Odborníci na vzdělávání se hned v úvodu shodli, že podobná setkání jsou velmi důležitá a mohou pomoci nastavit současný systém tak, aby více vyhovoval potřebám více než stovky tisíc žáků, kteří se každoročně ucházejí o vzdělávání na středních školách.
Tématem semináře v rámci projektu Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy v ČR byl přechod žáků mezi základní a střední školou.
“I vzhledem k tomu, že nám právě populačně silné ročníky budou v nejbližších letech přecházet ze základních na střední školy, je vhodné nadále podporovat rozvoj digitalizace. Ta totiž představuje nejen procesní zjednodušení a snižování administrativní zátěže, ale je i předpokladem pro lepší dostupnost a relevanci dat potřebných pro vhodné směrování vzdělávacích politik," řekl v úvodu vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz MŠMT Václav Jelen, který označil toto téma za dlouhodobě rezonující v odborném prostoru.
Podle Silvie Pýchové z Expertní komory kariérového poradenství je potřeba dostávat nejnovější pedagogické teorie do praxe.
Ředitel Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty UK David Greger doplnil: “Tři přihlášky a digitalizace přijímacího řízení na střední školy snad aspoň trochu pomohou, ovšem je třeba pokračovat v nastavení systému a jeho monitorování.” Z jednání vyvstala i potřeba monitorování úrovně kariérního poradenství. “Byla bych ráda, kdybychom monitorovali v Česku i více to, kdo vlastně ovlivňuje kvalitní volbu střední školy," upřesnila Silvie Pýchová z Expertní komory kariérového poradenství.
K tématu přechodu ze základní na střední školu sdělili své zkušenosti přímo i žáci.
V závěru padla shoda na potřebnosti analyticky pracovat s údaji na úrovni žáka z dat žákovského registru a sledovat průchod žáka vzdělávací soustavou. Závěry z odborného panelu budou společně s prezentací zveřejněny na EDU.CZ.
Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR (registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/22_005/0002901)