Zápis ze semináře
Historie a škola III.- Člověk, společnost, dějiny - Seminář ke koncepci výuky dějepisu a občanské výchovy na základní a střední škole - jak učit dějiny 20. století
Telč, 7.-8.10.2004
Seminář byl zároveň jednáním Pracovní skupiny pro výuku dějepisu. Zúčastnilo se ho celkem 30 didaktiků dějepisu, učitelů z praxe, historiků, zástupců státních institucí a představitelů dalších oborů - Prezenční listina.
Téma semináře:
1. Dějepis v školním vzdělávacím programu a další vzdělávání učitelů dějepisu ( dějiny 20. století)
2. Evropská dimenze výuky dějepisu - srovnání vybraných zahraničních kurikulárních dokumentů (dějepis), dokumenty EU a RE
3. Tvorba ŠVP, aktuální problémy výuky dějepisu na ZŠ a SŠ, muzeum a škola
Program semináře 7. říjen 2004
10.00 hod. - prezence, občerstvení, organizační záležitosti
10.30 hod. Doc. PhDr. B. Gracová: Postoje české studující mládeže k evropanství
(pro nemoc doc. Gracové četl a komentoval prof. Beneš)
Diskuse: PhDr.Bezchlebová poukázala na neujasněnou terminologii didaktiky dějepisu (a didaktiky obecně); odlišný výklad pojmů ztěžuje porozumění otázkám testů. Prof. Čapek ocenil úsilí v 90. letech o zvýšení evropského povědomí české mládeže, zdůraznil vliv médií, který svou časovostí ovlivňuje výzkum. Obecně byl přivítán výzkum jako potřebný, umožňující zpětnou vazbu pro učitele i další zainteresované instituce. Prof. Beneš srovnal výsledky výzkum doc. Gracové s výsledky zjištěnými ve výzkumu Mládež a dějiny a upozornil na problematiku zobrazování dějin jiných států v učebnicích našich i cizích (např. německé učebnice). Prof. Vorel upozornil na možnost záměny rasových a sociálních kritérií a obecně otázky cizinců.
RNDr. J. Žalman: Muzeum a škola
Diskuse: Na potřebu spolupráce mezi muzeem a školou reagovali zástupci jednotlivých institucí výčtem příkladů této spolupráce:
ZČU (PhDr.Východská) - prezentace západočeských muzeí, např. muzea v Plzni v projektu Muzeum a škola (včetně sborníku), dva výběrové semináře k problematice.
MU (PhDr.Štěpánek) - spolupráce s Zemským muzeem v Brně a Dětským muzeem
PaedDr.Hrachovcová - upozornila na expozici Muzea času v Šternberku a na projekt Zmizelí sousedé;
PhDr.Bezchlebová-doplnila informaci o "školních muzeích" v Polsku.
Diskuse k potřebě modernizace programu muzeí - je nutné odzkoušené metody přizpůsobovat místním podmínkám. Muzeum má jiný charakter vnímání reality než škola - "Muzea upřednostňují oko před rozumem." Mgr. Vagenknecht připomněl praxi, kdy návštěvy muzeí jsou učiteli upřednostňovány na konci školního roku bez vztahu k výuce.
Otázka vstupného pro učitele do muzeí, potřeba zajištění slev.
12.30 hod - přestávka - oběd, ubytování
14.00 hod - informace
Mgr. P. Albrecht: Doporučení pro organizátory DVPP pro dějepis (Mgr. Sokol, spoluautor referátu, omluvil svou neúčast).
Diskuse probíhala k otázce vyváženosti odborné části a metodiky v DVPP, Mgr.Albrecht zdůrazňuje vzhledem k omezeným prostředkům na DVPP spíše metodiku. Prof. Beneš a prof.Čapek upřednostňují rovnovážné propojení. Prof. Čapek navrhuje formulaci s využitím pojmu "komunikace". Mgr. Zouhar vidí řešení otázky v postupu odvíjejícím se od cílů výuky, stanovených v RVP ZV - toto pojetí umožní i snazší spolupráci mezi předměty. Mgr. Ulvr klade důraz na cestu, prostřednictvím které se k učitelům informace o rámcových vzdělávacích programech dostanou. Upozorňuje na potřebu návaznosti a kumulace kvality cílů vzdělávací oblasti Člověk a společnost a klíčových kompetencí RVP GV ve vztahu k RVP ZV. Nejde tedy jen o cykličnost výuky, ale spíše o přirozené a jasně definované rozvíjení klíčových kompetencí o navazování na cíle vzdělávací oblasti Člověk a společnost pro základní školství v gymnaziální výuce.
Doporučení pro organizátory DVPP pro dějepis bylo dopracováno dle výstupů diskuse a je přílohou 1 Závěrečných doporučení.
MŠMT Mgr. N. Holická - informace:
Úkoly Pracovní skupiny pro výuku dějepisu - zejména konzultovat:
a) strategické dokumenty ministerstva v oblasti vzdělávací politiky vztahující se k dějepisu;
b) připravované aktivity jednotlivých organizací, jejichž zástupci jsou členy Pracovní skupiny pro výuku dějepisu;
c) podněty vycházející z potřeb škol a školských zařízení v oblasti dějepisu, případně dalších institucí a organizací.
Seznam vybraných aktivit jednotlivých organizací na poli dějepisu, jejichž zástupci jsou členy Pracovní skupiny pro výuku dějepisu, a MŠMT.
Zdůrazněn význam semináře i Pracovní skupiny pro výuku dějepisu, jakožto platformy pro řešení sporných otázek v oblasti dějepisu i předávání informací, umožňující lepší koordinaci činností.
PhDr. Holasová doplnila tyto informace o současné aktivity VÚP na podporu rámcových vzdělávacích programů a vyzvala přítomné ke spolupráci, zejména při tvorbě příspěvků na internetový Portál na podporu RVP.
15.30 hod - přestávka, občerstvení
16.00 hod.
prof. PhDr. Z. Beneš,CSc., PhDr. Hudecová: Výstupy z grantu v GEI Braunschweig (MŠMT)
prof. PhDr. V. Čapek, DrSc.: Perspektivy školního dějepisu v evropských zemích a USA
prof. dr. J. Centkowski (Polsko): Úkoly historické výchovy 21. století z perspektivy dokumentů Evropské unie a Rady Evropy
18.00 hod. - přestávka, večeře
19.00 hod -
Mgr. P. Albrecht: Program Tváří v tvář historii
Diskuse ke všem odpoledním referátům:
Projednávány otázky: metody výuky, dějepisné kurikulum jako součást politické výchovy; emotivní působení a racionální poznání v dějepisu; nutnost znalostí konkrétních faktů žáky či možnost této znalosti kombinovaná s dovedností získávat historické informace; výběr a řazení faktů - jejich objektivita a závislost na osobnosti historika a učitele.
V zajímavé diskusi funkčně a účinně vystoupili PaedDr. Tomek, PhDr. Profant, prof. Beneš, Mgr. Albrecht; PaedDr.Východská, Mgr. Voldřich, PhDr. Hudecová Mgr. Šidák poukázal na potřebu diskuse k hodnocení žáků, dle Mgr. Albrechta nelze hodnotit výstupy programu testem.
PhDr.Hudecová - konkrétní srovnání vybraných jevů v kurikulárních dokumentech vybraných evropských zemí
- ve většině vybraných zemí reformy obsahu dějepisného učiva, mj. kvůli nezbytnosti zařazení soudobých dějin
- ve většině vybraných zemí podporovány klíčové kompetence, celoživotní vzdělávání, integrace
- časová dotace hodin dějepisu v učebním plánu - v ČR průměrné a srovnatelné s ostatními zeměmi
- ve většině vybraných zemích (vyjma ČR) diskuse k otázce vztahu mezi národními a světovými dějinami
- značná pozornost věnována konstrukci učiva
- v případě propojení obsahu dějepisu a občanské výchovy je zastřešujícím předmětem ve většině zemí dějepis (chronologický charakter)
- cyklické vyučování - vyjma Ruska a Rakouska a Slovinska není cyklická výuka
Prof. Beneš informoval o tom, výstupy z grantu v GEI v Braunschweigu budou publikovány.
21.30 - závěr jednání
8.říjen 2004
8.30 hod - snídaně
9.30 hod
prof. PhDr. V. Čapek, DrSc.: Multiperspektivity in History teaching: a Guide for Teachers by R.Stradling
Diskuse k referátu, který avizuje připravovaný překlad, bude shrnuta v úvodu k publikaci. Metoda je běžně používána učiteli, zde je popsána podrobně včetně zachycení kladů i záporů. Jedná se o jednu z širokého spektra metod obohacující výuku dějepisu.
Metoda není využitelná za všech okolností, nelze stavě na stejnou úroveň z mravního hlediska pohled nacisty a odbojáře, nelze prožít zkušenost té doby. Dle Mgr. Albrechta umožňuje pochopit částečně i to, co se z dnešního pohledu zdá nepochopitelné a rozeznává dvě roviny příkladů pro užití metody - historiografii a pozici účastníka událostí. PhDr.Nosková připomněla názory, že historie není věda, neboť nemá měřitelné metody, a že je to věda služebná, neboť ho píšou vítězové. Mgr. Bezecný upozorňuje na nezbytnost vést stále v patrnosti cíle, které dějepisná výuka má.
PhDr.Nosková, prof. Beneš, Mgr. Voldřich - některé úseky národních dějin jsou pro použití této metody zvlášť vhodné.
Prof. Centkowski podtrhl souvislost této metody s postmodernou, "krizí filosofie" a relativismem. Neopozitivismus je překonán, historie nemá "jednu pravdu", poznání historika je subjektivní. V dějepisu je nebezpečí manipulovatelnosti, ale je potřebí vykonat vše pro to, aby bylo omezeno.
Mgr. Štajglová vyzdvihla výhodu využití různých metod a postupů působením těchto meto na rozdílné typy inteligencí žáků.
11.00 hod - občerstvení
Mgr. H. Štajglová: Jak učit evropské dějiny 20. století
Diskuse: PaedDr. Hrachovcová připomněla činnost Multikulturního centra a kurzů multikulturní výchovy. Dále diskuse vedla k otázce připravenosti učitelů na výuku dle ŠVP - Mgr. Babouček připomněl roli žáka v ŠVP, Mgr. Štechová zdůraznila připravenost a především ochotu části učitelů.
Problematika ženy v historii, otázka grantů pro učitele.
RNDr. D. Řezníčková - Publikace Jak učit evropské dějiny 20. století z pohledu didaktika geografie
Mgr. P. Chromý, Ph.D: Disciplína "environmentální dějiny"
Diskuse:Prof. Vorel upozornil na skutečnost dlouhodobé spolupráce mezi oběma disciplínami, která je funkční a nejeví se jako problémová. Diskuse o zařazení zeměpisu (na pomezí společenské nebo přírodovědné vědy) - zástupci geografů kritizovali stávající zařazení zeměpisu do vzdělávací oblasti v RVP ZV. V RVP ZV v oblasti Člověk a společnost je uvedeno: "Přesahy dané vzdělávací oblasti se promítají i do jiných vzdělávacích oblastí a do celého života školy a mají přímou vazbu zejména na společenskovědní část vzdělávacího oboru Zeměpis, který je v zájmu zachování jeho celistvosti umístěn ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda."
Disciplína enviromentální dějiny umožňuje kooperaci mezi zeměpisem a dějepisem.
14.00 - přestávka-oběd
14.30 - formulace závěrečných tezí
16.00 - závěr semináře
Závěrečná doporučení
V návaznosti na téma semináře a obsah referátů a zpráv, jež na něm byly předneseny, se jeho účastníci shodli na těchto doporučeních:
Znovu upozorňujeme na naléhavost institucionalizovaného a systematického dalšího vzdělávání učitelů.
Pracovní skupina se shodla dopracovat Doporučení pro organizátory DVVP k výuce dějepisu, které bylo připraveno pro tento seminář a jež bude přílohou Závěrečných doporučení.
Bereme na vědomí, že program Tváří v tvář historii (Facing History And Ourselves) představuje jeden z možných přístupů k dějepisné výuce i možnost pro DVPP učitelů, a to s přihlédnutím k probíhající kurikulární reformě.
Navrhujeme propracovat didaktickou a výchovnou spolupráci škol a muzeí (galerií) a podporovat pregraduální i další vzdělávání učitelů v tomto směru; vyřešit právní problémy, které tuto spolupráci ovlivňují.
Vnímáme potenciál mezipředmětové spolupráce zeměpisu, dějepisu a občanské nauky v oblasti obsahu i metodologie a doporučujeme na základě vyjádření přítomných představitelů České geografické společnosti přehodnotit postavení zeměpisu ve všeobecném vzdělávání.
Naléhavě doporučujeme, aby oborová didaktika dějepisu a oborová didaktika zeměpisu byly znovu etablovány jako specifické mezní vědní disciplíny na pomezí historických, geografických a pedagogických věd a byly vytvořeny podmínky k tomu, aby se staly obory doktorského studia a habilitačního řízení.
Členové poradní skupiny, oboroví didaktici i ostatní účastníci semináře doporučují, aby se v příštím roce uskutečnil seminář Historie a škola IV. - Člověk, společnost, dějiny. Ke koncepci výuky dějepisu, zeměpisu a občanské výchovy na ZŠ a SŠ. Považujeme za vhodné, aby se semináře účastnili vedoucí pracovníci CERMATu, VÚP a NÚOV.
Účastníci semináře se dohodli na tom, že informace ze semináře rozšíří v odborné veřejnosti.
Účastníci semináře děkují MŠMT ČR za organizaci telčských seminářů, které jsou přínosné pro rozvoj didaktické teorie i vzdělávací praxe v oborech vzdělávací oblasti Člověk a společnost i za iniciativu při šíření publikací zaměřených na výuku dějin 20. století.
Jednání semináře řídila a zápis vyhotovila Mgr. Naďa Holická
Zápis schválil PaedDr. Karel Tomek,
ředitel odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání
V Praze dne 2.11.2004