Projekty oceněné Evropskou jazykovou cenou Label 2019:
1. Název projektu: Anglická vesnička
Organizace: ŠKODA AUTO a.s., Střední odborné učiliště strojírenské, odštěpný závod
Projekt určený žákům oceněné školy spojuje moderní metody ve výuce cizích jazyků s využitím digitálních technologií. Cílem je překonat bariéry spojené s komunikací v cizím jazyce, zvýšit motivaci pro studium jazyka a využít digitální technologie jako nástroj pro sebeprezentaci a vzdělávání. Prvních dvou ročníků se zúčastnilo na 90 žáků včetně žáků s poruchami učení. Škola plánuje v aktivitách pokračovat.
2. Název projektu: Interkulturní a jazyková heterogenita v bavorsko-českém příhraničí
Organizace: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Dlouholetá spolupráce katedry germanistiky Jihočeské univerzity a katedry Školní pedagogiky univerzity Pasov vedla k projektu pomáhajícímu připravit české a bavorské studenty na roli učitelů u jazykově rozmanitých skupin žáků v příhraničí. Studenti se seznámili se specifiky vzdělávání v regionech, prováděli náslechy na školách a učili na gymnáziích v česko-německých skupinách, kde zkusili tandemovou výuku.
3. Název projektu: Let´s cross the boundaries of primary education together
Organizace: Základní škola, Most, Okružní 1235, příspěvková organizace
Spolupráce šesti evropských škol se stala základem projektu na rozvoj cizojazyčných kompetencí žáků i učitelů, čtenářské gramotnosti i kritického myšlení. Výstupem je osm čísel časopisu Kids News, na kterých se podíleli žáci i učitelé. Časopis se zaměřil na vybrané předměty a byl publikován v angličtině a v národním jazyce školy. Dostupný je online ve virtuální třídě TwinSpace, v češtině také v Městské knihovně Most.
Výstupy: http://erasmus.18zs.cz
4. Název projektu: Be a buddy, not a bully!
Organizace: Základní škola T. G. Masaryka Kutná Hora, Jiráskovy sady 387
Celoroční projekt pro žáky devátých tříd a partnery z Polska a Francie, kteří společně definovali pojem šikana, vymýšleli příběhy, navrhovali komiksy a hledali řešení šikany. Projekt obohatil výuku anglického jazyka, žáci získali vzájemný respekt, osvojili si aplikace pro práci na internetu, získali informace o školách v EU a životě vrstevníků. Projekt kombinoval jazykovou výuku a výuku metodou CLIL (definování pojmu šikana, diskuse).
Výstupy: twinspace.etwinning.net/46541/home
5. Název projektu: Language Teacher Assistant
Organizace: Masarykova univerzita Brno, Centrum jazykového vzdělávání
Různorodost výuky, autenticita hodin a rozvoj měkkých dovedností jako cíl projektu, který je příkladem přenosu dobré praxe. CJV MU se inspirovalo na Univerzitě v Helsinkách. Zahraniční studenti jako asistenti ve výuce jazyků připravují témata dle obsahu kurzu, kultury a zemi původu a vycházejí vstříc zájmu studentů. 89 asistentů z 11 zemí již podpořilo 12 akademiků MU a obohatilo jazykové kurzy 1184 studentů MU.
Výstupy: www.cjv.muni.cz/en/lsp-teacher-assistant
6. Název projektu: Different but Similar
Organizace: MŠ Kytlická, Praha
Mateřské a základní školy z pěti zemí vytvořily projekt, jehož ústřední postavou byl slon Elmer, který dětmi sdílel čas ve školce a mluvil s nimi anglicky. Děti od něj dostávaly dopisy, plnily úkoly a naučily se tak první anglická slovíčka, která přenášely do života školky. Osvojily si nové vědomosti a zkušenosti s cizím jazykem a poznaly kulturní a historické památky partnerských zemí. Vznikl také interaktivní adventní kalendář.
Výstupy: twinspace.etwinning.net/49018/home
7. Název projektu: NOE – Notes of Europe
Organizace: Základní umělecká škola, Vysoké Mýto, příspěvková organizace
Partneři z devíti evropských států zorganizovali koncerty v jednotlivých zemích. Na koncerty a osobní setkání s partnery se žáci připravovali v rámci tzv. English Clubu – překládali české a cizojazyčné fráze. Seznamovali se také s rozdílnými etniky, zkoumali vztah mezi hudbou a osobní a kulturní identitou. Díky účasti v projektu začala škola od roku 2019 nabízet studium některých předmětů a oborů v angličtině a italštině.
Výstupy: www.zusmyto.cz/projekty-eu