ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Telč III. Historie a škola - Člověk, společnost, dějiny - Seminář ke koncepci výuky dějepisu a občanské výchovy na základní a střední škole – jak učit dějiny 20. století

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Základní a základní umělecké vzdělávání ⁄ Dokumenty a informace ⁄ Oblasti základního vzdělávání ⁄ Vzdělávací oblasti RVP ZV ⁄ Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) ⁄ Telč III. Historie a škola - Člověk,...

Telč III. Historie a škola - Člověk, společnost, dějiny - Seminář ke koncepci výuky dějepisu a občanské výchovy na základní a střední škole – jak učit dějiny 20. století

Zápis ze semináře

Historie a škola III.- Člověk, společnost, dějiny - Seminář ke koncepci výuky dějepisu a občanské výchovy na základní a střední škole - jak učit dějiny 20. století

Telč, 7.-8.10.2004

Seminář byl zároveň jednáním Pracovní skupiny pro výuku dějepisu. Zúčastnilo se ho celkem 30 didaktiků dějepisu, učitelů z praxe, historiků, zástupců státních institucí a představitelů dalších oborů - Prezenční listina.

Téma semináře:

1. Dějepis v školním vzdělávacím programu a další vzdělávání učitelů dějepisu ( dějiny 20. století)

2. Evropská dimenze výuky dějepisu - srovnání vybraných zahraničních kurikulárních dokumentů (dějepis), dokumenty EU a RE

3. Tvorba ŠVP, aktuální problémy výuky dějepisu na ZŠ a SŠ, muzeum a škola

Program semináře 7. říjen 2004

10.00 hod. - prezence, občerstvení, organizační záležitosti

10.30 hod. Doc. PhDr. B. Gracová: Postoje české studující mládeže k evropanství

(pro nemoc doc. Gracové četl a komentoval prof. Beneš)

Diskuse: PhDr.Bezchlebová poukázala na neujasněnou terminologii didaktiky dějepisu (a didaktiky obecně); odlišný výklad pojmů ztěžuje porozumění otázkám testů. Prof. Čapek ocenil úsilí v 90. letech o zvýšení evropského povědomí české mládeže, zdůraznil vliv médií, který svou časovostí ovlivňuje výzkum. Obecně byl přivítán výzkum jako potřebný, umožňující zpětnou vazbu pro učitele i další zainteresované instituce. Prof. Beneš srovnal výsledky výzkum doc. Gracové s výsledky zjištěnými ve výzkumu Mládež a dějiny a upozornil na problematiku zobrazování dějin jiných států v učebnicích našich i cizích (např. německé učebnice). Prof. Vorel upozornil na možnost záměny rasových a sociálních kritérií a obecně otázky cizinců.

RNDr. J. Žalman: Muzeum a škola

Diskuse: Na potřebu spolupráce mezi muzeem a školou reagovali zástupci jednotlivých institucí výčtem příkladů této spolupráce:

ZČU (PhDr.Východská) - prezentace západočeských muzeí, např. muzea v Plzni v projektu Muzeum a škola (včetně sborníku), dva výběrové semináře k problematice.

MU (PhDr.Štěpánek) - spolupráce s Zemským muzeem v Brně a Dětským muzeem

PaedDr.Hrachovcová - upozornila na expozici Muzea času v Šternberku a na projekt Zmizelí sousedé;

PhDr.Bezchlebová-doplnila informaci o "školních muzeích" v Polsku.

Diskuse k potřebě modernizace programu muzeí - je nutné odzkoušené metody přizpůsobovat místním podmínkám. Muzeum má jiný charakter vnímání reality než škola - "Muzea upřednostňují oko před rozumem." Mgr. Vagenknecht připomněl praxi, kdy návštěvy muzeí jsou učiteli upřednostňovány na konci školního roku bez vztahu k výuce.

Otázka vstupného pro učitele do muzeí, potřeba zajištění slev.

12.30 hod - přestávka - oběd, ubytování

14.00 hod - informace

Mgr. P. Albrecht: Doporučení pro organizátory DVPP pro dějepis (Mgr. Sokol, spoluautor referátu, omluvil svou neúčast).

Diskuse probíhala k otázce vyváženosti odborné části a metodiky v DVPP, Mgr.Albrecht zdůrazňuje vzhledem k omezeným prostředkům na DVPP spíše metodiku. Prof. Beneš a prof.Čapek upřednostňují rovnovážné propojení. Prof. Čapek navrhuje formulaci s využitím pojmu "komunikace". Mgr. Zouhar vidí řešení otázky v postupu odvíjejícím se od cílů výuky, stanovených v RVP ZV - toto pojetí umožní i snazší spolupráci mezi předměty. Mgr. Ulvr klade důraz na cestu, prostřednictvím které se k učitelům informace o rámcových vzdělávacích programech dostanou. Upozorňuje na potřebu návaznosti a kumulace kvality cílů vzdělávací oblasti Člověk a společnost a klíčových kompetencí RVP GV ve vztahu k RVP ZV. Nejde tedy jen o cykličnost výuky, ale spíše o přirozené a jasně definované rozvíjení klíčových kompetencí o navazování na cíle vzdělávací oblasti Člověk a společnost pro základní školství v gymnaziální výuce.

Doporučení pro organizátory DVPP pro dějepis bylo dopracováno dle výstupů diskuse a je přílohou 1 Závěrečných doporučení.

MŠMT Mgr. N. Holická - informace:

Úkoly Pracovní skupiny pro výuku dějepisu - zejména konzultovat:

a) strategické dokumenty ministerstva v oblasti vzdělávací politiky vztahující se k dějepisu;

b) připravované aktivity jednotlivých organizací, jejichž zástupci jsou členy Pracovní skupiny pro výuku dějepisu;

c) podněty vycházející z potřeb škol a školských zařízení v oblasti dějepisu, případně dalších institucí a organizací.

Seznam vybraných aktivit jednotlivých organizací na poli dějepisu, jejichž zástupci jsou členy Pracovní skupiny pro výuku dějepisu, a MŠMT.

Zdůrazněn význam semináře i Pracovní skupiny pro výuku dějepisu, jakožto platformy pro řešení sporných otázek v oblasti dějepisu i předávání informací, umožňující lepší koordinaci činností.

PhDr. Holasová doplnila tyto informace o současné aktivity VÚP na podporu rámcových vzdělávacích programů a vyzvala přítomné ke spolupráci, zejména při tvorbě příspěvků na internetový Portál na podporu RVP.

15.30 hod - přestávka, občerstvení

16.00 hod.

prof. PhDr. Z. Beneš,CSc., PhDr. Hudecová: Výstupy z grantu v GEI Braunschweig (MŠMT)

prof. PhDr. V. Čapek, DrSc.: Perspektivy školního dějepisu v evropských zemích a USA

prof. dr. J. Centkowski (Polsko): Úkoly historické výchovy 21. století z perspektivy dokumentů Evropské unie a Rady Evropy

18.00 hod. - přestávka, večeře

19.00 hod -

Mgr. P. Albrecht: Program Tváří v tvář historii

Diskuse ke všem odpoledním referátům:

Projednávány otázky: metody výuky, dějepisné kurikulum jako součást politické výchovy; emotivní působení a racionální poznání v dějepisu; nutnost znalostí konkrétních faktů žáky či možnost této znalosti kombinovaná s dovedností získávat historické informace; výběr a řazení faktů - jejich objektivita a závislost na osobnosti historika a učitele.

V zajímavé diskusi funkčně a účinně vystoupili PaedDr. Tomek, PhDr. Profant, prof. Beneš, Mgr. Albrecht; PaedDr.Východská, Mgr. Voldřich, PhDr. Hudecová Mgr. Šidák poukázal na potřebu diskuse k hodnocení žáků, dle Mgr. Albrechta nelze hodnotit výstupy programu testem.

PhDr.Hudecová - konkrétní srovnání vybraných jevů v kurikulárních dokumentech vybraných evropských zemí

- ve většině vybraných zemí reformy obsahu dějepisného učiva, mj. kvůli nezbytnosti zařazení soudobých dějin

- ve většině vybraných zemí podporovány klíčové kompetence, celoživotní vzdělávání, integrace

- časová dotace hodin dějepisu v učebním plánu - v ČR průměrné a srovnatelné s ostatními zeměmi

- ve většině vybraných zemích (vyjma ČR) diskuse k otázce vztahu mezi národními a světovými dějinami

- značná pozornost věnována konstrukci učiva

- v případě propojení obsahu dějepisu a občanské výchovy je zastřešujícím předmětem ve většině zemí dějepis (chronologický charakter)

- cyklické vyučování - vyjma Ruska a Rakouska a Slovinska není cyklická výuka

Prof. Beneš informoval o tom, výstupy z grantu v GEI v Braunschweigu budou publikovány.

21.30 - závěr jednání

8.říjen 2004

8.30 hod - snídaně

9.30 hod

prof. PhDr. V. Čapek, DrSc.: Multiperspektivity in History teaching: a Guide for Teachers by R.Stradling

Diskuse k referátu, který avizuje připravovaný překlad, bude shrnuta v úvodu k publikaci. Metoda je běžně používána učiteli, zde je popsána podrobně včetně zachycení kladů i záporů. Jedná se o jednu z širokého spektra metod obohacující výuku dějepisu.

Metoda není využitelná za všech okolností, nelze stavě na stejnou úroveň z mravního hlediska pohled nacisty a odbojáře, nelze prožít zkušenost té doby. Dle Mgr. Albrechta umožňuje pochopit částečně i to, co se z dnešního pohledu zdá nepochopitelné a rozeznává dvě roviny příkladů pro užití metody - historiografii a pozici účastníka událostí. PhDr.Nosková připomněla názory, že historie není věda, neboť nemá měřitelné metody, a že je to věda služebná, neboť ho píšou vítězové. Mgr. Bezecný upozorňuje na nezbytnost vést stále v patrnosti cíle, které dějepisná výuka má.

PhDr.Nosková, prof. Beneš, Mgr. Voldřich - některé úseky národních dějin jsou pro použití této metody zvlášť vhodné.

Prof. Centkowski podtrhl souvislost této metody s postmodernou, "krizí filosofie" a relativismem. Neopozitivismus je překonán, historie nemá "jednu pravdu", poznání historika je subjektivní. V dějepisu je nebezpečí manipulovatelnosti, ale je potřebí vykonat vše pro to, aby bylo omezeno.

Mgr. Štajglová vyzdvihla výhodu využití různých metod a postupů působením těchto meto na rozdílné typy inteligencí žáků.

11.00 hod - občerstvení

Mgr. H. Štajglová: Jak učit evropské dějiny 20. století

Diskuse: PaedDr. Hrachovcová připomněla činnost Multikulturního centra a kurzů multikulturní výchovy. Dále diskuse vedla k otázce připravenosti učitelů na výuku dle ŠVP - Mgr. Babouček připomněl roli žáka v ŠVP, Mgr. Štechová zdůraznila připravenost a především ochotu části učitelů.

Problematika ženy v historii, otázka grantů pro učitele.

RNDr. D. Řezníčková - Publikace Jak učit evropské dějiny 20. století z pohledu didaktika geografie

Mgr. P. Chromý, Ph.D: Disciplína "environmentální dějiny"

Diskuse:Prof. Vorel upozornil na skutečnost dlouhodobé spolupráce mezi oběma disciplínami, která je funkční a nejeví se jako problémová. Diskuse o zařazení zeměpisu (na pomezí společenské nebo přírodovědné vědy) - zástupci geografů kritizovali stávající zařazení zeměpisu do vzdělávací oblasti v RVP ZV. V RVP ZV v oblasti Člověk a společnost je uvedeno: "Přesahy dané vzdělávací oblasti se promítají i do jiných vzdělávacích oblastí a do celého života školy a mají přímou vazbu zejména na společenskovědní část vzdělávacího oboru Zeměpis, který je v zájmu zachování jeho celistvosti umístěn ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda."

Disciplína enviromentální dějiny umožňuje kooperaci mezi zeměpisem a dějepisem.

14.00 - přestávka-oběd

14.30 - formulace závěrečných tezí

16.00 - závěr semináře

Závěrečná doporučení

V návaznosti na téma semináře a obsah referátů a zpráv, jež na něm byly předneseny, se jeho účastníci shodli na těchto doporučeních:

Znovu upozorňujeme na naléhavost institucionalizovaného a systematického dalšího vzdělávání učitelů.

Pracovní skupina se shodla dopracovat Doporučení pro organizátory DVVP k výuce dějepisu, které bylo připraveno pro tento seminář a jež bude přílohou Závěrečných doporučení.

Bereme na vědomí, že program Tváří v tvář historii (Facing History And Ourselves) představuje jeden z možných přístupů k dějepisné výuce i možnost pro DVPP učitelů, a to s přihlédnutím k probíhající kurikulární reformě.

Navrhujeme propracovat didaktickou a výchovnou spolupráci škol a muzeí (galerií) a podporovat pregraduální i další vzdělávání učitelů v tomto směru; vyřešit právní problémy, které tuto spolupráci ovlivňují.

Vnímáme potenciál mezipředmětové spolupráce zeměpisu, dějepisu a občanské nauky v oblasti obsahu i metodologie a doporučujeme na základě vyjádření přítomných představitelů České geografické společnosti přehodnotit postavení zeměpisu ve všeobecném vzdělávání.

Naléhavě doporučujeme, aby oborová didaktika dějepisu a oborová didaktika zeměpisu byly znovu etablovány jako specifické mezní vědní disciplíny na pomezí historických, geografických a pedagogických věd a byly vytvořeny podmínky k tomu, aby se staly obory doktorského studia a habilitačního řízení.

Členové poradní skupiny, oboroví didaktici i ostatní účastníci semináře doporučují, aby se v příštím roce uskutečnil seminář Historie a škola IV. - Člověk, společnost, dějiny. Ke koncepci výuky dějepisu, zeměpisu a občanské výchovy na ZŠ a SŠ. Považujeme za vhodné, aby se semináře účastnili vedoucí pracovníci CERMATu, VÚP a NÚOV.

Účastníci semináře se dohodli na tom, že informace ze semináře rozšíří v odborné veřejnosti.

Účastníci semináře děkují MŠMT ČR za organizaci telčských seminářů, které jsou přínosné pro rozvoj didaktické teorie i vzdělávací praxe v oborech vzdělávací oblasti Člověk a společnost i za iniciativu při šíření publikací zaměřených na výuku dějin 20. století.

Jednání semináře řídila a zápis vyhotovila Mgr. Naďa Holická

Zápis schválil PaedDr. Karel Tomek,

ředitel odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání

V Praze dne 2.11.2004

Článek je odkazem na dokument

http://www.msmt.cz/Files/HTM/NHZapiszeseminarex.htm

Pondělí, 20. září 2004   /   Publikoval: Administrator

Nahoru

Navigace v sekci

  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
  • Dokumenty a informace
    • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
    • Dotace/rozvojové programy
    • Informace/sdělení/doporučení
    • Nabídky výtvarných a jiných soutěží v zahraničí
    • Projekty ESF
    • Oblasti základního vzdělávání
      • Vzdělávací oblasti RVP ZV
        • Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk)
        • Člověk a jeho svět
        • Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství)
        • Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova)
      • Doplňující vzdělávací obory
    • Finanční gramotnost
    • Individuální vzdělávání
  • Seznam učebnic a učebních textů
  • Individuální výchovný program
  • Dotace a granty
  • Vzdělávání žáků cizinců
  • Vzdělávání žáků v zahraničí
  • Výuka cizích jazyků
  • Zahraniční školy v České republice
  • Základní umělecké vzdělávání

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací