ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Doporučení pro programy DVPP
    • Stránka nenalezena
    • MŠMT vyhlašuje další výzvu na rozšíření kapacit MŠ a ZŠ
    • Vyhlášení pořadí úspěšnosti projektů v Dotačním programu na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy v roce 2015
    • Informace k vyplňování vysvědčení na základních školách od školního roku 2005/06 (aktualizovaná verze)

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Základní a základní umělecké vzdělávání ⁄ Dokumenty a informace ⁄ Oblasti základního vzdělávání ⁄ Vzdělávací oblasti RVP ZV ⁄ Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) ⁄ Doporučení pro programy DVPP

Doporučení pro programy DVPP

Doporučení pro programy DVPP

Pracovní skupina pro výuku dějepisu

Následující text je návrhem doporučení organizátorům DVPP pro dějepis. Připomínky a komentáře jsou vítány. (DVPP - další vzdělávání pedagogických pracovníků)

Téma DVPP: Důraz v programech DVPP by měl být kladen zejména na dějiny 20. století, respektive na genezi a historické souvislosti událostí a procesů 20.století, které musíme samozřejmě často hledat už ve staletích předcházejících. Ve školní praxi se bohužel příliš často stává, že právě 20. století je paradoxně věnována velmi malá pozornost, přesněji řečeno "na něj nezbývá čas". Přitom v RVP ZV se uvádí, že "důraz je kladen především na dějiny 19. a 20. století, kde leží kořeny většiny současných společenských jevů"[1]. (Stejně tak i pilotní verze RVP G a RVP SOV kladou důraz především na nejnovější dějiny.)

Metodika: Členové Pracovní skupiny pro výuku dějepisu se shodli na tom, že školní dějepis nemůže být (i nadále) založen na pouhém předávání poznatků historické vědy. Těžiště DVPP učitelů dějepisu na základních a středních školách a na SOU by proto mělo být v metodice - jak s těmito poznatky pracovat. Tak by například přednáška o situaci v meziválečném Československu mohla být pouze jednou součásti vzdělávacího bloku, který by zároveň nabízel cesty, jak s daným tématem vhodně metodicky pracovat s žáky. Není přitom vždy nutné metodiku učitelům přednášet a přinášet hotovou. Mnozí budou jistě schopni na zpracování přednášky pro potřeby školní praxe pracovat sami, pokud pro tuto klíčovou práci budou mít příležitost. Čas na zpracování, na výměnu nápadů by potom měl být součástí daného bloku DVPP. Učitelé by tak mohli obohatit nejen sebe navzájem, ale i přednášejícího.

V českém školském systému právě probíhá zásadní reforma, která v oblasti kurikulární zdůrazňuje posun v prioritách vzdělávání, a to posun od předávání pouhých znalostí k vedení žáků k uvažování o historických jevech v širších souvislostech, k osvojování si klíčových kompetencí. Považujeme proto za samozřejmé, že by DVPP v souladu s připravovanými rámcovými vzdělávacími programy a "Bílou knihou" mělo vycházet z principu, že znalosti nejsou prvořadým cílem vzdělávání, ale jsou spíše podstatným prostředkem k jeho dosažení. Programy DVPP musí s touto změnou důrazu umět pracovat, a proto se domníváme, že by měly rozvíjet u učitelů dovednosti, které budou k realizaci (kurikulární) reformy potřebovat. Učitelé by si především měli být schopni smysluplně vybírat z nepřeberného množství historické látky. Dříve než se budou ptát, co učit (a následně pak, jak to učit), by se měli ptát, proč o tom či onom učit z hlediska stanovených dílčích i komplexních cílů - tedy v konečném důsledku kompetencí. Učitelé by měli pomocí DVPP také porozumět tomu, jak pomocí výuky dějepisu rozvíjet schopnost žáků získávat informace z nejrůznějších typů informačních zdrojů (textových, audiovizuálních atp.), pracovat s těmito zdroji a kriticky je hodnotit.

Dále považujeme za velmi důležité, aby v DVPP pro učitele dějepisu byl kladen důraz na výchovnou funkci předmětu. Dějepis má - opět v souladu se záměrem RVP a "Bílé knihy" - vést k "utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomí přináležitosti k evropskému civilizačnímu a kulturnímu okruhu a podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována. Důležitou součástí vzdělávání v dané vzdělávací oblasti je prevence rasistických, xenofobních a extrémistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv, k rovnosti mužů a žen a výchova k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí i k ochraně uměleckých a kulturních hodnot. Rovněž má dějepis vést k utváření pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou zkušenost"[2].

Prostor by měly dostat programy DVPP směřující k rozvoji mezipředmětových vztahů - dějepis + výchova k občanství, dějepis + zeměpis apod. Ve shodě se současnými edukačními trendy je nutné překonávat izolovanost vyučovacích předmětů a hledat styčné body a vazby a také pomocí nich co nejefektivněji pracovat na rozvoji dovedností, znalostí a postojů žáků. Z tohoto hlediska je vhodné věnovat v DVPP pozornost podílu dějepisu na realizaci průřezových témat.



[1] Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha 2004, část C, s. 36.

[2] Tamtéž.

Pondělí, 13. červen 2005   /   Publikoval: Administrator

Nahoru

Navigace v sekci

  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
  • Dokumenty a informace
    • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
    • Dotace/rozvojové programy
    • Informace/sdělení/doporučení
    • Nabídky výtvarných a jiných soutěží v zahraničí
    • Projekty ESF
    • Oblasti základního vzdělávání
      • Vzdělávací oblasti RVP ZV
        • Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk)
        • Člověk a jeho svět
        • Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství)
        • Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova)
      • Doplňující vzdělávací obory
    • Finanční gramotnost
    • Individuální vzdělávání
  • Seznam učebnic a učebních textů
  • Individuální výchovný program
  • Dotace a granty
  • Vzdělávání žáků cizinců
  • Vzdělávání žáků v zahraničí
  • Výuka cizích jazyků
  • Zahraniční školy v České republice
  • Základní umělecké vzdělávání

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací