Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Učební dokumenty
speciální základní školy pro zrakově postižené
Práce na počítači pro 8. a 9. ročník
speciální základní školy pro zrakově postižené
Učební osnovy
Schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy č.j.: 18 050/2003-24
ze dne 14.4.2003 s platností od 1.9.2003 počínaje 8. ročníkem
Pojetí vyučovacího předmětu Práce na počítači
Předmět Práce na počítači je zaměřen na rozvoj dovedností získaných v tříleté výuce předmětu Psaní na počítači, v jejímž průběhu se žáci nejenom naučili zvládat techniku psaní všemi deseti prsty, ovládat rozšířenou počítačovou klávesnici, ale i základy obsluhy osobního počítače.
Zvládnutí předepsaného učiva umožňuje zrakově postiženým žákům kompenzovat zrakovou vadu a zvyšovat jejich samostatnost a soběstačnost. Informační a komunikační technologie jsou důležitým prostředkem zlepšování komunikace a informovanosti a přispívají tak k integraci zrakově postižených do společnosti.
Učební osnovy pro výuku v 8. ročníku jsou zaměřeny na osvojení základů ovládání počítače, seznámení s přídavnými a speciálními zařízeními, na práci s disketou, s disketovou jednotkou, s textem, Souborem, Složkou a na ovládání CD-ROM a DVD. V 9. ročníku se výuka zaměřuje na upevňování a praktické využívání získaných znalostí a dovedností s možností jejich následného rozšiřování při práci s grafikou a komunikačními technologiemi.
Vzdělávací cíle předmětu
§ poskytnutí základních informací o pracovním prostředí, bezpečnostních opatřeních a hygieně při práci na počítači
§ seznámení s jednotlivými součástmi a funkcemi počítače
§ získání znalostí pro základní ovládání operačního sytému Windows
§ získání znalostí pro základní ovládání textového editoru včetně samostatného převedení, zpracování, úpravu a uchování textových souborů
§ seznámení s možnostmi využívání informačních a komunikačních technologií (zvláště elektronické časopisy, elektronická pošta, Internet, SMS)
§ získání základního přehledu o elektronických kompenzačních pomůckách, speciálních zařízeních a speciálním programovém vybavení pro zrakově postižené a organizacích zabývajících se jejich výrobou či distribucí
§ zvyšování samostatnosti, informovanosti, zlepšení možností komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Učební dokumenty
speciální základní školy pro zrakově postižené
Vybavení počítačové učebny, hardware a software
(s přihlédnutím k možnostem jednotlivých škol):
§ přiměřený počet stolních případně přenosných počítačů
§ operační systém Windows
§ textový editor
§ přídavná zařízení: skener, tiskárna černotisková, tiskárna braillská, hmatový výstup, reproduktory, sluchátka
§ speciální softwarové vybavení pro hmatový a hlasový výstup, programy pro zvětšování a skenování
§ připojení k Internetu
Seznam vhodné literatury a doplňujících materiálů
(vydané do roku 2002):
§ Základní předpisy týkající se počítačové legislativy, počítačové etiky, autorského práva, copyrightu a právních otázek, které se vztahují k poskytování informací zrakově postiženým
§ Dokonalejší texty ve Wordu, Bříza Vladimír, Grada 2001
§ Elektronická pošta v Outlooku, Zedníček Rostislav, Grada 2001
§ Hledáme na Internetu, Šebesta Ondřej, Grada 2001
§ Internet od Abc až do Z, redakce časopisu ABC Ringier Č a.s.
§ Internet pro pedagogy, Zounek Jiří, Kříž Rostislav, Grada 2001
§ Počítač jako pomocník učitele, Slavík Jan, Novák Jaroslav, Portál Praha 1997
§ První kroky s počítačem, Hlavenka Jiří, Samšuk Petr, Roubal Pavel, Computer Press Praha 2000
§ Skenujeme na počítači, Pecinovský Josef, Grada 2001
§ S počítačem na základní škole, Navrátil Pavel, Computer Media 2000
§ Využití počítače při vyučování, Černochová Miroslava, Komrska Tomáš, Novák Jaroslav, Portál Praha 1998
§ Začínáme s počítačem, Slowík Josef, Grada 2001
Volba jiných aktuálních publikací či odborných textů týkajících se problematiky informačních a komunikačních technologií je vzhledem k rychlému rozvoji počítačové techniky nutným předpokladem kvalitní odborné výuky.
Organizační a metodická doporučení
Učební osnovy nerozlišují učební látku podle typu a stupně zrakového postižení žáků. Některým odlišnostem plynoucím z různého způsobu ovládání speciálního programového vybavení (hlasový výstup, hmatový výstup, zvětšovací software) se však nelze vyhnout. Nezbytným předpokladem úspěšné výuky je individuální přístup k jednotlivým žákům a jejich rozdílným vzdělávacím potřebám.
Výuka předmětu Práce na počítači na speciálních základních školách pro zrakově postižené navazuje na učební osnovy předmětu Psaní na počítači pro 5., 6. a 7. ročník speciální základní školy pro zrakově postižené. Na začátku školního roku je nezbytné zopakovat osvojené dovednosti při práci s počítačem a procvičit zvládání klávesnice.
Vyučovací předmět Práce na počítači je dotován 1 hodinou týdně, a to v obou ročnících (8. a 9. roč. ZŠ).
Cílem předmětu Práce na počítači je, aby žáci po ukončení 9. ročníku zvládli základy práce s osobním počítačem, případně s počítačem přenosným, jako informační a učební pomůckou. Informační technologie slouží žákům i učitelům jako součást vzdělávacího prostředí i jako komunikační, podpůrná a kompenzační elektronická pomůcka. Velmi významnou oblastí práce s výpočetní technikou je snižování informačního deficitu zrakově postižených, a to zejména využíváním struktur Internetu a elektronické pošty. Doporučuje se podle možností využívat informačních technologií i v průběhu výuky v ostatních vyučovacích předmětech.
Vzhledem k významu informačních technologií v životě osob se zrakovým postižením je vhodné využít možnost navýšení stanovené hodinové dotace o další vyučovací hodinu s využitím disponibilních hodin.
Při navýšení o další vyučovací hodinu se doporučuje organizovat výuku ve dvouhodinovém bloku jedenkrát týdně.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Učební dokumenty
speciální základní školy pro zrakově postižené
Předmět: Práce na počítači - 8. ročník
(1 hodina týdně, celkem 33 hodin)
1. Průběžné informace, procvičování dovedností a návyků v průběhu školního roku
§ orientační přehled v oblasti dalších elektronických pomůcek
§ rozšiřování základních informací o ovládání počítače a jeho funkcí
§ seznamování se základními informacemi o obsluze přídavných zařízení
§ psaní textu
§ práce s textovým editorem při využívání možností menu, myši a klávesových zkratek
§ otevírání, pojmenovávání a ukládání textového souboru
§ vysvětlování základních terminologických pojmů
2 A. Opakování informací o pracovním prostředí
§ bezpečnost při zacházení s počítačem
§ provoz, ovládání a využívání počítače
§ hygiena a osvětlení při práci s počítačem
§ uspořádání pracovního prostředí
2 B. Opakování dovedností a návyků získaných v předmětu Psaní na počítači
§ používání ovládacích prvků a rozhraní
§ orientace na klávesnici, procvičování úhozu a pohybu kurzoru
§ volba typu, řezu a velikosti písma
§ zacházení s disketou a disketovou jednotkou
§ pohyb pomocí myši nebo kurzorových kláves
§ používání klávesy Enter, zkratkových kláves a práce s myší
§ spuštění a ukončení textového editoru a používání menu
§ vytvoření, uložení a otevření textového souboru
3 A. Základy práce s počítačem
§ základní a rozšířená sestava počítače (hardware, software, vstupní a výstupní zařízení)
§ ovládání počítače myší nebo kurzorovými šipkami (s využitím zkratkových kláves)
§ orientace na Pracovní ploše, uspořádání zobrazovacích struktur Složky
§ vytvoření Zástupce a výběr Vlastností
§ přeformátování diskety
§ ovládání CD-ROM a DVD
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Učební dokumenty
speciální základní školy pro zrakově postižené
3 B. Základy práce v textovém editoru
§ menu a ovládací příkazy textového editoru
§ orientace a pohyb v textu
§ oprava chyb a mazání textu
§ ukládání textového souboru
§ úprava písma (typ, řez a velikost písma)
3 C. Základní ovládání přídavných zařízení a speciálních programů
§ nastavení a ovládání hlasového výstupu nebo zvětšení
§ možnosti úprav hlasového výstupu nebo zvětšení
§ tisk textu na černotiskové nebo braillské tiskárně
§ základy skenování
§ základy práce s hmatovým výstupem
§ seznámení s elektronickou poštou a Internetem
4. Průběžná praktická cvičení
§ psaní, opravy a mazání textu
§ orientace a pohyb v textu
§ menu a ovládací příkazy textového editoru
§ úprava typu, řezu a velikosti písma
§ ukládání a načítání textového souboru
§ tisk textu na černotiskové nebo braillské tiskárně
§ uspořádání Složky, orientace ve struktuře Složky
§ krátká ročníková samostatná práce
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Učební dokumenty
speciální základní školy pro zrakově postižené
Předmět Práce na počítači - 9. ročník
(1 hodina týdně, celkem 33 hodin)
1. Průběžné informace, procvičování dovedností a návyků v průběhu školního roku
§ orientační přehled v oblasti dalších elektronických pomůcek
§ rozšiřování základních informací o funkcích počítače
§ seznamování s rozšiřujícími informacemi o obsluze přídavných zařízení
§ práce s textovým editorem při využívání možností menu, myši a klávesových zkratek
§ otevírání, pojmenovávání a ukládání souborů
§ vysvětlování aktuálních terminologických pojmů
§ využívání výukových programů
2 A. Opakování informací o pracovním prostředí
§ bezpečnost a hygiena při zacházení s počítačem
§ provoz, ovládání a využívání počítače
§ vybavenost a uspořádání pracovního prostředí
2 B. Opakování dovedností a návyků získaných v předchozím ročníku a v předmětu Psaní na počítači
§ použití ovládacích prvků a rozhraní
§ orientace na klávesnici a pohyb pomocí myši nebo kurzorových kláves
§ orientace na Pracovní ploše a orientace ve struktuře Složka
§ spuštění a ukončení textového editoru a používání menu
§ úprava typu, řezu a velikosti písma
§ vytvoření a úpravy, uložení, tisk a otevření textového souboru
3 A. Základy práce s počítačem
§ práce se Soubory a Složkami (vytváření, mazání, kopírování, přesun, přejmenování)
§ úprava vlastností Zástupce, nastavení klávesových zkratek
§ vyhledávání souborů a složek pomocí masky *,?
§ základní příkazy a ovládání operačního systému na Pracovní ploše (Hlavní, Kontextové a Řídící menu, nabídka Start, Tento počítač, Průzkumník, Nápověda)
§ odeslání zprávy elektronickou poštou
§ seznámení s antivirovým programem a ochranou textového souboru
§ seznámení se systémovými nástroji a používáním hesla
§ seznámení s funkcí pravého tlačítka myši a zkratkových kláves
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Učební dokumenty
speciální základní školy pro zrakově postižené
3 B. Základy práce v textovém editoru
§ menu a ovládací příkazy textového editoru
§ orientace a pohyb ve větších celcích textu
§ číslování stránek
§ kontrola pravopisu
§ práce s textovými bloky
§ úprava písma (typ, řez a velikost písma, tabulátory, barvy)
3 C. Základní ovládání přídavných zařízení a speciálních programů
§ úpravy hlasového výstupu nebo zvětšení podle momentálních potřeb
§ samostatný tisk na černotiskové nebo braillské tiskárně
§ skenování a úprava naskenovaného textu
§ základní ovládání hmatového výstupu
§ orientace ve strukturách elektronické pošty a Internetu
4. Průběžná praktická cvičení
§ psaní, úprava, opravy a mazání textových souborů
§ orientace a pohyb ve větších textových celcích
§ menu a ovládací příkazy textového editoru
§ úprava písma (druhy písma, tabulátory, barvy)
§ ukládání, tisk a načítání textového souboru
§ tvorba, kopírování, přesun a přejmenování Složek a Souborů
§ ročníková samostatná práce