Ministr školství, mládeže a tělovýchovy vydal Opatření, kterým se v souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Změna zohledňuje především specifické vzdělávací potřeby žáků-cizinců, kteří se vzdělávají v českých školách.
Text Opatření je ke stažení zde: Opatření_PM_RVP_ZV_12464_23.pdf
Upravený text RVP ZV je ke stažení zde:
RVP_ZV_2023_čistá_verze.pdf
RVP_ZV_2023_zmeny.docx
RVP_ZV_2023_zmeny.pdf
Poznámky a doporučení k Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. MSMT-12464/2023-3
Od kdy je úprava účinná
Opatření je účinné k 1. září 2023. Od tohoto data mohou školy upravit školní vzdělávací programy (ŠVP) podle Opatření.
Pro koho je úprava určena
Úprava RVP ZV se týká v jedné části pouze vzdělávání žáků cizinců a v další části obecně také žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka.
Co úprava umožňuje
Úprava umožňuje u žáků cizinců nahradit vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Další cizí jazyk v nejlepším zájmu žáka-cizince kromě vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Cizí jazyk také vzdělávacím obsahem Češtiny jako druhého jazyka (lze využít Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání). Jinými slovy – místo druhého cizího jazyka je možno zařadit výuku Češtiny jako druhého jazyka.
Upozorňujeme, že text RVP ZV záměrně obsahuje upřesnění pro využití úpravy vzdělávacího obsahu: “v nejlepším zájmu žáka”. Nejedná se tedy o automatickou úpravu, kterou může/musí škola vždy nabízet pro všechny žáky cizince, ale o úvahu ředitele školy, zda se jedná o nejlepší zájem žáka/žáků cizinců a zda tuto možnost nabídne.
V těchto případech se nejedná o podpůrné opatření, vzdělávací obsah se nahrazuje bez vytváření individuálního vzdělávacího plánu pro žáka.
Dále úprava výslovně upozorňuje na možnost využití disponibilních hodin k realizaci vzdělávacího obsahu Češtiny jako druhého jazyka pro žáky s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka (lze využít Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání), tedy nejen pro žáky - cizince. V podstatě se jedná o vytvoření volitelného předmětu, bez omezení ročníku, tedy i na 1. stupni. Zároveň se doporučuje s výhodou využít možnost vytvářet skupinu žáků na výuku napříč všemi ročníky a stupni základní školy.
Jak uvést úpravu v ŠVP
Pokud škola využije změnu RVP ZV, musí ji uvést v ŠVP. Je možné vydat aktualizovaný ŠVP v úplném znění, nebo je možné k dosavadnímu ŠVP vytvořit dodatek s účinností od 1. září 2023. Obě varianty jsou možné, rozhodnutí je v kompetenci ředitele školy.
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků
Jedná se o běžný předmět, ze kterého budou žáci hodnoceni na vysvědčení. Pravidla hodnocení jsou součástí školního řádu. Je možné hodnotit klasifikací (=známkou) nebo slovním hodnocením (pokud je tato možnost součástí školního řádu – pravidel hodnocení).
Financování výuky (=přímé pedagogické činnosti)
Výuka je financována v rámci limitů PHmax, stejně jako kterýkoliv jiný povinný předmět. Přímá pedagogická činnost je vykazována v příslušných výkazech a na tomto základě jsou škole poskytovány finanční prostředky.
Kdo může předmět vyučovat
Platí stejná pravidla, jako pro ostatní předměty.
(Další informace budou průběžně doplňovány dle podnětů od škol.)
Tento text ke stažení: Info_RVP_ZV_web.pdf