Cílem výkonu rozsudku je snížit zastoupení romských žáků ve školách a třídách zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona vzdělávaných dle upravených výstupů pro žáky s diagnostikou lehkého mentálního postižení a obecně snížit počet romských dětí v etnicky segregovaných školách. Toho má být dosaženo (i) zvýšením kvality a efektivity činnosti školských poradenských zařízení s cílem přiblížit podíl romských žáků diagnostikovaných lehkým mentálním postižením na úroveň běžné populace; (ii) snížením závislosti výsledků žáků na socioekonomickém statusu rodiny; (iii) prosazováním desegregačních opatření a (iv) podporou předškolního vzdělávání romských dětí, a to i v nižších ročnících mateřských škol.
Aktuální stav řízení
Na konci prosince 2023 předložila Česká republika Výboru ministrů Rady Evropy Akční plán výkonu rozsudku (dostupný zde, stručný přehled zde). Ten reflektuje aktuální přístup Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k zajištění rovného přístupu ke vzdělání pro romské žáky včetně plánovaných opatření, která mají být realizovaná v následujících letech dle stanoveného harmonogramu. Opatření jsou rozdělena tematicky do tří projektových karet, jejichž podrobný popis tvoří jednotlivé přílohy Akčního plánu. Jedná se o projektové karty: Podpora škol; Reforma poradenského systému a Etnická desegregace.
Plánovaná opatření vychází zejména z realizované Analýzy příčin vyššího podílu romských žáků vzdělávajících ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona vypracované společností PAQ Research a STEM (dostupná zde). Opatření byla projednána Expertním fórem k výkonu rozsudku D.H. a ostatní, jehož členové budou konzultování i při jejich realizaci.
V březnu 2024 proběhne ústní projednání výkonu rozsudku D.H. a ostatní na zasedání Výboru ministrů Rady Evropy ve Štrasburku.
Česká republika je připravena předložit Výboru ministrů Rady Evropy ucelenou zprávu o přijetí všech opatření ke konci roku 2025. V následujícím období bude rovněž podrobněji analyzovat nízkou účast romských dětí na předškolním vzdělávání a zaměří se na přijetí opatření ke zlepšení situace.
Projednání výkonu rozsudku na vnitrostátní úrovni
Kolegium expertů
Projednání výkonu D.H. a ostatní Kolegiem expertů pro výkon rozsudků ESLP proběhlo naposledy v září 2023. Podklady k tématu na jednání konaném dne 5. září 2023 naleznete zde. Zápis a závěry z jednání k tématu naleznete zde.
Podklady k tématu a zápisy spolu se závěry z jednání Kolegia expertů z předchozích let naleznete zde.
Expertní fórum k výkonu rozsudku D.H. a ostatní
V reakci na body 4 a 5 rozhodnutí Výboru ministrů Rady Evropy ze dne 25. září 2019 zřídilo Kolegium expertů v lednu 2020 jako svoji pracovní skupinu zvláštní Expertní fórum k výkonu rozsudku D.H. a ostatní. Úkolem této pracovní skupiny je identifikovat příčiny přetrvávajícího nadměrného počtu romských žáků, kteří se vzdělávají podle programů pro žáky s lehkým mentálním postižením, a formulovat doporučení k zajištění rovného přístupu romských žáků ke vzdělání.
Závěry Expertního fóra tvoří přílohu č. 2 zprávy vlády pro Výbor ministrů Rady Evropy o výkonu rozsudku D. H. a ostatní ze dne 3. června 2022. Zpráva je v českém jazyce dostupná zde.
Závěry a doporučení Expertního fóra byly v lednu 2022 předloženy MŠMT k písemnému vyjádření a k navržení opatření, která přijme za účelem jejich realizace. Reakci MŠMT na závěry Expertního fóra vláda postoupila jako přílohu č. 3 výše zmíněné zprávy o výkonu rozsudku ze dne 3. června 2022.
Poslední zprávy vlády o výkonu rozsudku D.H a ostatní jsou uvedeny níže:
Akční plán výkonu rozsudku D.H. a ostatní z prosince 2023 spolu s přílohami dostupný zde.
Zpráva o výkonu rozsudku D.H. a ostatní z června 2022 je dostupná v českém jazyce zde.
Kompletní přehled všech zpráv o výkonu rozsudku, vyjádření třetích stran a rozhodnutí Výboru ministrů z předchozích let naleznete v anglickém jazyce zde.
Další podklady
Výzkum „Analýza příčin vyššího podílu romských žáků vzdělávajících se dle RVP ZV UV ve třídách zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona a návrh souboru opatření pro oblast vzdělávání a další relevantní oblasti" řešený společností PAQ Research a STEM
Publikace Zbyňka Němce „Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání: O segregaci romských žáků ve vzdělávání"
Výsledky výzkumu „Ověření dopadů zavedení povinného předškolního vzdělávání