Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
pro realizaci Programu na podporu činnosti občanských sdružení působících v oblasti regionálního školství v roce
2004
Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy
Čj. 25352/2003-22
V Praze dne 3. října 2003
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") k zabezpečení úkolů vyplývajících ze Zásad vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy schválené usnesením vlády č. 114/2001 ze dne 7.2.2001 a usnesení vlády č. 597/2003 ze dne 18.6.2003 o Hlavních oblastech státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím pro rok 2004 a k rozboru jejich financování z vybraných veřejných rozpočtů v roce 2002, vydává tento metodický pokyn:
1. Obecná ustanovení
Tento metodický pokyn vymezuje obsah a zaměření Programu na podporu činnosti občanských sdružení působících v oblasti regionálního školství v roce 2004, čj. 25352/2003-22, (dále jen "Program") a určuje podmínky a postup pro poskytování a vyúčtování účelových dotací ze státního rozpočtu České republiky (dále jen "dotace") občanským sdružením působícím v oblasti regionálního školství, která jsou právnickými osobami, vznikla registrací a vyvíjejí činnost podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "sdružení"), v roce 2003.
Sdružením poskytuje ministerstvo účelové dotace na základě § 7 odst. 1 písm e) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, na předem vymezený okruh činností. Při poskytování dotací stanoví ministerstvo jednoznačně závazné účely a podmínky pro jejich použití.
1.1. Cíle a základní vymezení Programu
Obecným cílem Programu je modernizace vzdělávání v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR a na základě doporučení Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha).
Obecný cíl je realizován formou podpory projektů profesně orientovaných občanských sdružení pedagogických pracovníků v regionálním školství a projektů občanských sdružení zaměřených k realizaci státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) vyhlášeného usnesením vlády č. 1048/2000 ze dne 23.10.2000.
Pro dotační rok 2004 je obecný cíl Programu specifikován do následujících podprogramů a modulů:
Podprogram A - Podpora občanských sdružení pedagogických pracovníků v regionálním školství
Modul A1: Uplatnění inovativních a efektivních forem výuky
Modul A2: Implementace Rámcových vzdělávacích programů do školních vzdělávacích programů
Modul A3: Vzdělávací a informační aktivity úzce oborově (předmětově) zaměřené
Modul A4: Prezentace umělecké práce pedagogických pracovníků
Podprogram B - Podpora projektů zaměřených k EVVO pro školní a mimoškolní činnost
Modul B1: Rozšiřování sítě škol s vlastním ekologickým programem
Modul B2: Výukové programy EVVO pro školy
Modul B3: Mimoškolní aktivity škol v EVVO
Bližší určení je vymezeno v bodu 6 tohoto pokynu.
Program se vyhlašuje pro kalendářní rok 2004.
1.2. Příjemce dotace
Dotace na realizaci jednotlivých projektů v obou podprogramech jsou určeny pro sdružení, v jejichž stanovách je obsažena činnost směřující především do oblasti regionálního školství (předškolní a školská zařízení, základní školy, základní umělecké školy, střední školy, vyšší odborné školy, speciální školy) a jsou registrována ministerstvem vnitra nejméně jeden rok před uzávěrkou přijímání žádostí.
V podprogramu A jsou dotace určeny pouze pro sdružení s celostátní působností, jejichž členskou základnu tvoří minimálně ze 70 % pedagogičtí pracovníci (podle § 50 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů).
V podprogramu B jsou dotace určeny pouze sdružením s působností nejméně ve třech krajích ČR.
Sdružením bude ministerstvem poskytnuta účelová dotace ze státního rozpočtu, a to na projekty splňující níže uvedené náležitosti a schválené ministerstvem. Ministerstvo stanoví účel a způsob využití finančních prostředků poskytovaných sdružením.
2. Všeobecné podmínky pro poskytování a používání dotací
2.1. Obecná pravidla
Základní podmínkou pro poskytnutí dotace je vyrovnání veškerých finančních závazků sdružení vůči státnímu rozpočtu ČR za předchozí kalendářní roky.
Dotace lze použít pouze na neinvestiční výdaje. Dotace nesmí zásadně přesáhnout 70 % plánovaných (rozpočtovaných) výdajů sdružení na realizaci projektu. Pokud dosažené příjmy sdružení budou nižší než plánované, nesmí použití poskytnuté dotace přesáhnout 70 % skutečných výdajů sdružení na uskutečnění projektu. V případě, že podíl státní dotace bude vyšší než 70 %, musí být finanční prostředky, převyšující tento podíl, vráceny do státního rozpočtu. V odůvodněných případech může ministerstvo stanovené procento zvýšit, a to na základě písemného požadavku sdružení.
Dotace sdružení se poskytuje jen na úhradu nezbytných nákladů realizovaného projektu, což znamená, že do rozpočtu projektu nesmí být zakalkulován zisk. Zisk nesmí být z dotace ani fakticky realizován. Sdružení nesmí poskytovat prostředky z dotace jiným fyzickým nebo právnickým osobám, pokud se nejedná o úhradu výkonů a služeb spojených s realizací schváleného projektu a podle schváleného rozpočtu dotace.
Dotace jsou sdružení uvolňovány na základě ministerstvem vydaného rozhodnutí podle uvedeného platebního kalendáře a v souladu s regulací výdajů státního rozpočtu.
Sdružení odpovídají za hospodárné použití rozpočtových prostředků v souladu s účely, pro které byly poskytnuty a za jejich řádné a oddělené sledování v jednoduchém nebo podvojném účetnictví v souladu s obecně platnými předpisy. Ověřování správnosti použití poskytnutých dotací, zejména zda jsou hospodárně a účelně využívány, podléhá kontrole finančních orgánů a Nejvyššího kontrolního úřadu.
Ministerstvo je oprávněno ověřovat správnost věcného použití poskytnuté dotace, zejména zda jsou prostředky dotace hospodárně a účelně využívány a zda byly dodrženy podmínky stanovené v rozhodnutí o poskytnutí dotace. Sdružení, kterému byla poskytnuta dotace, umožní na požádání ministerstva provedení kontroly a ověření správnosti použití prostředků dotace v účetní evidenci.
Při zjištění neoprávněného použití nebo zadržení prostředků státního rozpočtu budou uplatněny obecně platné právní předpisy, zejm. zákon č. 218/2000 Sb. V případě, že kontrolní orgán nebo ministerstvo zjistí kontrolou neoprávněné použití prostředků nebo zadržení prostředků, zajistí jejich vrácení do státního rozpočtu prostřednictvím příslušného finančního úřadu. Pokud sdružení nevrátí ve stanovených termínech neoprávněně čerpané, zadržené nebo nevyčerpané prostředky, zastaví ministerstvo příslušnému sdružení s okamžitou platností uvolňování dalších prostředků schválené dotace s možností odejmutí dotace, a v následujícím rozpočtovém roce mu nebude dotace poskytnuta.
Změna účelu poskytovaných dotací bude povolována pouze výjimečně na základě písemné žádosti. Povolení změny účelů dotací (rozpočtů projektů) bude potvrzeno vydáním nového rozhodnutí o poskytnutí dotace. O změnu účelu dotace lze požádat ministerstvo písemně nejpozději do 31.10.2004.
V korespondenci, vztahující se k dotacím, je nutné vždy uvádět číslo rozhodnutí.
O dotovaných projektech budou na internetové stránce ministerstva (www.msmt.cz) zveřejněny následující informace:
· název sdružení a kontaktní údaje (adresa, e-mail, adresa webových stránek),
· název projektu,
· anotace projektu,
· výše dotace,
· závěrečná tisková zpráva.
2.2. Pozitivní vymezení účelu použití dotace
Dotaci lze použít zejména na:
· služby bezprostředně související s projektem,
· úhradu cestovních náhrad spojených s tuzemskými cestami bezprostředně souvisejícími s projektem (v rozsahu stanoveném zákonem č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů),
· telekomunikační a poštovní služby bezprostředně související s projektem,
· ostatní osobní výdaje bezprostředně související s projektem (v rámci dohody o provedení práce).
2.3. Negativní vymezení účelu použití dotace
Dotaci nelze použít zejména na:
· výdaje na pohoštění a dary,
· úhradu cestovních náhrad spojených se zahraničními cestami,
· na financování podnikatelských aktivit a výdělečnou činnost sdružení,
· leasing,
· mzdy funkcionářů a zaměstnanců sdružení,
· nákup či oprava prostředků výpočetní ani jiné techniky, komunikační či spotřební elektroniky (PC, video, fotoaparáty, přehrávače, mobilní telefony apod.).
Další negativní vymezení je uvedeno u jednotlivých podprogramů.
3. Všeobecné podmínky pro vyúčtování poskytnutých dotací
3.1. Obecná pravidla
Poskytované finanční prostředky (dotace) je nutné vyúčtovat k 31. 12. 2004 ve smyslu časového použití rozpočtových prostředků (použijí se formuláře v příloze č. 2 a 3).
Poskytnutá dotace musí být vyúčtována a vyúčtování předáno ministerstvu (odboru, který vydal rozhodnutí o poskytnutí dotace) samostatně na formulářích uvedených v příloze č. 2 a 3 nejpozději do 31. 1. 2005. Neoddělitelnou součástí vyúčtování dotace je její věcné vyhodnocení. Při nedodržení těchto podmínek bude vyúčtování vráceno sdružení k doplnění. Věcné vyhodnocení zahrnuje vypracování hodnotící zprávy a tiskové zprávy shrnující celkové výsledky projektu (obě zprávy také v elektronické podobě).
Pro zpracování hodnotící zprávy a tiskové zprávy shrnující výsledky projektu použijí sdružení formuláře uvedené v příloze č. 4 a 5 tohoto pokynu.
Zároveň s vyúčtováním musí být poukázány nevyčerpané finanční prostředky na účet ministerstva, včetně avíza k platbě. Pokud budou prostředky vráceny do 31. 12. 2004, musí být poukázány na účet ministerstva č. 821-001/0710 včetně avíza k platbě, po 31. 12. 2004 budou nevyčerpané prostředky poukázány na depozitní účet ministerstva č. 6015-821-001/0710.
Při peněžním styku s ministerstvem jako variabilní symbol je nutné uvést číslo rozhodnutí o poskytnutí dotace. V případě, že se jedná o sdružení, která přerozdělují finanční prostředky na další organizační jednotky, zodpovídají tato sdružení za dodržení účelů, na které byly dotace poskytnuty. Vyúčtování pak předají na předepsaných formulářích (viz přílohy č. 2 a 3) celkově (včetně sumarizace) za přidělené dotace s tím, že připojí vyúčtování jednotlivých organizačních jednotek.
Při vyúčtování bude vždy požadováno doložení čerpání dotace prvotními účetními doklady nebo jejich kopiemi. Ministerstvo si vyhrazuje právo dále požadovat předložení informační a hodnotící zprávy o jednotlivé akci nebo skupině akcí, na kterou byly dotace použity, průběžně sledovat publikační činnost, navštěvovat vybrané akce pořádané sdružením a financované z poskytnuté dotace pověřeným pracovníkem ministerstva a požadovat další vhodný způsob kontroly.
Sdružení je dále povinno oznámit do osmi dnů ministerstvu svůj zánik, transformaci, sloučení apod. a současně je povinno přednostně vypořádat případné vztahy se státním rozpočtem.
3.2. Povinnosti příjemce dotace (sdružení)
Příjemce dotace je povinen vykonávat tyto činnosti:
· realizace projektu dle rozhodnutí,
· vyúčtování přidělené dotace na formulářích uvedených v příloze č. 2 a 3 tohoto pokynu a v rozsahu potřebných dokladů podle bodu 3.1. tohoto pokynu,
· vypracování závěrečné hodnotící zprávy a její předání ministerstvu na adresu uvedenou v části 4.1. tohoto pokynu (v písemné i elektronické podobě) na formulářích uvedených v příloze č. 4 tohoto pokynu,
· vypracování závěrečné tiskové zprávy shrnující celkové výsledky projektu (v rozsahu maximálně poloviny strany A4 stručné informace o projektu ve formě novinové zprávy) a její předání ministerstvu na adresu uvedenou v části 4.1. tohoto pokynu (v písemné i elektronické podobě) na formulářích uvedených v příloze č. 5 tohoto pokynu.
4. Předkládání žádostí a projektů
4.1. Termín předložení žádosti s projektem
Žádost o dotaci na rok 2004 musí být ministerstvu předložena orgánem oprávněným jednat jménem sdružení ve dvojím tištěném vyhotovení a v jednom elektronickém vyhotovení (formát MS Word) nejpozději do 31. prosince 2003 (rozhodný je termín doručení nebo osobního podání do podatelny ministerstva). Žádosti se zasílají na adresu:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
odbor předškolního, základního, základního uměleckého a jazykového vzdělávání
Karmelitská 7
118 12 Praha 1
emailová adresa - pohorely@msmtcz.
Pro předkladatele projektů uspořádá ministerstvo seminář, na kterém bude podána podrobná
informace o Programu, způsobu předkládání projektů, náležitostech a obsahu projektů a o jejich posuzování.
Seminář se uskuteční v úterý 25. listopadu 2003 od 10 do 12 hodin v budově ministerstva, zasedací
místnosti č. C/081, Karmelitská 7, 118 12 Praha 1. Upozorňujeme, že ministerstvo nehradí cestovní
ani jiné náhrady spojené s účastí na semináři. Zájem o účast na semináři je nutno oznámit na emailovou adresu
pohorely@msmtcz do
21.listopadu s uvedením názvu sdružení a jména účastníka semináře.
4.2. Náležitosti žádosti
Kompletní žádost včetně příloh se předkládá ve dvojím tištěném vyhotovení a jedné elektronické verzi ve formátu MS Word (kromě stanov sdružení, které je možno předložit pouze v jednom výtisku.
Žádost musí mít tyto náležitosti:
4.2.1. Průvodní dopis
V průvodním dopise, ve kterém je vyjádřen obsah žádosti, bude uvedeno jméno předsedy sdružení, otisk razítka sdružení a podpis předsedy sdružení.
4.2.2. Kopie stanov sdružení
Součástí žádosti je ověřená kopie stanov sdružení s registrací ministerstvem vnitra ve znění pozdějších změn a doplňků (netýká se sdružení, která obdržela dotaci v roce 2003 s výjimkou případů, kdy došlo ke změnám stanov). Ověřená kopie stanov sdružení se k žádosti přikládá pouze v jednom výtisku.
4.2.3. Vyplněný formulář žádosti o dotaci
Vzor formuláře žádosti o dotaci je v příloze č. 1 tohoto pokynu. Vyplněný formulář sdružení zašle také v elektronické podobě (na přiložené disketě). Prázdný formulář lze získat na adrese www.msmt.cz , odkaz Základní školství - Dotační programy.
4.2.4. Projekt
Náležitosti popisu projektu jsou uvedeny v samostatné části tohoto pokynu (bod 4.3.). Popis projektu musí být zaslán také v elektronické podobě (na přiložené disketě). Popis projektu může být v rozsahu nejvýše 4 strany textu formátu A4.
Každé sdružení má možnost předložit v každém podprogramu pouze jeden projekt, který může zahrnovat jeden nebo více dále uvedených modulů.
Projekt bude posuzován jako celek ve vzájemné souvislosti s ostatní činností sdružení. Z popisu projektu musí proto zcela zřejmé, jak je zasazen do rámce činnosti sdružení. Nelze předkládat samostatné projekty bez kontextu s prací sdružení. Zároveň doporučujeme připravit návrh projektu tak, aby poskytoval dostatek podkladů pro posouzení projektu podle všech kritérií, uvedených v tomto pokynu.
4.3. Náležitosti projektu
Projekt musí být zpracován v následujícím členění:
4.3.1. Název projektu.
4.3.2. Jméno pracovníka zodpovědného za realizaci projektu.
4.3.3. Podrobný popis projektu
Zde bude stručně a výstižně uvedeno:
1. Cíl (účel) projektu a jeho zdůvodnění.
2. Stručný popis současného stavu problematiky, kterou projekt řeší; souvislost projektu s ostatní činností sdružení.
3. Vymezení modulů, které bude projekt realizovat.
4. Rozsah záměru (počet zapojených členů sdružení; přibližný počet osob, na který bude mít projekt dopad; působnost v regionech ČR; jiné údaje).
5. Rámcový časový a pracovní harmonogram realizace projektu a jeho částí.
6. Materiální a personální zabezpečení projektu.
7. Veškeré další podstatné údaje o projektu.
8. Celkový rozpočet na realizaci projektu a rozpočet požadované dotace rozpracovaný v položkovém členění rozpočtové skladby, zpracovaný minimálně v rozsahu uváděných částí, případně jednotlivých akcí.
9. Zdůvodnění jednotlivých položek rozpočtu, zejména podrobné zdůvodnění osobních nákladů.
5. Výběr projektů
5.1. Způsob výběru projektů
Každá doručená žádost se posuzuje ve dvou fázích:
1. Kontrola dodržení termínu pro podávání žádostí a kontrola formální úplnosti žádosti a projektu podle části 4 tohoto pokynu. V případě nedodržení termínu nebo neúplnosti je žádost z dalšího výběru vyřazena a dále se neprojednává.
2. Posouzení projektu věcně příslušným odborem skupiny regionálního školství podle kritérií stanovených tímto pokynem.
Dotace budou sdružení poskytovány po projednání návrhu na rozdělení dotací poradou vedení ministerstva a po schválení státního rozpočtu na rok 2004. Návrh na rozdělení dotací vychází z výsledku jednání výběrové komise složené ze zástupců všech věcně příslušných odborů skupiny regionálního školství a jmenovanou náměstkem ministra. Dotace jsou sdružení uvolňovány v souladu s vydanými rozhodnutími, avšak při respektování případných regulačních opatření v čerpání výdajů státního rozpočtu republiky. Jménem ministerstva rozhodnutí vydává vrchní ředitel sekce vzdělávání.
Zaslané projekty (včetně příloh) se předkladatelům nevracejí, a to ani v případě neschválení dotace. Záporné rozhodnutí bude předkladatelům oznámeno dopisem, důvody zamítnutí žádosti se neuvádějí. Hodnocení projektu se předkladatelům nesděluje.
5.2. Kritéria pro posuzování projektů
Věcně příslušné odbory ministerstva posuzují projekty podle určených kritérií. Kritéria jsou rozdělena do několika oblastí, která jsou dále specifikována. Každé kritérium je bodově ohodnoceno. Zároveň je stanovena minimální bodová hranice v každé oblasti kritérií, kterou musí projekt dosáhnout, aby mohl postoupit do dalšího výběru. Věcně příslušné odbory ministerstva ohodnotí splnění každého kritéria určitým počtem bodů, od 0 bodů (včetně případu, kdy projekt neobsahuje údaje, podle kterých by bylo možno posoudit úroveň splnění kritéria) do maxima stanoveného pro dané kritérium. Celkový počet bodů rozhoduje o úspěšnosti při konečném rozhodování o přidělení dotace.
Kritéria pro posuzování projektu s jejich další specifikací jsou uvedena v příloze č. 6 tohoto pokynu.
6. Vymezení podprogramů
6.1. Podprogram A - Podpora občanských sdružení pedagogických pracovníků v regionálním školství
Podpora projektů se netýká vydávání učebnic, učebních textů a učebních pomůcek. Dotaci nelze poskytnout na financování akcí, které jsou hrazeny z účelově vázaných finančních prostředků vyčleněných v normativu na žáka na programy a akce v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Rovněž nelze dotace poskytnout na pořádání soutěží a přehlídek vyhlašovaných, popřípadě spoluvyhlašovaných ministerstvem podle vyhlášky MŠMT č. 431/1992 Sb., o organizaci a financování soutěží a přehlídek žáků předškolních zařízení, škol a školských zařízení, ve znění vyhlášky č. 182/1998 Sb., které ministerstvo finančně zabezpečuje nebo se podílí na jejich zabezpečení jinou cestou.
V rámci modulů budou podporovány především činnosti publikační, informační a vzdělávací.
Projekty předložené v rámci tohoto podprogramu musí realizovat jeden nebo více zde definovaných modulů.
6.1.1. Modul A1: Uplatnění inovativních a efektivních forem výuky
Projekty by měly být zaměřeny zejména na možnosti uplatňování různých inovativních forem výuky - projektová nebo víceúrovňová výuka, možnosti práce žáků mimo školu (v terénu) v rámci projektové či jiné výuky, práce s žáky mimořádně kognitivně nadanými, s žáky národnostních menšin a minoritních etnických skupin apod., a to v oboru odborné působnosti sdružení.
6.1.2. Modul A2: Implementace Rámcových vzdělávacích programů do školních vzdělávacích programů
Projekty by měly být zaměřeny zejména na různé způsoby, možnosti a metodiku implementace RVP do prostředí ŠVP, metody autoevaluace vzdělávací práce učitele, a to v oboru odborné působnosti sdružení.
6.1.3. Modul A3: Vzdělávací a informační aktivity úzce oborově (předmětově) zaměřené
Projekty by měly být zaměřeny výrazně oborově (předmětově). Výstupem projektů by měly být zejména semináře a jiné vzdělávací akce především pro oborové metodiky, dále časopisy a bulletiny a sborníky ze seminářů. Projekty mohou být také zaměřeny na plnění cílů vládních usnesení, týkajících se vzdělávání v regionálním školství.
6.1.4. Modul A4: Prezentace umělecké práce pedagogických pracovníků
Projekty by měly být zaměřeny zejména na různé formy prezentace výsledků umělecké práce občanských sdružení a tvorby pedagogických pracovníků (např. výstavy výtvarných prací, koncertní nebo hudebně dramatická činnost).
6.2. Podprogram B - Podpora projektů zaměřených k EVVO pro školní a mimoškolní činnost
Podprogram je určen na podporu projektů občanských sdružení, zaměřených na environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu na základních školách, středních školách, vyšších odborných školách a speciálních školách.
Projekty předložené v rámci tohoto podprogramu musí realizovat jeden nebo více zde definovaných modulů.
6.2.1. Modul B1: Rozšiřování sítě škol s vlastním ekologickým programem
6.2.2. Modul B2: Výukové programy EVVO pro školy
6.2.3. Modul B3: Mimoškolní aktivity škol v EVVO
7. Účinnost
Tento metodický pokyn nabývá účinnosti dnem 15. října 2003.
8. Přílohy
Příloha č. 1: Formulář žádosti
Příloha č. 2: Formulář vyúčtování poskytnuté dotace
Příloha č. 3: Přehled o úhradách plateb - Neinvestiční prostředky
Příloha č. 4: Hodnotící zpráva projektu
Příloha č. 5: Tisková zpráva projektu
Příloha č. 6: Kritéria pro posouzení projektu
PaedDr. Jaroslav Müllner, v.r.
náměstek ministryně
Žádost občanského sdružení o státní dotaci v roce 2004
Evidenční číslo:……………………………………………………
(doplní MŠMT)
Číslo rozhodnutí |
|
Název projektu |
|
Název sdružení |
|
údaje v Kč
1 |
Výše poskytnuté dotace |
|
neinvestiční prostředky (poskytnuto celkem) |
|
|
z toho: mzdové prostředky celkem |
|
|
2 |
Vyúčtování dotace |
|
neinvestiční prostředky (čerpáno celkem) |
|
|
z toho: mzdové prostředky celkem |
|
|
3 |
Skutečné celkové vynaložené náklady na projekt |
|
neinvestiční prostředky (vynaloženo celkem) |
|
|
z toho: mzdové prostředky celkem |
|
|
4 |
Rozdíl |
|
k vrácení ministerstvu - neinvestiční prostředky |
|
|
hrazeno z nákladů sdružení |
|
|
5 |
Procentuální čerpání dotace z celkově skutečně vynaložených nákladů na akci |
|
skutečně čerpaná dotace tvoří podíl % |
|
|
6 |
Místo uložení dokladů |
|
|
||
7 |
Datum vyúčtování |
|
8 |
Zpracoval, telefon |
|
|
||
9 |
Jméno a podpis statutárního zástupce sdružení, otisk razítka sdružení |
|
|
||
10 |
Stanovisko revizního orgánu (příp. pracovníků pověřených kontrolou) |
|
|
||
11 |
Přílohy |
|
|
Číslo rozhodnutí |
|
Název projektu |
|
Název sdružení |
|
Položka |
Číslo dokladu *) |
Účel použití |
Částka v Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čerpání celkem |
Číslo rozhodnutí |
|
Název projektu |
|
Název sdružení |
|
Adresa sdružení |
|
Předseda sdružení |
|
1. Kvantitativní údaje |
|||
Celkové náklady projektu |
|
||
Poskytnutá dotace celkem |
|
tj. % |
|
Čerpáno z dotace celkem |
|
||
Další kvantitativní údaje podle charakteru projektu |
|||
(sdružení doplní řádky či stránky podle potřeby)
|
2. Věcné vyhodnocení projektu |
(sdružení doplní řádky či stránky podle potřeby)
|
Datum: |
|
Jméno a podpis předsedy sdružení |
……………….……………………………………………………… |
(Tisková zpráva bude zveřejněna)
Číslo rozhodnutí |
|
Poskytovatel |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
Program |
Program na podporu činnosti občanských sdružení působících v oblasti regionálního školství v roce 2004 |
Podprogram |
|
Název projektu |
|
Název sdružení |
|
Adresa sdružení, email, web |
|
Předseda sdružení |
|
Poskytnutá dotace |
|
Anotace projektu (max. 10 řádek) |
|
Tisková zpráva (max. polovina stránky A4) |
|
Datum: |
|
Jméno a podpis předsedy sdružení |
……………….……………………………………………………… |
1. Přehled kritérií a bodového ohodnocení
Kritérium |
Maximální počet bodů |
Minimum pro postup do dalšího výběru |
CELKEM |
80 |
59 |
A. Soulad s cílem podprogramu a moduly |
20 |
17 |
A.1. Soulad obsahu projektu s cílem a základním vymezením podprogramu |
5 |
U kritéria A.1. a A.4. je minimum 4 body |
A.2. Soulad obsahu projektu s vyhlášenými moduly |
5 |
|
A.3. Soulad obsahu projektu s činností sdružení |
5 |
|
A.4. Soulad obsahu projektu s cíli vzdělávací politiky ministerstva |
5 |
|
B. Odborná úroveň projektu |
20 |
14 |
B.1. Propracovanost, srozumitelnost projektu |
4 |
|
B.2. Proveditelnost projektu |
4 |
|
B.3. Reálnost realizačního plánu |
4 |
|
B.4. Odborná úroveň projektu |
4 |
|
B.5. Rozsah a dosah projektu |
4 |
|
C. Personální a materiální zajištění projektu |
20 |
14 |
C.1. Odborné předpoklady řešitelů |
5 |
|
C.2. Kapacita řešitelského týmu |
5 |
|
C.3. Realizace projektu členy sdružení |
5 |
|
C.4. Materiální a prostorové podmínky sdružení vzhledem k možnostem realizace projektu |
5 |
|
D. Rozpočet projektu |
20 |
14 |
D.1. Soulad s podmínkami pro použití finančních prostředků stanovenými Programem |
4 |
U kritéria D.1. je minimum 4 body |
D.2. Přiměřenost výše požadovaných finančních prostředků k cílům a obsahu projektu - v celkové částce |
4 |
|
D.3. Přiměřenost výše požadovaných finančních prostředků k cílům a obsahu projektu - v jednotlivých položkách |
4 |
|
D.4. Odůvodnění položek rozpočtu |
4 |
|
D.5. Vlastní finanční podíl předkladatele či účast jiných partnerů |
4 |
2. Informace a pokyny k hodnocení projektů
Věcně příslušné odbory ministerstva posuzují projekty podle uvedených kritérií. Kritéria jsou rozdělena do několika oblastí, která jsou dále specifikována. Každé kritérium je bodově ohodnoceno. Zároveň je stanovena minimální bodová hranice v každé oblasti kritérií, kterou musí projekt dosáhnout, aby mohl postoupit do dalšího výběru.
Splnění každého kritéria se ohodnotí určitým počtem bodů, od 0 bodů (kritérium není vůbec splněno, včetně případu, kdy projekt neobsahuje údaje, podle kterých by bylo možno posoudit úroveň splnění kritéria) do maxima stanoveného pro dané kritérium. Kritérium D.1. je nutno splnit s plným počtem bodů, aby projekt mohl postoupit do dalšího výběru. Celkový počet bodů rozhoduje o úspěšnosti při konečném rozhodování o přidělení dotace.
3. Komentář k jednotlivým kritériím
Pro posouzení splnění jednotlivých kritérií se používají následující stupnice hodnocení a charakteristiky jednotlivých stupňů (počtu bodů):
Kritérium |
|
Počet bodů |
|
A. Shoda s cílem Programu a koncepcí školy |
|
A.1. Soulad obsahu projektu s cílem a základním vymezením podprogramu |
|
A.2. Soulad obsahu projektu s vyhlášenými moduly. |
|
(následující charakteristiky jsou společné pro kritéria A.1., A.2.) |
|
0 |
Celý projekt je v přímém rozporu s cílem podprogramu (s vyhlášenými moduly) nebo projekt neobsahuje údaje, podle kterých by bylo možno posoudit úroveň splnění kritéria. |
2 |
Projekt je v částečném souladu s cílem podprogramu (s vyhlášenými moduly), větší část požadovaných dotovaných aktivit je zaměřena mimo cíl podprogramu (mimo vyhlášené moduly). |
3 |
Projekt je v částečném souladu s cílem podprogramu (s vyhlášenými moduly), přibližně polovina požadovaných dotovaných aktivit je zaměřena mimo cíl podprogramu (mimo vyhlášené moduly). |
4 |
Projekt je v částečném souladu s cílem podprogramu (s vyhlášenými moduly), menší část požadovaných dotovaných aktivit je zaměřena mimo cíl podprogramu (mimo vyhlášené moduly). |
5 |
Projekt je plně v souladu s cílem podprogramu (s vyhlášenými moduly). |
A.3. Soulad obsahu projektu s činností sdružení |
|
0 |
Celý projekt je v přímém rozporu s činností předkládajícího sdružení nebo projekt neobsahuje údaje, podle kterých by bylo možno posoudit úroveň splnění kritéria. |
2 |
Projekt je v částečném souladu s činností předkládajícího sdružení, větší část požadovaných dotovaných aktivit je zaměřena mimo činnost předkládajícího sdružení. |
3 |
Projekt je v částečném souladu s činností předkládajícího sdružení, přibližně polovina požadovaných dotovaných aktivit je zaměřena mimo činnost předkládajícího sdružení. |
4 |
Projekt je v částečném souladu s činností předkládajícího sdružení, menší část požadovaných dotovaných aktivit je zaměřena mimo činnost předkládajícího sdružení. |
5 |
Projekt je plně v souladu s činností předkládajícího sdružení. |
A.4. Soulad obsahu projektu s cíli vzdělávací politiky ministerstva |
|
0 |
Celý projekt je v přímém rozporu s cíli vzdělávací politiky ministerstva nebo projekt neobsahuje údaje, podle kterých by bylo možno posoudit úroveň splnění kritéria. |
2 |
Projekt je v částečném souladu s cíli vzdělávací politiky ministerstva, větší část požadovaných dotovaných aktivit je zaměřena mimo cíle vzdělávací politiky ministerstva. |
3 |
Projekt je v částečném souladu s cíli vzdělávací politiky ministerstva, přibližně polovina požadovaných dotovaných aktivit je zaměřena mimo cíle vzdělávací politiky ministerstva. |
4 |
Projekt je v částečném souladu s cíli vzdělávací politiky ministerstva, menší část požadovaných dotovaných aktivit je zaměřena mimo cíle vzdělávací politiky ministerstva. |
5 |
Projekt je plně v souladu s cíli vzdělávací politiky ministerstva. |
B. Odborná úroveň projektu |
|
B.1. Propracovanost, srozumitelnost projektu |
|
0 |
Projekt je zpracován ve zcela nedostatečném rozsahu, jednotlivé parametry projektu jsou popsány nesrozumitelně nebo jen velmi obecně, popis projektu neobsahuje všechny požadované části. |
1 |
Projekt je zpracován v minimálním rozsahu, jednotlivé parametry projektu jsou popsány velmi stručně nebo pouze obecně, popis projektu neobsahuje všechny požadované části. |
2 |
Projekt je zpracován v dostatečném rozsahu, jednotlivé parametry projektu jsou popsány pouze stručně nebo obecně, popis projektu obsahuje všechny požadované části. |
3 |
Projekt je zpracován v dostatečném rozsahu, popis jednotlivých parametrů projektu není vyvážený, některé části jsou popsány pouze obecně, popis projektu obsahuje všechny požadované části. |
4 |
Všechny části projektu jsou zpracovány v dostatečném rozsahu, jednotlivé parametry projektu jsou popsány konkrétně a srozumitelně a tvoří vyvážený systémový celek, popis projektu obsahuje všechny požadované části. |
B.2. Proveditelnost projektu |
|
0 |
Členění projektu a návaznost jednotlivých dílčích částí je nedostatečné (nelogické), tím neskýtá záruku úspěšného řešení a dosažení stanovených cílů projektu. |
1 |
V členění projektu a provázanosti jednotlivých dílčích částí jsou větší nedostatky, které zkomplikují naplnění stanovených cílů projektu. |
2 |
V členění projektu a provázanosti jednotlivých dílčích částí jsou drobné nedostatky, které mohou komplikovat naplnění stanovených cílů projektu. |
3 |
V členění projektu a provázanosti jednotlivých dílčích částí jsou jednotlivé nedostatky, které ale nebudou komplikovat naplnění stanovených cílů projektu. |
4 |
Projekt je správně strukturován na dílčí části se vzájemnou logickou návazností a propojeností, tím je zabezpečeno splnění plánovaných cílů |
B.3. Reálnost realizačního plánu |
|
0 |
Realizační plán je nedostatečně zpracovaný nebo nelogický nebo zcela chybí. |
1 |
Časové rozvržení plnění projektu je vzhledem k rozsahu a významu stanovených cílů a obsahu projektu stanoveno nepřiměřeně, předpokládaných cílů projektu lze v navrženém časovém harmonogramu dosáhnout jen s obtížemi. |
2 |
Časové rozvržení plnění projektu je vzhledem k rozsahu a významu stanovených cílů a obsahu projektu stanoveno přiměřeně, ale riziko nedodržení realizačního plánu je vysoké. |
3 |
Časové rozvržení plnění projektu je vzhledem k rozsahu a významu stanovených cílů a obsahu projektu stanoveno přiměřeně a umožňuje dodržení realizačního plánu. |
4 |
Časové rozvržení plnění projektu je optimální vzhledem k rozsahu a významu stanovených cílů a obsahu projektu, vytváří dostatečné předpoklady pro úspěšnou realizaci projektu. |
B.4. Odborná úroveň projektu |
|
0 |
Projekt nevychází z reálných předpokladů; nereaguje na současné vzdělávací metody; strategie, metodika a postupy řešení nejsou vhodně zvolené a nepřináší nové přístupy; odborná stránky projektu je nízká a nevytváří dostatečné předpoklady pro úspěšnou realizaci projektu. |
1 |
Projekt vychází z reálných předpokladů, ale nereaguje na současné vzdělávací metody; strategie, metodika a postupy řešení jsou vhodně zvolené, ale nepřináší nové přístupy; odborná stránka projektu je nevyvážená a vytváří pravděpodobná rizika pro úspěšnou realizaci projektu. |
2 |
Projekt vychází z reálných předpokladů; reaguje na současné vzdělávací metody; strategie, metodika a postupy řešení jsou vhodně zvolené, ale nepřinášejí nové přístupy; odborná stránka projektu je místy nevyvážená; úspěšná realizaci projektu je pravděpodobná. |
3 |
Projekt vychází z reálných předpokladů; reaguje na současné vzdělávací metody; strategie, metodika a postupy řešení jsou vhodně zvolené, ale nepřinášejí nové přístupy; odborná stránka projektu je na dobré úrovni a vytváří dostatečné předpoklady pro úspěšnou realizaci projektu. |
4 |
Projekt vychází z reálných předpokladů; reaguje na současné vzdělávací metody; strategie, metodika a postupy řešení jsou vhodně zvolené a přinášejí nové přístupy; odborná stránka projektu je na velmi dobré úrovni a vytváří dostatečné předpoklady pro úspěšnou realizaci projektu. |
B.5. Rozsah a dosah projektu |
|
0 |
Projekt má význam pouze na místní úrovni (škola, obec), výsledky projektu ovlivní pedagogické pracovníky pouze na místní úrovni, projekt není přenositelný. |
2 |
Projekt má význam v regionálním měřítku (kraj), výsledky projektu ovlivní pedagogické pracovníky na regionální úrovni, jako obecné řešení vyžadují další úpravy. |
4 |
Projekt má význam v celostátním měřítku, výsledky projektu ovlivní pedagogické pracovníky na celostátní úrovni, po zveřejnění mohou sloužit jako metodika obecného řešení daného projektu. |
C. Personální a materiální zajištění projektu |
|
C.1. Odborné předpoklady řešitelů |
|
0 |
Kvalifikační struktura řešitelského týmu neodpovídá předpokládaným činnostem, projekt bude realizován týmem bez příslušného odborného vzdělání, není předpoklad pro úspěšnou realizaci projektu, nebo projekt neobsahuje údaje, podle kterých by bylo možno posoudit úroveň splnění kritéria. |
2 |
Kvalifikační struktura řešitelského týmu je nevyvážená, většina realizačního týmu nemá odpovídající odborné a pedagogické vzdělání, úspěšná realizace projektu je z tohoto důvodu nejistá. |
3 |
Kvalifikační struktura řešitelského týmu je přiměřená, většina realizačního týmu má odpovídající odborné a pedagogické vzdělání, úspěšná realizace projektu je z tohoto důvodu pravděpodobná. |
4 |
Kvalifikační struktura řešitelského týmu je přiměřená, celý realizační tým má odpovídající odborné a pedagogické vzdělání, úspěšná realizace projektu je z tohoto důvodu pravděpodobná. |
5 |
Kvalifikační struktura řešitelského týmu je ve všech aspektech dostatečná, vyvážená, realizačního týmu má odpovídající odborné a pedagogické vzdělání, vytváří dostatečné předpoklady pro úspěšnou realizaci projektu. |
C.2. Kapacita řešitelského týmu |
|
0 |
Kapacita řešitelského týmu neodpovídá předpokládaným činnostem a cílům, počet členů týmu je poddimenzován nebo projekt neobsahuje údaje, podle kterých by bylo možno posoudit úroveň splnění kritéria. |
3 |
Kapacita řešitelského týmu odpovídá předpokládaným činnostem a cílům, činnosti a úkoly nejsou mezi členy týmu rozloženy rovnoměrně |
5 |
Kapacita řešitelského týmu plně odpovídá předpokládaným činnostem a cílům, činnosti a úkoly jsou mezi členy týmu rozloženy rovnoměrně |
C.3. Realizace projektu členy sdružení |
|
0 |
Realizační tým je tvořen externími spolupracovníky sdružení, pracovník sdružení je pouze řídící týmu nebo projekt neobsahuje údaje, podle kterých by bylo možno posoudit úroveň splnění kritéria. |
2 |
Realizační tým je tvořen členy sdružení i externími spolupracovníky, kteří vykonávají činnosti, které nejsou pro úspěšnou realizaci projektu nezbytné. |
3 |
Realizační tým je tvořen členy sdružení i externími spolupracovníky, kteří vykonávají činnosti nezbytné pro úspěšnou realizaci projektu, ale které mohou být zajištěny členy sdružení pracovníky školy. |
4 |
Realizační tým je tvořen především členy sdružení a externími spolupracovníky, kteří konají odborné činnosti v nezbytném rozsahu, které nemohou být zajištěny členy sdružení, ale nejsou v projektu řádně zdůvodněné. |
5 |
Realizační tým je tvořen výhradně členy sdružení nebo případní externí spolupracovníci školy konají odborné činnosti v nezbytném rozsahu, které nemohou být zajištěny členy sdružení a jsou v projektu řádně zdůvodněné. |
C.4. Materiální a prostorové podmínky sdružení vzhledem k možnostem realizace projektu |
|
0 |
Materiální a prostorové podmínky sdružení jsou vzhledem k cílům a obsahu projektu nedostatečné, je téměř jisté, že poskytnuté prostředky nebudou účelně využity. |
2 |
Materiální a prostorové podmínky sdružení jsou vzhledem k cílům a obsahu projektu na minimální úrovni dostatečnosti, v některých momentech mohou být limitujícím faktorem úspěšné realizace projektu. |
3 |
Materiální a prostorové podmínky sdružení jsou vzhledem k cílům a obsahu projektu na průměrné úrovni, nevytváří omezující podmínky pro úspěšnou realizaci projektu a účelné využití poskytnutých prostředků. |
4 |
Materiální a prostorové podmínky sdružení jsou vzhledem k cílům a obsahu projektu na dobré úrovni a vytvářejí podmínky pro úspěšnou realizaci projektu a účelné využití poskytnutých prostředků. |
5 |
Materiální a prostorové podmínky sdružení jsou vzhledem k cílům a obsahu projektu na vynikající úrovni, vytváří takové podmínky, které mohou významně podpořit realizaci projektu a účelné využití poskytnutých prostředků. |
D. Rozpočet projektu |
|
D.1. Soulad s podmínkami pro použití finančních prostředků stanovenými Programem |
|
0 |
Způsob použití všech nebo naprosté většiny požadovaných finančních prostředků je v přímém rozporu s podmínkami určenými Programem, nebo projekt neobsahuje údaje, podle kterých by bylo možno posoudit úroveň splnění kritéria. |
1 |
Způsob použití větší části požadovaných finančních prostředků je v rozporu s podmínkami určenými Programem, byly by nutné radikální úpravy rozvržení rozpočtu. |
2 |
Způsob použití menší části finančních prostředků je v rozporu s podmínkami určenými Programem, rozpor je řešitelný pouze výraznější úpravou obsahu projektu. |
3 |
Způsob použití menší části finančních prostředků je v rozporu s podmínkami určenými Programem, který je však řešitelný pouze drobnými úpravami v rozvržení položek rozpočtu projektu, bez nutnosti změn v obsahu projektu. |
4 |
Způsob použití všech požadovaných finančních prostředků je zcela v souladu s podmínkami určenými Programem. |
D.2. Přiměřenost výše požadovaných finančních prostředků k cílům a obsahu projektu - v celkové částce |
|
D.3. Přiměřenost výše požadovaných finančních prostředků k cílům a obsahu projektu - v jednotlivých položkách |
|
(následující charakteristiky jsou společné pro kritéria D.2. a D.3.) |
|
0 |
Finanční zabezpečení je nedostatečné (vzhledem k cílům projektu a velikosti řešitelského týmu), prostředky jsou špatně strukturované |
1 |
Finanční zabezpečení je nadhodnocené (vzhledem k cílům projektu a velikosti řešitelského týmu). |
2 |
Finanční zabezpečení je sice přiměřené, ale struktura nákladů neodpovídá způsobu řešení a předpokládaným cílům (je nevyrovnaná) |
3 |
Finanční zabezpečení je sice přiměřené, ale náklady v jednotlivých obdobích neodpovídají časovému harmonogramu řešení |
4 |
Finanční zabezpečení je z hlediska výše, struktury a časového rozvržení optimální. |
D.4. Odůvodnění položek rozpočtu |
|
0 |
Odůvodnění položek rozpočtu zcela chybí. |
1 |
Odůvodnění položek rozpočtu je uvedeno jen u některých položek, je nedostatečné a nelze posoudit oprávněnost nákladů. |
2 |
Odůvodnění položek rozpočtu je uvedeno u většiny položek, je ale nedostatečné a nelze posoudit oprávněnost nákladů |
3 |
Odůvodnění položek rozpočtu je uvedeno u všech položek, zčásti je ale nedostatečné, oprávněnost nákladů lze posoudit pouze z kontextu ostatních částí projektu. |
4 |
Všechny položky rozpočtu jsou řádně zdůvodněné, důvody jsou oprávněné. |
D.5. Vlastní finanční podíl předkladatele či účast jiných partnerů |
|
0 |
Dotace projektu tvoří 70 % celkových nákladů. |
1 |
Dotace projektu je větší než 65 % (včetně) a menší než 70 % celkových nákladů. |
2 |
Dotace projektu je větší než 60 % (včetně) a menší než 65 % celkových nákladů. |
3 |
Dotace projektu je větší než 55 % (včetně) a menší než 60 % celkových nákladů. |
4 |
Dotace projektu je menší než 55 % celkových nákladů. |