ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Práce na počítači pro 8. a 9. ročník speciální základní školy pro zrakově postižené (Učební osnovy)
    • Česká zemědělská univerzita v Praze
    • Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterými se mění Matematické vzdělávání v RVP oborů středního odborného vzdělávání
    • OA Janské Lázně - Rekonstrukce výtahů 1. etapa
    • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání od 1. září 2025

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Spec.vzděl., prevence, inst. vých. ⁄ Speciální vzdělávání ⁄ Práce na počítači pro 8. a 9. ročník speciální...

Práce na počítači pro 8. a 9. ročník speciální základní školy pro zrakově postižené (Učební osnovy)

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Učební dokumenty

speciální základní školy pro zrakově postižené

Práce na počítači pro 8. a 9. ročník

speciální základní školy pro zrakově postižené

Učební osnovy

Schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy č.j.: 18 050/2003-24

ze dne 14.4.2003 s platností od 1.9.2003 počínaje 8. ročníkem

Pojetí vyučovacího předmětu Práce na počítači

Předmět Práce na počítači je zaměřen na rozvoj dovedností získaných v tříleté výuce předmětu Psaní na počítači, v jejímž průběhu se žáci nejenom naučili zvládat techniku psaní všemi deseti prsty, ovládat rozšířenou počítačovou klávesnici, ale i základy obsluhy osobního počítače.

Zvládnutí předepsaného učiva umožňuje zrakově postiženým žákům kompenzovat zrakovou vadu a zvyšovat jejich samostatnost a soběstačnost. Informační a komunikační technologie jsou důležitým prostředkem zlepšování komunikace a informovanosti a přispívají tak k integraci zrakově postižených do společnosti.

Učební osnovy pro výuku v 8. ročníku jsou zaměřeny na osvojení základů ovládání počítače, seznámení s přídavnými a speciálními zařízeními, na práci s disketou, s disketovou jednotkou, s textem, Souborem, Složkou a na ovládání CD-ROM a DVD. V 9. ročníku se výuka zaměřuje na upevňování a praktické využívání získaných znalostí a dovedností s možností jejich následného rozšiřování při práci s grafikou a komunikačními technologiemi.

Vzdělávací cíle předmětu

§ poskytnutí základních informací o pracovním prostředí, bezpečnostních opatřeních a hygieně při práci na počítači

§ seznámení s jednotlivými součástmi a funkcemi počítače

§ získání znalostí pro základní ovládání operačního sytému Windows

§ získání znalostí pro základní ovládání textového editoru včetně samostatného převedení, zpracování, úpravu a uchování textových souborů

§ seznámení s možnostmi využívání informačních a komunikačních technologií (zvláště elektronické časopisy, elektronická pošta, Internet, SMS)

§ získání základního přehledu o elektronických kompenzačních pomůckách, speciálních zařízeních a speciálním programovém vybavení pro zrakově postižené a organizacích zabývajících se jejich výrobou či distribucí

§ zvyšování samostatnosti, informovanosti, zlepšení možností komunikace

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Učební dokumenty

speciální základní školy pro zrakově postižené

Vybavení počítačové učebny, hardware a software

(s přihlédnutím k možnostem jednotlivých škol):

§ přiměřený počet stolních případně přenosných počítačů

§ operační systém Windows

§ textový editor

§ přídavná zařízení: skener, tiskárna černotisková, tiskárna braillská, hmatový výstup, reproduktory, sluchátka

§ speciální softwarové vybavení pro hmatový a hlasový výstup, programy pro zvětšování a skenování

§ připojení k Internetu

Seznam vhodné literatury a doplňujících materiálů

(vydané do roku 2002):

§ Základní předpisy týkající se počítačové legislativy, počítačové etiky, autorského práva, copyrightu a právních otázek, které se vztahují k poskytování informací zrakově postiženým

§ Dokonalejší texty ve Wordu, Bříza Vladimír, Grada 2001

§ Elektronická pošta v Outlooku, Zedníček Rostislav, Grada 2001

§ Hledáme na Internetu, Šebesta Ondřej, Grada 2001

§ Internet od Abc až do Z, redakce časopisu ABC Ringier Č a.s.

§ Internet pro pedagogy, Zounek Jiří, Kříž Rostislav, Grada 2001

§ Počítač jako pomocník učitele, Slavík Jan, Novák Jaroslav, Portál Praha 1997

§ První kroky s počítačem, Hlavenka Jiří, Samšuk Petr, Roubal Pavel, Computer Press Praha 2000

§ Skenujeme na počítači, Pecinovský Josef, Grada 2001

§ S počítačem na základní škole, Navrátil Pavel, Computer Media 2000

§ Využití počítače při vyučování, Černochová Miroslava, Komrska Tomáš, Novák Jaroslav, Portál Praha 1998

§ Začínáme s počítačem, Slowík Josef, Grada 2001

Volba jiných aktuálních publikací či odborných textů týkajících se problematiky informačních a komunikačních technologií je vzhledem k rychlému rozvoji počítačové techniky nutným předpokladem kvalitní odborné výuky.

Organizační a metodická doporučení

Učební osnovy nerozlišují učební látku podle typu a stupně zrakového postižení žáků. Některým odlišnostem plynoucím z různého způsobu ovládání speciálního programového vybavení (hlasový výstup, hmatový výstup, zvětšovací software) se však nelze vyhnout. Nezbytným předpokladem úspěšné výuky je individuální přístup k jednotlivým žákům a jejich rozdílným vzdělávacím potřebám.

Výuka předmětu Práce na počítači na speciálních základních školách pro zrakově postižené navazuje na učební osnovy předmětu Psaní na počítači pro 5., 6. a 7. ročník speciální základní školy pro zrakově postižené. Na začátku školního roku je nezbytné zopakovat osvojené dovednosti při práci s počítačem a procvičit zvládání klávesnice.

Vyučovací předmět Práce na počítači je dotován 1 hodinou týdně, a to v obou ročnících (8. a 9. roč. ZŠ).

Cílem předmětu Práce na počítači je, aby žáci po ukončení 9. ročníku zvládli základy práce s osobním počítačem, případně s počítačem přenosným, jako informační a učební pomůckou. Informační technologie slouží žákům i učitelům jako součást vzdělávacího prostředí i jako komunikační, podpůrná a kompenzační elektronická pomůcka. Velmi významnou oblastí práce s výpočetní technikou je snižování informačního deficitu zrakově postižených, a to zejména využíváním struktur Internetu a elektronické pošty. Doporučuje se podle možností využívat informačních technologií i v průběhu výuky v ostatních vyučovacích předmětech.

Vzhledem k významu informačních technologií v životě osob se zrakovým postižením je vhodné využít možnost navýšení stanovené hodinové dotace o další vyučovací hodinu s využitím disponibilních hodin.

Při navýšení o další vyučovací hodinu se doporučuje organizovat výuku ve dvouhodinovém bloku jedenkrát týdně.


Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Učební dokumenty

speciální základní školy pro zrakově postižené

Předmět: Práce na počítači - 8. ročník

(1 hodina týdně, celkem 33 hodin)

1. Průběžné informace, procvičování dovedností a návyků v průběhu školního roku

§ orientační přehled v oblasti dalších elektronických pomůcek

§ rozšiřování základních informací o ovládání počítače a jeho funkcí

§ seznamování se základními informacemi o obsluze přídavných zařízení

§ psaní textu

§ práce s textovým editorem při využívání možností menu, myši a klávesových zkratek

§ otevírání, pojmenovávání a ukládání textového souboru

§ vysvětlování základních terminologických pojmů

2 A. Opakování informací o pracovním prostředí

§ bezpečnost při zacházení s počítačem

§ provoz, ovládání a využívání počítače

§ hygiena a osvětlení při práci s počítačem

§ uspořádání pracovního prostředí

2 B. Opakování dovedností a návyků získaných v předmětu Psaní na počítači

§ používání ovládacích prvků a rozhraní

§ orientace na klávesnici, procvičování úhozu a pohybu kurzoru

§ volba typu, řezu a velikosti písma

§ zacházení s disketou a disketovou jednotkou

§ pohyb pomocí myši nebo kurzorových kláves

§ používání klávesy Enter, zkratkových kláves a práce s myší

§ spuštění a ukončení textového editoru a používání menu

§ vytvoření, uložení a otevření textového souboru

3 A. Základy práce s počítačem

§ základní a rozšířená sestava počítače (hardware, software, vstupní a výstupní zařízení)

§ ovládání počítače myší nebo kurzorovými šipkami (s využitím zkratkových kláves)

§ orientace na Pracovní ploše, uspořádání zobrazovacích struktur Složky

§ vytvoření Zástupce a výběr Vlastností

§ přeformátování diskety

§ ovládání CD-ROM a DVD

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Učební dokumenty

speciální základní školy pro zrakově postižené

3 B. Základy práce v textovém editoru

§ menu a ovládací příkazy textového editoru

§ orientace a pohyb v textu

§ oprava chyb a mazání textu

§ ukládání textového souboru

§ úprava písma (typ, řez a velikost písma)

3 C. Základní ovládání přídavných zařízení a speciálních programů

§ nastavení a ovládání hlasového výstupu nebo zvětšení

§ možnosti úprav hlasového výstupu nebo zvětšení

§ tisk textu na černotiskové nebo braillské tiskárně

§ základy skenování

§ základy práce s hmatovým výstupem

§ seznámení s elektronickou poštou a Internetem

4. Průběžná praktická cvičení

§ psaní, opravy a mazání textu

§ orientace a pohyb v textu

§ menu a ovládací příkazy textového editoru

§ úprava typu, řezu a velikosti písma

§ ukládání a načítání textového souboru

§ tisk textu na černotiskové nebo braillské tiskárně

§ uspořádání Složky, orientace ve struktuře Složky

§ krátká ročníková samostatná práce


Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Učební dokumenty

speciální základní školy pro zrakově postižené

Předmět Práce na počítači - 9. ročník

(1 hodina týdně, celkem 33 hodin)

1. Průběžné informace, procvičování dovedností a návyků v průběhu školního roku

§ orientační přehled v oblasti dalších elektronických pomůcek

§ rozšiřování základních informací o funkcích počítače

§ seznamování s rozšiřujícími informacemi o obsluze přídavných zařízení

§ práce s textovým editorem při využívání možností menu, myši a klávesových zkratek

§ otevírání, pojmenovávání a ukládání souborů

§ vysvětlování aktuálních terminologických pojmů

§ využívání výukových programů

2 A. Opakování informací o pracovním prostředí

§ bezpečnost a hygiena při zacházení s počítačem

§ provoz, ovládání a využívání počítače

§ vybavenost a uspořádání pracovního prostředí

2 B. Opakování dovedností a návyků získaných v předchozím ročníku a v předmětu Psaní na počítači

§ použití ovládacích prvků a rozhraní

§ orientace na klávesnici a pohyb pomocí myši nebo kurzorových kláves

§ orientace na Pracovní ploše a orientace ve struktuře Složka

§ spuštění a ukončení textového editoru a používání menu

§ úprava typu, řezu a velikosti písma

§ vytvoření a úpravy, uložení, tisk a otevření textového souboru

3 A. Základy práce s počítačem

§ práce se Soubory a Složkami (vytváření, mazání, kopírování, přesun, přejmenování)

§ úprava vlastností Zástupce, nastavení klávesových zkratek

§ vyhledávání souborů a složek pomocí masky *,?

§ základní příkazy a ovládání operačního systému na Pracovní ploše (Hlavní, Kontextové a Řídící menu, nabídka Start, Tento počítač, Průzkumník, Nápověda)

§ odeslání zprávy elektronickou poštou

§ seznámení s antivirovým programem a ochranou textového souboru

§ seznámení se systémovými nástroji a používáním hesla

§ seznámení s funkcí pravého tlačítka myši a zkratkových kláves

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Učební dokumenty

speciální základní školy pro zrakově postižené

3 B. Základy práce v textovém editoru

§ menu a ovládací příkazy textového editoru

§ orientace a pohyb ve větších celcích textu

§ číslování stránek

§ kontrola pravopisu

§ práce s textovými bloky

§ úprava písma (typ, řez a velikost písma, tabulátory, barvy)

3 C. Základní ovládání přídavných zařízení a speciálních programů

§ úpravy hlasového výstupu nebo zvětšení podle momentálních potřeb

§ samostatný tisk na černotiskové nebo braillské tiskárně

§ skenování a úprava naskenovaného textu

§ základní ovládání hmatového výstupu

§ orientace ve strukturách elektronické pošty a Internetu

4. Průběžná praktická cvičení

§ psaní, úprava, opravy a mazání textových souborů

§ orientace a pohyb ve větších textových celcích

§ menu a ovládací příkazy textového editoru

§ úprava písma (druhy písma, tabulátory, barvy)

§ ukládání, tisk a načítání textového souboru

§ tvorba, kopírování, přesun a přejmenování Složek a Souborů

§ ročníková samostatná práce

Článek je odkazem na dokument

http://www.msmt.cz/Files/HTM/Osnovy_print.htm

Středa, 20. srpen 2003   /   Publikoval: Administrator

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Legislativa
  • Speciální vzdělávání
    • Tým speciálního vzdělávání a školských poradenských zařízení
    • Oblast poradenství
    • Dotační a rozvojové programy
    • Dokumenty ke stažení
    • Adresy a kontakty
  • Prevence
  • Institucionální výchova
  • Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací