Formální rámec pro posuzování vzdělávacích programů vyššího odborného vzdělávání, čj. 19 291/2007-23
Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 18/2007, čj.8294/2007-23 ze dne 14. května 2007, kterým se vydává Statut Akreditační komise pro vyšší odborné vzdělávání v příloze 1 - Statut Akreditační komise pro vyšší odborné vzdělávání stanovuje, že „komise postupuje podle formálního rámce pro posuzování vzdělávacích programů vyššího odborného vzdělávání který pro tento účel vytváří a schvaluje věcně příslušný odbor MŠMT".
Legislativní východiska pro stanovení formálního rámce jsou následující:
- 1. zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
- 2. nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání vzákladním, středním avyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání")
- 3. vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška o vyšším odborném vzdělávání")
Akreditovaný vzdělávací program (tedy také žádost o akreditaci) by měl obsahovat následující ustanovení:
V souladu s § 6 odst. 1 školského zákona konkrétní cíle, formy vzdělávání, délku vzdělávacího programu, profil absolventa, vyučovací jazyk, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání včetně podmínek pro vzdělávání studentů se vzdělávacími potřebami, podmínky materiální, personální a organizační, podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví, podmínky zdravotní způsobilosti uchazečů ke vzdělávání; podmínky pro postup do vyššího ročníku.
Dále by měl být zajištěn soulad s nařízením vlády o soustavě oborů vzdělání ve smyslu kódu a názvu oboru vzdělání (oddíl E1 nová soustava) a podmínky zdravotní způsobilosti uchazečů ke vzdělávání - příloha č. 2 nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání.
Konečně žádost by měla korespondovat s ustanoveními §§ 10 - 13 vyhlášky o vyšším odborném vzdělávání.
Obsah žádosti o akreditaci vzdělávacího programu vyššího odborného vzdělávání
1. Identifikační údaje
a. název, sídlo právní forma právnické osoby, která vykonává nebo bude vykonávat činnost vyšší odborné školy
b. zřizovatel školy
c. kód a název oboru vzdělání (viz oddíl E 1 nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů)
d. název vzdělávacího programu (dále jen „VP")
e. zaměření VP, pokud se na zaměření dělí
f. podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání (viz příloha č. 2 nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání)
g. délka VP (počet ročníků a období)
h. formy vzdělávání
i. vyučovací jazyk
2. Návrh vzdělávacího programu
a. profil absolventa
b. možnosti uplatnění absolventa
c. charakteristika VP
1. pojetí a cíle VP
2. charakteristika VP včetně podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví (a způsobu začlenění problematiky chování člověka za mimořádných situací)
3. organizace výuky
4. případné další podmínky pro přijímání studentů, pro vzdělávání studentů se speciálními vzdělávacími potřebami apod.
d. přesné vymezení rozsahu a formy teoretické přípravy, konzultačních hodin, samostudia...
e. obsah vzdělávání uspořádaný do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva (modulů), jejich rozdělení na povinné, povinně volitelné a volitelné
f. učební plán s časovými dotacemi předmětů (modulů) pro každou z uvedených forem vzdělávání, poznámky k učebnímu plánu včetně konkretizovaných podmínek pro postup do vyššího ročníku, přehled využití týdnů v jednotlivých obdobích s vyznačením činností
g. obsah předmětů včetně odborné praxe, návrh fyzických nebo právnických osob, na jejichž pracovištích se bude odborná praxe konat
h. formy hodnocení předmětů v jednotlivých obdobích, označení předmětů, jež budou součástí absolutoria (ne více než 3 odborné předměty)
i. seznam studijní literatury a dalších studijních pomůcek včetně možnosti využití moderních ICT.
3. Doklady o odborném zabezpečení výuky vzdělávacího programu
a. soupis specializovaných učeben, laboratoří, ateliérů a dalších výukových prostor s popisem jejich technické úrovně, údaje o jejich počtu a kapacitě
b. údaje o knihovně, její dostupnosti, vybavenosti a kapacitě, stávající vybavení a doplňování literatury, přehled o vybavení výpočetní technikou a možnostech jejího využívání včetně využití počítačové sítě
c. záměr rozvoje a odůvodnění vzdělávacího programu, podmínky pro hodnocení a zabezpečování kvality včetně personálního zajištění výuky VP
d. údaje o rozvoji spolupráce s odbornou praxí, vyššími odbornými školami, vysokými školami a dalšími právnickými osobami včetně zahraničních, charakteristika a rozsah spolupráce
e. zdůvodnění společenské potřeby VP včetně případného vyjádření profesních sdružení a právnických osob
Výše uvedené body musí být obsaženy v každé žádosti; není však nutné jejich zmíněné řazení, které je dáno právní normou (např. seznam studijní literatury bývá uveden za učební osnovou resp. modulem předmětu).
Vykazuje-li žádost podstatné vady (např. nesoulad s dikcí školského zákona, překročení kompetencí ředitele školy stanovených ve školském zákoně či žádost neobsahuje všechny podklady vyžadované školským zákonem či vyhláškou o vyšším odborném vzdělávání), pomůže MŠMT žadateli nedostatky odstranit na místě nebo jej vyzve k jejich odstranění v přiměřené lhůtě a současně jej poučí o následcích neodstranění nedostatků ve stanovené lhůtě (§ 45 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů). MŠMT současně může řízení usnesením přerušit v souladu s ustanovením § 64 odst. 1 písm. a) správního řádu. Pokud ve stanovené lhůtě nebudou žadatelem odstraněny podstatné vady žádosti, které brání pokračování v řízení, řízení o akreditaci bude zastaveno v souladu s ustanovením § 66 odst. 1 písm. c) správního řádu.
Mgr. Martin Mach, v. r.
ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání
Praha, 2007-08-28