ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele
    • Začalo veřejné připomínkování Hlavních směrů revize RVP ZV
    • Výroční zpráva o stavu vysokého školství za rok 2004
    • Tiskovou mluvčí MŠMT je Tereza Fojtová
    • KRITÉRIA HODNOCENÍ ZKOUŠEK SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V ROCE 2022

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Základní a základní umělecké vzdělávání ⁄ Dokumenty a informace ⁄ Oblasti základního vzdělávání ⁄ Vzdělávací oblasti RVP ZV ⁄ Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) ⁄ Multiperspektivita ve vyučování dějepisu:...

Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele

Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele

MŠMT předkládá učitelům historie, dalších společenských věd i průřezového tématu mediální výchova k využití příručku R.Stradlinga, vydanou pro Radu Evropy. Příručka navazuje na předchozí publikaci téhož autora "Jak učit dějiny 20. století".

Na semináři Historie a škola III. byla multiperspektivita široce diskutována a dospělo se k některým závěrům. Především metoda není využitelná za všech okolností, záleží na konkrétní výukové situaci. Nelze také stavět na stejnou úroveň z mravního hlediska pohled nacisty a odbojáře (například na příčiny druhé světové války), ale je nezbytné oba pohledy znát. Nelze prožít zkušenost té doby, ale je nezbytné se o tuto empatii pokoušet.

Další výhodou využití různých metod a postupů při výuce je jejich možnost působit na rozdílné typy inteligence žáků.

Tato metoda souvisí s postmodernou. Neopozitivismus je překonán, historie nemá "jednu pravdu" a je nutné se smířit s tím, že poznání historika je subjektivní. V dějepisu je nebezpečí manipulovatelnosti, ale je potřebí vykonat vše pro to, aby bylo omezeno. Při použití této metody je nutné vést stále v patrnosti očekávané výstupy vzdělávacích oborů, cíle vzdělávání a klíčové kompetence.

Metoda multiperspektivity je jedna z metod, kterou učitelé používají při výuce; v předkládané příručce je popsána podrobněji, včetně zachycení jejích kladů, záporů, možných rizik a nesporných přínosů. Jedná se o jednu z širokého spektra metod obohacujících výuku dějepisu.

R. Stradling

Výňatek z knihy:

"Nebylo mým úmyslem v této krátké knížce se pokusit předložit pro vyučování ve třídě soubor materiálů o specifických historických událostech nebo tématech, které by učitelé nebo školitelé učitelů mohli vytáhnout ze zásuvky, přeložit do příslušného jazyka, přizpůsobit zvláštnostem osnov a pak použít ve svém dějepisném vyučování. Příklady v ní prezentované jsou sebrané prostředky, míněné jako ilustrace klíčových otázek v textu a jako různé cesty, jak uvést více multiperspektivity do historického vzdělávání…Multiperspektivita je podložena podstatným předpokladem, že totiž student potřebuje porozumět tomu, že kdokoliv, kdo studuje minulost, se musí setkat s tolerancí, rozporem, protikladem, dvojznačností, s různými názory, polopravdami, s částečnou představou, s jednostranností a předsudkem. Takový předpoklad by měl vést naše uvažování o druzích otázek a úkolů, které by měly doprovázet jakýkoli pramenný materiál reprezentující mnohostrannost pohledů na dějiny."

Výňatek z doslovu překladatele V.Čapka:

Náš aprobovaný učitel či učitelka dějepisu jsou vzdělaní odborníci, kteří si dozajista poradí s mnohostrannými možnostmi, které kniha poskytuje i s určitým nebezpečím, které sami zřejmě v textu postihnou. Tuto schopnost, zejména způsob, jak odlišit historiografický fakt od jeho interpretace, prokázali v minulosti již mnohokrát.

Pondělí, 31. říjen 2005   /   Publikoval: Administrator

Nahoru

Navigace v sekci

  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
  • Dokumenty a informace
    • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
    • Dotace/rozvojové programy
    • Informace/sdělení/doporučení
    • Nabídky výtvarných a jiných soutěží v zahraničí
    • Projekty ESF
    • Oblasti základního vzdělávání
      • Vzdělávací oblasti RVP ZV
        • Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk)
        • Člověk a jeho svět
        • Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství)
        • Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova)
      • Doplňující vzdělávací obory
    • Finanční gramotnost
    • Individuální vzdělávání
  • Seznam učebnic a učebních textů
  • Individuální výchovný program
  • Dotace a granty
  • Vzdělávání žáků cizinců
  • Vzdělávání žáků v zahraničí
  • Výuka cizích jazyků
  • Zahraniční školy v České republice
  • Základní umělecké vzdělávání

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací