Od 5.1.2004 nabývá účinnosti novela vyhlášky č. 291/1991 Sb., o základní škole, ve znění pozdějších předpisů, přijatá dne 18.12.2003 a zveřejněná ve Sbírce zákonů ČR částka 2/2004, str. 19-23, pod číslem 9/2004. Změna se týká § 3, který byl rozšířen o nový odst. 5, na základě kterého může ředitel základní školy integrovat i žáka s mentálním postižením: „Žáka s mentálním postižením může ředitel školy zařadit do příslušného ročníku školy na základě žádosti zástupce žáka a vyjádření příslušného odborného lékaře a pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra. Zařazení je možné pouze při zajištění nezbytné speciálně pedagogické podpory stanovené v individuálním vzdělávacím programu. Její rozsah i obsah určí na základě odborného posouzení žáka po dohodě se zástupci žáka pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum“.
Pokusné ověřování „Integrace žáka s mentálním postižením do základní školy“, v současnosti povolené 400 vybraným základním školám v ČR na základě § 58 písm. a/ zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, uvedenou legislativní možností končí.
Ukončení pokusného ověřování vyhlašuje MšMT k termínu 29.2.2004. Žáky zařazené do pokusného ověřování doporučujeme k termínu 1.3.2004 přeřadit ve smyslu § 3 odst. 5 vyhlášky MŠMT č. 129/1991 Sb., o základní škole, ve znění pozdějších předpisů, do standardní formy integrace ve smyslu Směrnice k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení č.j. 13 710/2001-24 ze dne 6.6.2002, zveřejněné ve Věstníku MŠMT č. 9/2002 a Věstníku vlády pro orgány krajů, okresní úřady a orgány obcí částka 4/2002.
Nové žádosti o zařazení do pokusného ověřování nebudou již akceptovány. O ukončení pokusného ověřování MšMT informuje tímto sdělením, a proto základní školy do pokusného ověřování zapojené nebudou jednotlivě písemně informovány.
Všem ředitelům základních škol zapojených do pokusného ověřování, učitelům, kteří v těchto školách vzdělávali žáky s mentálním postižením, Výzkumnému ústavu pedagogickému s odbornou garancí pokusného ověřování a pracovníkům speciálně pedagogických center pro mentálně postižené za desetiletou profesionální pomoc při zavádění nových vzdělávacích možností pro žáky s mentálním postižením děkujeme.
PaedDr. Jiří Pilař
ředitel odboru speciálního vzdělávání
a institucionální výchovy
V Praze dne 15.1.2004