Jednání v oblasti mládeže odstartovalo tradiční snídaní ministrů s mladými lidmi. V rámci dopoledního programu Rada přijala Závěry o komunitě mladých lidí v Evropě založené na evropských hodnotách a Usnesení o přezkumu pokynů pro řízení Dialogu EU s mládeží. Politická debata se zaměřila na rostoucí hrozby dezinformací a manipulace v digitálním prostředí, které ohrožují důvěru mladých lidí ve veřejné instituce a demokracii. Ministři se shodli, že klíčovým nástrojem v boji proti těmto jevům je vzdělávání k mediální gramotnosti a kritickému myšlení.
Náměstek Miller označil mediální gramotnost za „občanskou obranu budoucnosti“ a zdůraznil její význam jak ve školách, tak v neformálním vzdělávání. Podle něj by měla mladé lidi systematicky vést k ověřování faktů a rozvíjet jejich schopnost orientovat se v online prostředí.
„Česká republika vyjadřuje plnou podporu Ukrajině a solidaritu s mladými lidmi, kteří i navzdory válce usilují o vzdělání, zapojení a lepší budoucnost v mírových podmínkách,“ uvedl náměstek Miller v reakci na vystoupení ukrajinského ministra mládeže a sportu Matvije Bidného. Zdůraznil, že Česko podporuje rozšíření programů jako Erasmus+, realizaci iniciativy Youth Guarantee a vznik strategického rámce EU–Ukrajina pro rozvoj mládeže a mezigenerační soudržnost.
V odpolední části Rada přešla k oblasti vzdělávání. Pracovní oběd se věnoval odolnosti vzdělávacích systémů v kontextu současných krizí. V průběhu formálního jednání byly schváleny tři významné dokumenty: Závěry o inkluzivních a na žáka zaměřených přístupech v předškolním a školním vzdělávání, Usnesení o joint European degree label a Doporučení o Evropském systému zajišťování kvality a uznávání ve vysokoškolském vzdělávání.
V politické rozpravě o roli Unie dovedností přirovnal náměstek Miller tento nástroj k „motoru, který pohání konkrétní opatření“ – od podpory základních dovedností až po uznávání kvalifikací napříč Evropou. Evropský vzdělávací prostor podle něj funguje jako „mapa, která naviguje evropské vzdělávání směrem k větší inkluzi, rovným příležitostem a upevňování demokratických hodnot“.
Druhý den odpoledne patřilo sportu. Pracovní oběd ministrů byl věnován možnostem mezisektorové spolupráce v podpoře sportu a pohybu ve školách. Rada následně přijala Závěry o integrovaném přístupu k roli sportu a fyzické aktivity ve vzdělávacím kontextu.
V navazující politické diskusi se ministři zaměřili na otázku, jak aktivněji zapojit samotné sportovce do tvorby sportovní politiky. Náměstek Miller zdůraznil, že sportovci tvoří jádro sportovního prostředí – proto je nezbytné, aby jejich hlas byl slyšet a jejich potřeby byly zohledněny v rozhodovacích procesech.
Dvoudenní jednání Rady EYCS potvrdilo jednotný zájem členských států EU reagovat na výzvy digitální doby, podpořit inkluzivní vzdělávání a vytvářet prostředí, ve kterém mají mladí lidé i sportovci reálný vliv na podobu politik, které se jich bezprostředně týkají.