V úvodu výjezdního zasedání Výboru pro vzdělávání, které se oproti běžným jednáním nekoná v Bruselu, ale v předsednické zemi, představil ředitel odboru EU na MŠMT Martin Fatura výstupy z jednotlivých zasedání v oblasti vzdělávání v průběhu CZ PRES.
„Máme za sebou skutečně plodné pololetí. V rámci našich předsednických priorit se nám povedlo plně pokrýt a projednat všechna témata od školního vzdělávání přes to vysokoškolské. Mimo oblast vzdělávání jsme se samozřejmě věnovali také vědě a výzkumu, a v neposlední řadě oblasti mládeže, kdy jsme právě před týdnem symbolicky ukončili konferencí v Bruselu Evropský rok mládeže,“ uvedl ředitel Fatura a pokračoval: „Navíc jsme přijali jako předsednická země za svou i další prioritu, a to pomoc Ukrajině. V této oblasti jsme za způsob zajištění aktivní výměny informací v rámci sedmadvacítky o integraci ukrajinských dětí do jednotlivých vzdělávacích systémů opakovaně dostávali pozitivní zpětnou vazbu jak ze strany členských států, tak i Evropské komise,“ dodal k prioritám českého předsednictví ředitel Fatura.
Výbor pro vzdělávání Rady EU se zabývá kromě zprávy o pokroku Evropského prostoru pro vzdělávání i shrnutím předsednických akcí MŠMT.
V rámci jednání bude Evropská komise prezentovat Výboru zprávu o pokroku Evropského prostoru pro vzdělávání (EEA Progress Report). Ta byla zveřejněna už 18. listopadu a 28. listopadu ji eurokomisařka pro inovace, výzkum, kulturu, vzdělávání a mládež Mariya Gabriel představila na Radě pro vzdělávání, mládež, kulturu a sport (EYCS). Jde o první zhodnocení pokroku při vytváření Evropského prostoru pro vzdělávání, dalším pak bude střednědobé hodnocení v roce 2023.
Zpráva zohledňuje i dopady pandemie Covid-19 a ruské agrese na Ukrajině na jednotlivé evropské vzdělávací systémy, upozorňuje dále na jednotlivé iniciativy EEA (European Education Area) a informuje o pokroku vůči cílům Evropské unie. Na Výboru pro vzdělávání v Praze tak proběhne vůbec první diskuse k této zprávě a členské státy se budou moci k ní poprvé vyjádřit, a to včetně jejich příloh, kterými jsou Staff Working Document, cestovní mapa, či příloha popisující spolupráci mezi Českou republikou, Evropskou komisí a dalšími stakeholdery.
„Členské státy EU měly poprvé možnost se vyjádřit k hodnotící zprávě o pokroku Evropského prostoru pro vzdělávání. V rámci spolupráce TRIA tak CZ PRES připravilo půdu pro nadcházející švédské předsednictví, které se tímto tématem bude podrobně zabývat," řekla na jednání Výboru pro vzdělávání v Praze jeho předsedkyně Šárka Brábníková z Oddělení sektorových agend B Stálého zastoupení ČR při EU.
Předsedkyně Výboru pro vzdělávání Rady EU Šárka Brábníková představuje v Praze výsledky zprávy o pokroku ve vzdělávání.
Na Výboru pro vzdělávání pak bude Akademie věd ČR informovat o projektu RESISTIRÉ. Jde o projekt zabývající se snižováním nerovností mezi ženami a muži způsobenými kovidovou pandemií, jehož cílem je nalézt udržitelná řešení těchto genderových nerovností a posílit odolnost společnosti vůči epidemiím.
Poslední, výjezdní, zasedání Výboru pro vzdělávání v rámci předsednictví ČR v EU se oproti běžným jednáním nekoná v Bruselu, ale v Praze.
V závěru jednání představí nastupující švédské předsednictví svůj program a priority v oblasti vzdělávání a odborné přípravy. V rámci doprovodného programu navštíví zástupci Výboru pro vzdělávání UMPRUM, Obecný dům nebo pražské vánoční trhy.
Výbor pro vzdělávání Rady EU, je přípravným orgánem Rady pro vzdělávání, mládež, kulturu a sport (Rada EYCS), která projednává veškeré dokumenty EU v oblasti vzdělávání, a to od předškolního, až po vysokoškolské. Většinou se jedná o nelegislativní akty ve formě závěrů Rady, usnesení Rady, či doporučení Rady, jejichž výsledná podoba je následně schválena ministry školství na Radě EYCS. Výjimkou je například příprava jednoho z nosných programů EU, program Erasmus+, který oslaví již 35 výročí. V průběhu českého předsednictví v Radě EU proběhlo osm jednání tohoto výboru v Bruselu, na nichž byly členskými státy detailně projednány Závěry Rady o podpoře well-beingu v digitálním vzdělávání a Doporučení Rady k iniciativě Cesty ke školnímu úspěchu. K přijetí těchto dokumentů došlo 28. listopadu 2022 na Radě EYCS.