Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele
MŠMT předkládá učitelům historie, dalších společenských věd i průřezového tématu mediální výchova k využití příručku R.Stradlinga, vydanou pro Radu Evropy. Příručka navazuje na předchozí publikaci téhož autora "Jak učit dějiny 20. století".
Na semináři Historie a škola III. byla multiperspektivita široce diskutována a dospělo se k některým závěrům. Především metoda není využitelná za všech okolností, záleží na konkrétní výukové situaci. Nelze také stavět na stejnou úroveň z mravního hlediska pohled nacisty a odbojáře (například na příčiny druhé světové války), ale je nezbytné oba pohledy znát. Nelze prožít zkušenost té doby, ale je nezbytné se o tuto empatii pokoušet.
Další výhodou využití různých metod a postupů při výuce je jejich možnost působit na rozdílné typy inteligence žáků.
Tato metoda souvisí s postmodernou. Neopozitivismus je překonán, historie nemá "jednu pravdu" a je nutné se smířit s tím, že poznání historika je subjektivní. V dějepisu je nebezpečí manipulovatelnosti, ale je potřebí vykonat vše pro to, aby bylo omezeno. Při použití této metody je nutné vést stále v patrnosti očekávané výstupy vzdělávacích oborů, cíle vzdělávání a klíčové kompetence.
Metoda multiperspektivity je jedna z metod, kterou učitelé používají při výuce; v předkládané příručce je popsána podrobněji, včetně zachycení jejích kladů, záporů, možných rizik a nesporných přínosů. Jedná se o jednu z širokého spektra metod obohacujících výuku dějepisu.
R. Stradling
Výňatek z knihy:
"Nebylo mým úmyslem v této krátké knížce se pokusit předložit pro vyučování ve třídě soubor materiálů o specifických historických událostech nebo tématech, které by učitelé nebo školitelé učitelů mohli vytáhnout ze zásuvky, přeložit do příslušného jazyka, přizpůsobit zvláštnostem osnov a pak použít ve svém dějepisném vyučování. Příklady v ní prezentované jsou sebrané prostředky, míněné jako ilustrace klíčových otázek v textu a jako různé cesty, jak uvést více multiperspektivity do historického vzdělávání…Multiperspektivita je podložena podstatným předpokladem, že totiž student potřebuje porozumět tomu, že kdokoliv, kdo studuje minulost, se musí setkat s tolerancí, rozporem, protikladem, dvojznačností, s různými názory, polopravdami, s částečnou představou, s jednostranností a předsudkem. Takový předpoklad by měl vést naše uvažování o druzích otázek a úkolů, které by měly doprovázet jakýkoli pramenný materiál reprezentující mnohostrannost pohledů na dějiny."
Výňatek z doslovu překladatele V.Čapka:
Náš aprobovaný učitel či učitelka dějepisu jsou vzdělaní odborníci, kteří si dozajista poradí s mnohostrannými možnostmi, které kniha poskytuje i s určitým nebezpečím, které sami zřejmě v textu postihnou. Tuto schopnost, zejména způsob, jak odlišit historiografický fakt od jeho interpretace, prokázali v minulosti již mnohokrát.