Doporučení pro programy DVPP
Pracovní skupina pro výuku dějepisu
Následující text je návrhem doporučení organizátorům DVPP pro dějepis. Připomínky a komentáře jsou vítány. (DVPP - další vzdělávání pedagogických pracovníků)
Téma DVPP: Důraz v programech DVPP by měl být kladen zejména na dějiny 20. století, respektive na genezi a historické souvislosti událostí a procesů 20.století, které musíme samozřejmě často hledat už ve staletích předcházejících. Ve školní praxi se bohužel příliš často stává, že právě 20. století je paradoxně věnována velmi malá pozornost, přesněji řečeno "na něj nezbývá čas". Přitom v RVP ZV se uvádí, že "důraz je kladen především na dějiny 19. a 20. století, kde leží kořeny většiny současných společenských jevů"[1]. (Stejně tak i pilotní verze RVP G a RVP SOV kladou důraz především na nejnovější dějiny.)
Metodika: Členové Pracovní skupiny pro výuku dějepisu se shodli na tom, že školní dějepis nemůže být (i nadále) založen na pouhém předávání poznatků historické vědy. Těžiště DVPP učitelů dějepisu na základních a středních školách a na SOU by proto mělo být v metodice - jak s těmito poznatky pracovat. Tak by například přednáška o situaci v meziválečném Československu mohla být pouze jednou součásti vzdělávacího bloku, který by zároveň nabízel cesty, jak s daným tématem vhodně metodicky pracovat s žáky. Není přitom vždy nutné metodiku učitelům přednášet a přinášet hotovou. Mnozí budou jistě schopni na zpracování přednášky pro potřeby školní praxe pracovat sami, pokud pro tuto klíčovou práci budou mít příležitost. Čas na zpracování, na výměnu nápadů by potom měl být součástí daného bloku DVPP. Učitelé by tak mohli obohatit nejen sebe navzájem, ale i přednášejícího.
V českém školském systému právě probíhá zásadní reforma, která v oblasti kurikulární zdůrazňuje posun v prioritách vzdělávání, a to posun od předávání pouhých znalostí k vedení žáků k uvažování o historických jevech v širších souvislostech, k osvojování si klíčových kompetencí. Považujeme proto za samozřejmé, že by DVPP v souladu s připravovanými rámcovými vzdělávacími programy a "Bílou knihou" mělo vycházet z principu, že znalosti nejsou prvořadým cílem vzdělávání, ale jsou spíše podstatným prostředkem k jeho dosažení. Programy DVPP musí s touto změnou důrazu umět pracovat, a proto se domníváme, že by měly rozvíjet u učitelů dovednosti, které budou k realizaci (kurikulární) reformy potřebovat. Učitelé by si především měli být schopni smysluplně vybírat z nepřeberného množství historické látky. Dříve než se budou ptát, co učit (a následně pak, jak to učit), by se měli ptát, proč o tom či onom učit z hlediska stanovených dílčích i komplexních cílů - tedy v konečném důsledku kompetencí. Učitelé by měli pomocí DVPP také porozumět tomu, jak pomocí výuky dějepisu rozvíjet schopnost žáků získávat informace z nejrůznějších typů informačních zdrojů (textových, audiovizuálních atp.), pracovat s těmito zdroji a kriticky je hodnotit.
Dále považujeme za velmi důležité, aby v DVPP pro učitele dějepisu byl kladen důraz na výchovnou funkci předmětu. Dějepis má - opět v souladu se záměrem RVP a "Bílé knihy" - vést k "utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomí přináležitosti k evropskému civilizačnímu a kulturnímu okruhu a podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována. Důležitou součástí vzdělávání v dané vzdělávací oblasti je prevence rasistických, xenofobních a extrémistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv, k rovnosti mužů a žen a výchova k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí i k ochraně uměleckých a kulturních hodnot. Rovněž má dějepis vést k utváření pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou zkušenost"[2].
Prostor by měly dostat programy DVPP směřující k rozvoji mezipředmětových vztahů - dějepis + výchova k občanství, dějepis + zeměpis apod. Ve shodě se současnými edukačními trendy je nutné překonávat izolovanost vyučovacích předmětů a hledat styčné body a vazby a také pomocí nich co nejefektivněji pracovat na rozvoji dovedností, znalostí a postojů žáků. Z tohoto hlediska je vhodné věnovat v DVPP pozornost podílu dějepisu na realizaci průřezových témat.
[1] Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha 2004, část C, s. 36.