únor 2010
V souvislosti s uvalením sankcí na Korejskou lidově demokratickou republiku a Íránskou islámskou republiku Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podniká příslušné kroky k tomu, aby ze strany České republiky nebyly v oblasti školství a vzdělávání mařeny sankce uvalené Radou bezpečnosti OSN na výše uvedené státy a porušovány závazky vyplývající z předpisů Rady EU.
V případě Íránu se jedná o rezoluci Rady bezpečnosti OSN 1737 z roku 2006, rezoluci 1474 z roku 2007 (týkající se íránského jaderného programu a přijatých sankcí), Společný postoj Rady EU 2007/140/SZBP o omezujících opatřeních vůči Íránu a navazující nařízení Rady č. 423/2007 o omezujících opatřeních vůči Íránu.
V případě KLDR se jedná o rezoluci Rady bezpečnosti OSN 1718 z roku 2006 (týkající se sankcí přijatých v souvislosti s pokračováním severokorejského jaderného vojenského programu), Společný postoj Rady EU 2006/795/SZBP o omezujících opatřeních vůči Korejské lidově demokratické republice a navazující nařízení Rady č. 329/2007 o omezujících opatřeních vůči Korejské lidově demokratické republice.
Opatření stanovená na evropské úrovni formou nařízení jsou přímo aplikovatelná ve všech členských státech Evropské unie, a to bez nutnosti jakékoli implementace do vnitrostátního práva. Omezení stanovená v těchto nařízeních jsou povinny dodržovat všechny fyzické i právnické osoby v členských zemích Evropské unie, Českou republiku nevyjímaje.
Mezi činnostmi, jejichž poskytování oběma zemím a jejich občanům je zakázáno, figuruje rovněž zákaz poskytování technické pomoci (asistence) v oblasti technologií, které jsou využitelné pro vojenské účely obecně a zejména pro vývoj a výrobu moderních, vysoce účinných zbraní a zbrojních systémů, jakož i systémů zbraní hromadného ničení a jejich nosičů. Takovou technickou pomocí se rozumí školení, technický výcvik a poradenství, za formu technické pomoci je proto považováno i poskytování vzdělávání formou vysokoškolského studia oborů využitelných pro shora uvedené účely. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy proto rozhodlo, že vládním stipendistům z výše zmíněných zemí nebudou až do odvolání přiznávána stipendia k vysokoškolskému studiu oborů, které mohou být použity k vývoji či výrobě systémů zbraní hromadného ničení a jejich nosičů či obecně k podpoře jaderného programu, a to i nevojenského.
V případě ostatních studentů (samoplátců, či studujících za stejných podmínek jako čeští studenti) je rozhodnutí o přijetí v souladu s § 6 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, v samosprávné působnosti vysokých škol. Zdůrazňujeme, že je nezbytné, aby i samotné vysoké školy v České republice dodržovaly i pro ně závazná ustanovení jednotlivých mezinárodních smluv a evropských i vnitrostátních právních předpisů (zejména jednotlivá přímo použitelná nařízení Rady (ES) a Komise (ES), zákon č. 69/2006 Sb. o provádění mezinárodních sankcí, atp.) a odpovědně v tomto směru vyvíjely činnost. V případě zjištění porušení platných mezinárodních sankcí upozorňujeme na nebezpečí postihů (od citelných peněžních postihů v podobě pokut až po trestní odpovědnost konkrétních osob vyplývající z § 171d trestního zákona - trestný čin „porušování mezinárodních sankcí“).
Orgánem odpovědným za vnitrostátní koordinaci při uplatňování mezinárodních sankcí je na základě zákonů č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, a č. 70/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o provádění mezinárodních sankcí, Finanční analytický útvar Ministerstva financí ČR (dále jen „FAÚ“). Na jeho webových stránkách http://www.mfcr.cz/mezinarodnisankce (příp. http://www.mfcr.cz/fau) lze nalézt podrobnější informace týkající se problematiky mezinárodních sankcí.
Na základě stanoviska FAÚ, vycházejícího z odborného vyjádření Státního úřadu pro jadernou bezpečnost se při studiu v magisterském a doktorském studijním programu (v technických oborech) na všech vysokých školách v České republice prakticky nedá vyloučit vzdělávání studentů v oborech a činnostech, které jsou v přímém rozporu s platnými sankcemi Rady bezpečnosti OSN a Evropských společenství vůči Korejské lidově demokratické republice a Íránské islámské republice. Poskytování takového vzdělávání je proti zájmům České republiky, Evropských společenství i Organizace spojených národů, a je tak v rozporu s platným právem. V souladu s uvedeným mohou technicky zaměřené vysoké školy poskytovat studentům z KLDR a Íránu bez omezení vysokoškolské studium do úrovně bakalářského vzdělávání. I při tomto studiu je však třeba zabránit jejich jinak obecně přípustné účasti na přednáškách a zejména praktických cvičeních či dalších aktivitách, které by byly součástí vyššího než bakalářského vzdělávání. Mají-li tito studenti zájem o navazující vyšší vzdělávání v České republice, lze jim doporučit pokračování ve studiu na netechnických vysokých školách, a to včetně například „technických“ oborů pedagogických škol.
V případě studentů z uvedených zemí, kteří v současné době již studují v navazujícím magisterském studijním programu, doporučujeme dokončení jejich studia za podmínek, za kterých byli ke studiu přijati, s maximální opatrností a přihlédnutím k výše uvedenému stanovisku.
Text rezolucí Rady bezpečnosti OSN lze nalézt na www.un.org/documents/scres.htm.