Rozvoj občanských kompetencí patří mezi nejvýznamnější úkoly výchovně vzdělávacího procesu z hlediska přípravy na ekonomicky aktivní i pozdější život. Ačkoli zvolené profesní dráhy žáků se nepochybně budou různit, v roli občana se v dospělosti octne každý a způsob, jakým se jí zhostí, bude výrazně ovlivňovat jeho soukromý život i hodnotu jeho příspěvku ke kvalitě života společnosti jako celku.
Rozvoj občanských kompetencí není jen otázkou obsahu a metod společenskovědních předmětů, ale i školních projektů ve spolupráci s neziskovým sektorem a orgány samosprávy, úzké spolupráce školy s rodinou a institucemi zajišťujícími volnočasové aktivity žáků, a konečně i úzké spolupráce s institucemi celoživotního vzdělávání.
Pokusné ověřování si klade za cíl udělat první koncepční krok k dlouhodobé podpoře občanského vzdělávání v návaznosti na Usnesení Poslanecké sněmovny na podporu OV ze 4. prosince 2014, a dále jasně deklarovat, že občanské vzdělávání je pro MŠMT do budoucna jednou z priorit. Realizátorem a hlavním garantem ověřování je Národní ústav pro vzdělávání (NÚV), odbornými a metodickými garanty jsou Centrum občanského vzdělávání (COV) a Centrum pro demokratické učení (CEDU).
Konkrétními cíli pokusného ověřování bude:
- na pilotních školách ověřit systém zavádění ŽP a vytvořit na nich konzultační centra pro podporu dalších škol v budoucnu; zapojí se 21 škol, všech typů v celé ČR (včetně sociálně problematických lokalit)
- identifikovat témata, aktivity a nástroje OV pro nastavení výzev OP VVV a dalších dotačních titulů
- ověřit, jak v praxi podpořit pedagoga, který na škole koordinuje ŽP, a jak podpořit rozšíření těchto aktivit směrem k rodičům a místní komunitě
- vyvinout systém efektivního hodnocení ŽP
Kompletní text vyhlášení je k dispozici zde: Text vyhlášení PO-2.pdf.