ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Příprava státního rozpočtu pro VaV
    • Stránka nenalezena

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Výzkum a vývoj ⁄ Náměstek ministra pro výzkum a vysoké školství ⁄ Související dokumenty ⁄ Příprava státního rozpočtu pro VaV

Příprava státního rozpočtu pro VaV

LZE  PŘIPRAVIT  NÁVRH  STÁTNÍHO  ROZPOČTU  PRO  VaV?

 

            Současná situace AV ČR při přípravě státního rozpočtu na rok 2009 je nejen velmi komplikovaná, ale podle doposud probíhající diskuze také v podstatě neočekávaná. Jedno z hlavních témat debaty představuje především metodika hodnocení výsledků, která přivedla k nezanedbatelnému poklesu institucionálních prostředků v návrhu rozpočtu pro AV ČR, a bude-li tento trend opravdu aplikován ve střednědobém výhledu, pak zcela jistě vyvolá zásadní změny ve struktuře nejen jednotlivých ústavů, ale i AV jako celku.

            Pro osvětlení této situace snad nezaškodí velmi stručný pohled na vývoj v jednáních RVV na toto téma v období posledních zhruba dvou - tří let. Diskuze o kvantifikaci výsledků VaV, které jsou jednotlivými pracovišti dosahovány, lze datovat mnohem dříve. Již v této době bylo zřejmé, že zcela jistě nelze všechna pracoviště klasifikovat stejným hodnocením. To se týkalo všech pracovišť VaV v ČR, nejen AV, anebo vysokých škol. Nekonečné debaty probíhaly především v různých odborných grémiích poukazujících na zásadní vady navrhovaných metodik. Charakteristickým znakem však byla skutečnost, že žádný návrh nového způsobu hodnocení kvality nebyl přijatelný některou ze zúčastněných stran. Čas přitom plynul tak, že tyto debaty trvaly několik let, bez výhledu na přijatelné řešení. Naprosto zásadní skutečností přitom byl fakt, že každá ze zúčastněných stran potvrzovala potřebu zavést vhodný model hodnocení a učinit jej významným motivačním faktorem. Zhruba před čtyřmi léty, po několika letech provádění každoročního hodnocení, uveřejnila RVV tzv. Tab. 3, řadící všechny instituce VaV, které dostávají prostředky ze státního rozpočtu, do čtyř kategorií. Letmý pohled na konkrétní instituce v tzv. zelené skupině („nejefektivněji" fungující), ale zejména na řadu institucí, které se do této skupiny nedostaly, vyvolal úsměv každého, kdo se jakkoli v oblasti VaV v tomto období pouze mihnul. Snad jediným akceptovatelným výsledkem byla tzv. červená skupina, do které byly zařazeny instituce, které po celé sledované období (4 - 5 let) nevykázaly ani jediný výsledek (měřeno zmíněnou metodikou). Pro osvěžení paměti uvádím, že těchto institucí bylo kolen 250 a celkový objem prostředků státního rozpočtu na jejich činnost přesahoval miliardu Kč.

Zcela jistě šlo o neoddiskutovatelně nejslabší část VaV a v první fázi předpokládala RVV, že pouhé zveřejnění této skutečnosti povede k zaznamenatelné nápravě situace v institucích této skupiny. Protože se v následujícím roce nic pozoruhodného v tomto směru nestalo (snad kromě další částečné modifikace metodiky hodnocení), začalo se vážně navrhovat snižování finančních prostředků na VaV těmto institucím. Přes zcela evidentní nespokojenost s činností těchto institucí se nejevilo snižování jejich finanční podpory ze státního rozpočtu dosti důvodným a RVV se tímto tématem zabývala několikrát, až dospěla zcela jednoznačně k závěru, že v rámci stávající legislativy k takovému opatření nemá ani RVV, a vlastně ani vláda potřebné kompetence. Domnívám se, že tato skutečnost hodně akcelerovala přípravné práce reformy VaV v ČR a posílila stanovisko o provázanosti výše podpory s dosaženými výsledky.

Po projednání reformy VaV v RVV (v červnu 2007) nastal poměrně rychlý vývoj situace. Materiál popisující cíle, předpoklady a průběh reformy byl předložen k připomínkám veřejnosti. V tomto kontextu však metodika hodnocení výsledků představovala pouze málo významnou okolnost přesto, že lze prokázat její vnitřní nekonzistentnost a vzájemnou oborovou rozpornost. Těžiště připomínek se proto koncentrovalo buďto na principiální výhrady k reformě, anebo na oblast mimo metodiku hodnocení výsledků VaV. Ponechme stranou způsob vypořádání připomínek, kdy zásadní výhrady byly principiálně odmítnuty a pouze minimum dílčích připomínek bylo akceptováno. Práce na realizaci reformy VaV musely být relativně intenzivní, aby reforma mohla být formálně realizována v jednom volebním období Poslanecké sněmovny PČR. Jinak totiž neměla podle jejich autorů vůbec naději na úspěch. Obavu veřejnosti nevyvolal ani návrh novelizace zákona 130/2002 Sb., který byl připomínkován v podobném duchu jako samotná reforma VaV (s podobným přístupem). Zákon byl nakonec přijat koncem března t.r. a jeho účinnost začne 1. července.

Avšak v období posledních několika týdnů se odehrála řada událostí, které reformu VaV poměrně zásadně ovlivňují. Ještě v březnu t.r. konstatovala RVV potěšitelnou skutečnost, že přes značně nepříznivý vývoj ekonomické situace v ČR nejsou známa omezení plánovaných finančních podpor VaV jak ze strany státního rozpočtu, tak i mimorozpočtových zdrojů. To však již v současné době neplatí. Přesto, že VaV, společně s vysokoškolským vzděláváním, zůstává první prioritou vlády při sestavování rozpočtu na rok 2010, předpokládá se jeho výše na úrovni 2009, se stejným  výhledem na 2011 a 2012. To znamená, že původně navrhovaný meziroční nárůst finančních prostředků o 8 %, ze kterého také vycházela reforma VaV, dnes sice patří do říše snů, avšak v realizaci reformy se tato skutečnost nikterak neodráží. Vynucená změna v původně zamýšlené finanční podpoře VaV ze strany státního rozpočtu ve střednědobém výhledu je dostatečným důvodem k tomu, aby byl opět projednán především časový rámec reformy VaV a společně s ním i další postup v otázce metodiky hodnocení jeho výsledků. V současné době, kdy se vážně diskutuje především o nedostatcích stávající metodiky, se přiklání mínění k vypracování rozdílných kritérií pro různé oblasti oborů VaV (např. přírodovědné a technické, humanitní a sociální a ostatní), k definitorskému rozhodnutí o rozdělení finančních prostředků ve státním rozpočtu na jednotlivé oblasti oborů a výši prostředků uvnitř každé oblasti oborů vázat na výkon určený takto upravenou metodikou a kritérii pro danou oblast.  Je zřejmé, že přijatelným východiskem může být současné rozdělení prostředků do zmíněných oblastí oborů, přitom lze najít konsensus ke způsobu úprav tohoto rozdělení ve střednědobém, či dlouhodobějším výhledu. Takový model sice obsahuje jistou iracionalitu v politickém rozhodnutí nejen celkové výše prostředků státního rozpočtu, ale i její rozdělení na oblasti oborů; je však mnohem transparentnější ve srovnání se současným modelem.

Dostane-li výzkumná obec dostatek prostoru při přípravě metodiky a stanovení kritérií, může nakonec celý proces hodnocení a na něj navázaného financování docela dobře splnit deklarovaný cíl reformy.

 

 

 

V Praze dne 26. června 2009

Úterý, 30. červen 2009   /   Publikoval:

Nahoru

Navigace v sekci

  • Statut vládního zmocněnce
  • Životopis
  • Související dokumenty

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací