Národní ústav odborného vzdělávání připravil soubor Rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro střední odborné vzdělávání, členěných podle stupňů vzdělávání a podle tzv. směrů odborného vzdělávání, které zahrnují vždy určitou skupinu příbuzných oborů (např. strojírenských, zemědělských, obchodních, chemických atp.; seznam zahrnutých oborů je uveden v příslušném RVP). Tento soubor obsahuje 16 RVP pro stupeň poskytující střední odborné vzdělání (s vyučením) s vazbou na 125 oborů vzdělání a 20 RVP pro stupeň poskytující úplné střední odborné vzdělání (s maturitou) s vazbou na 73 obory vzdělání. Navržené programy pokrývají všechny základní směry odborného vzdělávání.
Zpracované RVP předkládáme nyní k informaci a diskusi široké veřejnosti.
-
Co jsou rámcové vzdělávací programy?
Vznik RVP znamená významnou změnu v kurikulární politice, neboť RVP umožňují přechod na dvoustupňovou tvorbu vzdělávacích programů a posilují tak autonomii a odpovědnost škol za zpracování a kvalitu školních vzdělávacích programů.Tento přístup je výrazem demokratizace vzdělávacího systému a jeho decentralizace. Ve stávajícím územněsprávním uspořádání bude soustava rámcových vzdělávacích programů klíčovým nástrojem realizace vnitřně soudržného systému odborného vzdělávání v ČR.
Rámcové vzdělávací programy vycházejí z principu dvoustupňového kurikula. Vymezují povinný rámec státem garantovaného vzdělávání pro určitý stupeň a směr odborného vzdělávání. Stanoví základní cílové požadavky na kompetence absolventů a od nich odvozený obsah vzdělávání. To zajišťuje srovnatelnou úroveň získávaného vzdělání a získaných kvalifikací v daném vzdělávacím stupni. V obsahově různorodém systému odborného vzdělávání je tato koncepce mimořádně důležitá, neboť určuje jasná pravidla pro všechny vzdělavatele. Školám je současně poskytnut prostor pro uplatnění jejich samostatnosti při tvorbě vlastních školních vzdělávacích programů. Rámcové vzdělávací programy vytvářejí rovněž podmínky pro uplatnění základních vývojových trendů v systému středního vzdělávání, kterými jsou zejména:
- rozvoj klíčových kompetencí a připravenosti pro celoživotní učení
- integrace všeobecného a odborného vzdělávání
- akcent na široký profil absolventa
- rozvoj progresivních způsobů konstrukce kurikula (vzdělávací moduly) a metod výuky.
RVP jsou východiskem pro školní vzdělávací programy, které si budou vytvářet jednotlivé školy podle svých záměrů a potřeb regionu. Pro školy, které nebudou aspirovat na tvorbu vlastních vzdělávacích programů, budou centrálně připravovány modelové (vzorové) vzdělávací programy.
-
Co obsahují rámcové vzdělávací programy?
Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání, zpracované v NÚOV, vymezují požadavky na všeobecné a odborné vzdělávání formou kompetencí absolventa a obsahu jednotlivých složek vzdělávání, tj. obsahu základních oblastí všeobecného vzdělávání (vzdělávání jazykové, společenskovědní, matematické, estetické, rozvoj tělesné kultury) a obsahu obecně odborného vzdělávání příslušného směru. Dále obsahují časové rozvržení výuky, které vymezuje závazné minimum vyučovacích hodin za studium pro jednotlivé oblasti vzdělávání a podmínky jeho realizace, a další dílčí dokumenty vztahující se ke vzdělávacím cílům a rozpracování RVP do školních vzdělávacích programů: "průřezová témata", vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, základní podmínky realizace RVP, zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Pojetí RVP je založeno na kompetencích, které vyjadřují určitou dispozici absolventa k jednání. Nemají tedy pouze naukový charakter, ale vyjadřují i požadované dovednosti a postoje. Toto pojetí se liší od pojetí založeného na cílech a obsahu tím, že přenáší těžiště vzdělávání od toho, co má škola poskytnout žákovi, na výstupní aspekty vzdělávacího programu - co má žák umět. Kompetence absolventa není tedy cíl, o který škola usiluje, ale výstupní charakteristika absolventa, kterou v různé míře disponuje.
Kompetence absolventa vymezené v RVP zahrnují:
- Klíčové kompetence, které mají přenositelný charakter a umožňují zvládat obecné nároky jakéhokoli pracovního uplatnění i osobního života; tyto kompetence prolínají všeobecným i odborným vzděláním.
- Všeobecné kompetence, které zajišťují široký poznatkový základ pro uplatnění člověka ve společnosti i v osobním životě; prolínají především všeobecným vzděláním, ale částečně se na jejich realizaci podílí i odborné vzdělání.
- Obecně odborné a odborné kompetence, které zajišťují poznatkový základ pro pracovní uplatnění člověka a umožňují zejména jeho profesionalizaci; realizují se především v odborné složce vzdělání, částečně k nim přispívá i vzdělání všeobecné. Protože RVP jsou zpracovány podle směrů odborného vzdělání, vymezují takové odborné kompetence, které jsou společné pro uvedenou skupinu oborů. Nevymezují tedy kompetence požadované pro jednotlivá dílčí povolání; tyto kompetence budou stanoveny až ve vzdělávacích programech (školních nebo modelových) pro jednotlivé obory vzdělání.
Požadavky na obsah vzdělávání nejsou vymezeny podle vyučovacích předmětů, ale podle složek vzdělávání vnitřně členěných na tzv. obsahové okruhy. Mají tedy nadpředmětový charakter. To umožňuje různou strukturaci školních vzdělávacích programů včetně jejich modulového uspořádání či vytváření integrovaných předmětů a prolínání prvků všeobecného a odborného vzdělávání podle charakteru konkrétního oboru vzdělání.
Kromě obsahu vzdělání (učiva) jsou v RVP stanoveny tzv. dílčí kompetence, které vyjadřují, jakými vědomostmi, dovednostmi a postoji by měl absolvent na základě vymezeného učiva (obsahových okruhů) disponovat. Předpokládá se, že obsah vzdělání stanovený RVP bude dále doplněn a konkretizován ve školních vzdělávacích programech s ohledem na profesní požadavky jednotlivých oborů vzdělání a záměry školy.
Obsahové okruhy odborné složky vzdělávání a příslušné dílčí kompetence vymezují učivo společné pro uvedené obory vzdělání a představují tak neopominutelný základ odborného vzdělávání daného směru. Pro všeobecné vzdělávání jsou vzdělávací požadavky stanoveny podle vzdělávacích oblastí (vzdělávání jazykové zahrnující jazyk český a cizí jazyk, společenskovědní, matematické, přírodovědné, estetické zahrnující i literaturu, rozvoj tělesné kultury, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích), a to jednotně pro daný stupeň a směry vzdělání.
Vazby mezi požadavky na cílové kompetence absolventa a vzdělávacím obsahem jsou vyjádřeny v tabulce Podíl jednotlivých vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů na rozvoji kompetencí.
Tabulka Časové rozvržení výuky rámcového vzdělávacího programu tvoří východisko pro učební plán školních vzdělávacích programů. Stanoví podíl mezi jednotlivými oblastmi a okruhy vzdělávání a závazný minimální počet vyučovacích hodin za studium i základní pravidla pro tvorbu školních učebních plánů.
Součástí RVP jsou čtyři průřezová témata, která jsou zaměřena na vzdělávání a výchovu žáků ve vybraných společensky významných a aktuálních oblastech. Tato témata by se měla promítnout do školního vzdělávacího programu jako celku i do dalších aktivit školy. Jedná se o tato témata: Člověk a svět práce, člověk a životní prostředí, informační a komunikační technologie, občan v demokratické společnosti.
Další dokumenty, které jsou obsaženy v RVP (Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, základní podmínky realizace RVP a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů) mají metodický charakter, neboť vymezují pravidla pro realizaci RVP v praxi.
-
RVP a tvorba školních vzdělávacích programů
Školní vzdělávací program (ŠVP) je kurikulární dokument, podle kterého se uskutečňuje vzdělávání v konkrétní škole a v oboru vzdělání. ŠVP zpracovává škola na základě RVP a v souladu s potřebami trhu práce v regionu, požadavky sociálních partnerů, zejména představitelů zaměstnavatelů; promítá do něj i další své vlastní vzdělávací představy, zájmy žáků apod.
Školy, které nebudou usilovat o vytvoření vlastního vzdělávacího programu, budou moci využít (s případným dopracováním) modelový (vzorový) vzdělávací program, vydávaný MŠMT.
Školní vzdělávací programy pro jednotlivé obory vzdělání musí respektovat jednak RVP příslušného stupně a směru vzdělání, jednak kvalifikační požadavky povolání, pro která obor připravuje. Protože RVP pro stupně a směry odborného vzdělávání vymezují požadavky pro více oborů příslušného směru a neobsahují požadavky vázané na jednotlivá povolání, jsou druhým základním východiskem pro tvorbu školních vzdělávacích programů tzv. profesní profily. Profesní profily vymezují soubor základních odborných požadavků na profesní kompetence nezbytné pro výkon jednoho nebo několika povolání, resp. činností, které jsou základem pro výkon uvedených povolání.
Tyto požadavky nemůže stanovovat školství samo, ale musí je formulovat sociální partneři, zejména. zástupci zaměstnavatelské sféry Informační základnou pro tvorbu profesních profilů se stane i budovaný Integrovaný systém typových pozic (ISTP), který garantuje MPSV. Profesní profily se začly již v NÚOV vytvářet za spolupráce externích oborových skupin. Z hlediska tvorby vzdělávacích programů se kvalifikační požadavky projeví nejvýrazněji ve školních nebo modelových vzdělávacích programech vymezujících požadavky na jednotlivé konkrétní obory vzdělávání.
Základní vazby mezi uvedenými kurikulárními dokumenty, východiska a struktura tvorby vzdělávacích programů jsou vymezeny v následujícím schématu:
- Co nás zajímá a čeho by se mělo Vaše vyjádření týkat
Protože RVP znamenají výraznou změnu v tvorbě vzdělávacích programů, resp. stávajících učebních dokumentů, zajímá nás názor ředitelů škol, učitelů, zástupců zaměstnavatelů a dalších sociálních partnerů na zpracované RVP - jejich konstrukci, požadavky na kompetence absolventa a obsah vzdělávání, adekvátnost vývojovým trendům v daných povoláních i současné úrovni vědních disciplín a technologií, využitelnost RVP a jejich jednotlivých dokumentů pro tvorbu ŠVP. Ve svých vyjádřeních se zaměřte zejména na to, zda vymezené a požadované kompetence a obsahové okruhy jsou:
-
relevantní:
- potřebám dalšího (navazujícího, celoživotního) vzdělávání
- potřebám zaměstnatelnosti - pracovního uplatnění absolventů v povoláních uvedených v daném RVP
- současným požadavkům na celkovou úroveň absolventa daného stupně vzdělání
- přiměřené danému stupni vzdělání
- vyjádřeny dostatečně výstižně a srozumitelně
- využitelné pro tvorbu školních vzdělávacích programů