předpokládá 30. září 2008.
Specifické cíle:
1. Připravit gymnázia na projektování vzdělávání a na tvorbu vlastních modernizovaných školních vzdělávacích programů, které budou v rámci pravidel vymezených státem v rámcových vzdělávacích programech (RVP) odpovídat podmínkám konkrétní školy, vzdělávacím potřebám a předpokladům jejích žáků.
2. Vytvořit modernizované ŠVP uplatnitelné nejen ve vzdělávací činnosti zapojených pilotních škol, ale také jako příklad pro další školy, které budou tvořit vlastní ŠVP.
3. Popsat efektivní postupy a vytvořit podpůrné prostředky (manuál - metodiku tvorby ŠVP, příkladové - pilotní ŠVP a jiné příklady dobré praxe) pro tvorbu modernizovaných ŠVP využitelné pro plošné zavádění kurikulární reformy.
4. Přispět k rozvoji profesních kompetencí pedagogických pracovníků potřebných pro tvorbu modernizovaných ŠVP a jejich realizaci ve vzdělávacím procesu prostřednictvím cíleného vzdělávání učitelů a managementu škol.
5. Získat poznatky využitelné pro plošnou implementaci dvoustupňové tvorby kurikula a pro dopracování rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání.
Projekt je zaměřen na modernizaci gymnaziálního vzdělávání prostřednictvím vzdělávacích programů, které zohledňují vzdělávací potřeby žáků, záměry a specifické podmínky konkrétních škol.
Koncepce RVP GV odpovídá nejnovějším trendům vzdělávacích politik států Evropské unie, neboť klade důraz na posilování autonomie škol a modernizaci cílů a obsahu vzdělávání. Zásadní inovací v cílech a obsahu vzdělávání představují tzv. klíčové kompetence, které RVP GV zavádí do vzdělávání na gymnáziích.
Stejně významnou inovací je posílení hodinové dotace určené především k vytvoření většího časového prostoru pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků, k možnosti přizpůsobit ŠVP programy potřebám žáků (posílení volitelných předmětů, větší možnost profilace), pro zařazení povinného vzdělávacího obsahu nových oborů vymezených v RVP GV (výchova ke zdraví, člověk a svět práce, průřezová témata). Celková povinná časová dotace tak bude navýšena oproti současným učebním dokumentům pro gymnázia ze 124 hodin na 128 hodin v souladu s učebním plánem RVP GV.
Předpokládá se, že tento přístup ke vzdělávání přispěje k osobnostnímu rozvoji žáků a jejich zapojení do společnosti, významně posílí motivaci žáků k celoživotnímu učení, zvýší jejich šance na úspěch v další vzdělávací kariéře, povede ke snižování počtu těch, kteří předčasně opouštějí vzdělávací systém, a rozšíří možnosti uplatnění absolventů na trhu práce.
V rámci projektu bude vytvořeno minimálně 14 pilotních ŠVP. Do projektu bude zapojeno 14 gymnázií tak, aby v pilotním vzorku byly zastoupeny školy ze všech regionů ČR. Gymnázia z regionu Praha budou tvorbu a ověřování ŠVP realizovat v rámci samostatného projektu financovaného z prostředků JPD (MHMP). Vzorek gymnázií byl sestaven na základě jejich přihlášky a v součinnosti s Radou asociace ředitelů gymnázií, s kraji jako zřizovateli škol a s ohledem na zastoupení různých typů škol (školy s různým počtem žáků, tříd; gymnázia víceletá i čtyřletá; školy s různou profilací).
Obsahově bude projekt kromě tvorby pilotních ŠVP a ověřování zpracovaných ŠVP v pedagogické praxi pilotních škol zahrnovat:
1. přípravu/vzdělávání učitelů (VU) a vedení pilotních škol na práci s RVP, rozvoj profesních kompetencí pedagogů a modernizaci vzdělávání (zejména rozvoj klíčových kompetencí),
2. přípravu školy na zamýšlenou změnu - evaluaci práce školy ve vztahu k tvorbě pilotních ŠVP,
3. šíření zkušeností a dobrých výsledků projektu na ostatní gymnázia, využití poznatků z projektu pro dopracování RVP GV i pro plošné zavedení dvoustupňového kurikula ve středním všeobecném školství.