ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • ČT 24: Interview s Petrem Matějů

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ ČT 24: Interview s Petrem Matějů

ČT 24: Interview s Petrem Matějů

Petr_Mateju.jpg
16. října 2009 odvysílala Česká televize v rámci pořadu Interview ČT 24 rozhovor s Petrem Matějů, spoluautorem Bílé knihy terciárního vzdělávání a členem projektu Reforma terciárního vzdělávání. Tématem interview bylo hodnocení koncepce reformy ze strany expertů OECD.    

VIDEO: Interview ČT 24 s Petrem Matějů

Moderátor
Dobrý den. Vítejte u Interview ČT24. Možná, že jste zaznamenali z vysílání vaší zpravodajské stanice, že do Prahy přijeli experti Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. V době skandálu na plzeňských právech tady analyzují, jakým způsobem se má ubírat reforma českých vysokých škol. Naposledy byli velmi přísní, tentokrát už tolik ne. A naším hostem v Interview ČT24 je dnes poradce ministryně školství a jeden ze spoluautorů reformy vysokých škol Petr Matějů. Dobrý den, pane profesore. 

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Dobrý den.

Moderátor
Já začnu s dovolením tím, čím jsou, čeho jsou plná teď média. Zajímali se experti OECD taky o ten skandál na plzeňských právech? Došla na to vůbec řeč?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Oni se sami o ten skandál nezajímali, my jsme je informovali o tom, protože lepší jim podat vysvětlení, které podle našeho názoru odpovídá skutečnosti, než aby získávali jakási, jakési divoké interpretace, takže nakonec jsme tu věc probírali a docela to zapadlo do těch našich debat, protože jaksi to jedno z nejkontroverznějších témat v té reformě je lepší nastavení pravomocí a odpovědností. A řekněme si, o čem jiném ve skutečnosti je Plzeň?

Moderátor
Ano, OECD už v minulosti hodně kritizovala to, že na vysokých školách je poměrně vysoká míra akademické samosprávy. Jinými slovy - neměla by být? Chcete odebrat vysokým školám tu jistou míru akademické samosprávy do budoucna?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Experti OECD velmi přesně rozlišili dvě dimenze autonomie samosprávy a managementu. Zaprvé je tady vztah státu a vysokých škol. Říkají jasně - stát má co nejméně vstupovat do pole autonomního řízení vysokých škol. To je prostě věc vysokých škol. Ale uvnitř vysokých škol musí vzniknout takový systém řízení a samosprávy, kde bude jasné, kdo je za co zodpovědný. A ten současný systém takhle nefunguje. Prostě řekněme, akademické senáty mají poměrně velkou pravomoc. Oni volí rektora, oni schvalují rozpočty. Ale nakonec jakou mají odpovědnost? A takže my nechceme v žádném případě se dotknout autonomie vysokých škol, dokonce i experti OECD říkali: "Musíte posílit autonomii vysokých škol," a my jsme rozhodnuti ji posílit, například v tom, ve financování. "Ale musíte připravit zákony tak, aby uvnitř vysokého školství začaly fungovat takové vazby, jako fungují v podnicích." To neznamená, a my to taky netvrdíme, že jsou to podniky.

Moderátor
Úplně jsem slyšel argumenty humanitních škol.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ano, ano, přesně tak.

Moderátor
Mimochodem - když položím čistě hypotetickou otázku... V okamžiku, kdy by tedy reforma už byla za námi, pokud v ní tedy dáme i na doporučení OECD, znamenalo by to, že něco podobného, jako se stalo teď na plzeňských právech, by se prostě a jednoduše v budoucnu opakovat nemohlo?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Myslím si, že by se to asi nestalo, protože ten, kdo by se do takového dobrodružství pustil, by tušil, že velmi brzo by se na to přišlo. A netrvalo by to tolik let. Tahle kauza vlastně má své kořeny někdy před čtyřmi lety. A čtyři roky se odehrávalo něco, co senát musel tušit, dokonce když to věděla akademická obec. Já si pamatuji, kdy mně před rokem, dvěma, mi říkali studenti práv pražských, že to, co se děje v Plzni, je neuvěřitelné. Všichni jsme to věděli. Musel to vědět i ten senát. Ale on za to nenese naprosto žádnou odpovědnost, tudíž se k tomu nějakým způsobem nepostavil. A pan děkan si prostě dále dělal, co chtěl, byl kryt senátem. To je prostě systém, který dále nemůžeme tolerovat. Bude se samozřejmě tvrdit, že to bylo selhání jednotlivců. S tím já souhlasím. Ale nad těmi jednotlivci nebyl systém, který by je velmi rychle identifikoval a tu školu nenechal jaksi dostat do tohoto stavu.

Moderátor
Takže ta návštěva expertů OECD byla perfektně načasovaná, když se tak na to podíváme?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Někdo by si mohl myslet, že jsme si to celé na to připravili.

Moderátor
Mimochodem - co vám vlastně řekli ti odborníci z OECD? Je něco, co vám vytkli v té připravované reformě vysokých škol?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Dnes ráno, kdy měli poprvé vlastně vystoupení pro česká média, tak nám ještě nevytkli nic, ale víme, co nám vytknou, a to klidně můžu naráz prozradit. Vytknou nám pravděpodobně to, že jsme měli být trpělivější v debatě s akademickou obcí, zejména právě o těchto otázkách citlivých, nejcitlivějších, to znamená právě řízení a samospráva. My jsme, pravda, ty debaty vedli, ale v jisté chvíli jsme se se dostali pod časový tlak. Bílá kniha musela být dána do vlády a my jsme se rozhodli pro určitou alternativu, a tu jsme do té Bílé knihy vtělili. Myslím si, že paní ministryně Kopicová dneska jasně řekla, že chce v té debatě pokračovat a že chce dát, že chce předložit vládě určité alternativy, teda ty zákony nebo jejich předlohy v alternativách, což je správné. Takže toto asi bude výtka v té písemné verzi.

Moderátor
A není to trochu alibismus? Tohle jsme podcenili, nedodělali jsme to, nebyl na to tolik čas a teď dáme tedy vládě jednotlivé varianty toho, jakým způsobem by to vlastně mělo vypadat, místo toho, aby ministryně školství řekla: "Já to chci takhle!"? 

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Tak zaprvé - paní ministryně klidně může říct: "Já to chci takhle," ale musí si být vědoma toho, že opět může vzniknout vášnivá debata, která může případně ovlivnit v budoucnosti parlament, kterým to neprojde. Takže lepší je to prodebatovat. Ale já si myslím, že těch témat, která jsme prodebatovali možná méně, než jsme měli, je málo. A toto je prakticky, to je ten nejlepší příklad, ta samospráva, která je takovým, řekněme, nejcitlivějším bodem. Ostatní věci, mám pocit, i experti a i vysoké školy akceptují. To, že se u nás bude muset jednou zavést školné, protože je jasné, že nelze ufinancovat tak velký nárůst aspirací na vysokoškolské vzdělání, to, že musíme zavést půjčky, že musíme zlepšit systém stipendií, to, já myslím, že dneska už nikdo nerozporuje. A oni jenom konstatovali fakticky, že tak, jak to máme připravené...

Moderátor
Našel bych spoustu, spoustu takových vět v programech politických stran, které to rozporují.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ale tak dobře, ale tahle debata není vedená jako politická debata. OECD není politická organizace.

Moderátor
Rozumím.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Je to mezivládní organizace.

Moderátor
Ale budou o tom muset rozhodnout asi politici..

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
A politici...

Moderátor
... protože předpokládám, že na tohle až tak vláda Jana Fischera nemá mandát.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
To ne. Ale říkáme si, že asi je třeba rozumné připravit pro příští vládu takové návrhy, které hned na začátku funkčního období může schválit nebo odmítnout. A víte, u nás je nejhorší to, že se vlády dostávají k reformním krokům až ke konci svého mandátu. Takže proč to neudělat chytře tak, že tato vláda, která si to fakticky nemůže dovolit schválit, ale může to připravit, může té následující vládě říct: "Tak, toto máte prodebatováno s akademickou obcí a s odborníky, takhle by to mělo vypadat a tady tento balíček máte." A ten proces může jít potom ohromně rychle.

Moderátor
Což když budu tady mluvit za všechny, kteří se třeba na vysokoškolské studium chystají nebo kterým se líbí v programech jednotlivých politických stran věty o tom, že by bylo dobré, kdyby studium na vysoké škole bylo bezplatné, tak mě zkuste přesvědčit o opaku.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
No, to je velmi jednoduché. V té mojí dnešní prezentaci jsem jasně řekl, a bylo to velkými písmeny tam napsáno, v našem návrhu, v našem systému student neplatí vůbec nic, platí až úspěšný absolvent, a to snad stačí. Jako student nebudete platit.

Moderátor
Dobře, ale tak ta situace oproti stavu, který je teď, tak je přeci z pohledu toho studenta, i když bude úspěšným absolventem, tak je přece nevýhodnější.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Jak se to vezme, protože ve chvíli, kdy přece jenom jako absolvent...

Moderátor
Minimálně aspoň na nějaké období, než se to tedy dostane do toho cílového stavu, o který vy asi usilujete.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Znamená to, jak definujete výhodnost. Je známo, že co je zadarmo, nebývá nejkvalitnější. Takže jestliže si studenti uvědomí, že tím, že až jako úspěšní absolventi budou něco té vysoké škole vracet, tak dostávají do ruky podle mého soudu poměrně velký vliv na to, co ta škola jim nakonec dá, jakou kvalitu. A studenti v tu chvíli se budou rozhodovat, na kterou školu půjdou, protože to školné, pokud bude i jako odložené nastavené, tak bude diferencované. A lepší vysoké školy si budou moct dovolit jít malinko výš, tam sice budou stropy, ale samozřejmě horší vysoká škola nebude tak odvážná, aby za horší kvalitu...

Moderátor
No a...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
A ten student se podle toho bude rozhodovat.

Moderátor
Když to trochu posunu, tak coby student, který není tolik ambiciózní, ale chce mít vysokou školu, tak si řekne: "Proč bych na té horší vysoké škole měl vůbec nějaké školné platit?"

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Protože ta vysoká škola ho tak nastaví.

Moderátor
Víme, že tady byly výhrady zejména společenskovědních, humanitních oborů. Ta situace, já tím narážím i na tu jednu z předcházejících vašich odpovědí, ta situace už se kolem toho uklidnila? Už jste si to vyjasnili? Nebo pořád probíhá nějaká debata, která tady byla nastartovaná zhruba před rokem?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Takhle - ta debata je živená dvěma fakty. První je vlastně důsledky implementace reformy financování výzkumu a vývoje. A ta mě teda zvlášť překvapuje, protože kdyby pečlivě četli poslední zprávy z toho, jak ten systém zafungoval, tak zejména humanitní obory na tom fakticky vydělaly. Tím, že ten systém je skutečně nastaven tak, že ty jejich výsledky jsou posuzovány skutečně v odlišném režimu, tak jejich podíl, jejich podíl na...

Moderátor
To bychom možná měli asi vysvětlit, jakým způsobem...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Já klidně vysvětlím. My jsme... Když se připravoval ten systém hodnocení výsledků pro účely financování, tak jsme přišli samozřejmě na to, že není možné posuzovat stejně přírodní vědy, chemii, technologie jako dějiny, archeologii a tak dál. To jsou samozřejmě národně fixované obory. Takže my nemůžeme trvat na tom, že tyto obory budeme posuzovat podle toho, kolik mají článků v impaktovaných žurnálech. Takže jsme jim ta kritéria změnili a teď se ukazuje, že vlastně tím, že jsme jim dali příznivější kritéria, tak získávají v tom systému více prostředků. Takže vlastně já nevím, proč z tohoto hlediska nebo z toho... proč protestují proti reformě financování výzkumu a vývoje. Skutečně na tom vydělají. Nemluvím teď o problému financování Akademie věd. To je úplně jiný problém. A pokud jde o reformu vysokého školství a jejího financování, ta reforma má především za úkol otevřít to vysoké školství na základě principů nabídky a poptávky. Netvrdím, že to bude jednoznačně takhle, ale ukazuje se, že ve chvíli, kdy otevřete vysoké školy na tomto principu, tak lidé, kteří chtějí studovat určité obory, kam se dneska nedostanou, protože tam je opravdu málo míst, tak pakliže budou ochotni do toho vložit určité prostředky, tak ty vysoké školy se budou o to více otevírat. Samozřejmě pak bude na studentovi nebo na tom uchazeči si říct: "Tak dobře, tak teď ta škola je mnohem více otevřená, protože my přinášíme prostředky, a může se stát, že za pět let na trhu práce bude příliš mnoho archeologů, tak mám já jít studovat archeologii, když už budu stopadesátý v pořadí, na které pak nebude na trhu práce místo?" Je to možná trošku tvrdé vyjádření, ale ve skutečnosti každý musí nést odpovědnost za to, co chce studovat. To není...

Moderátor
Dobře, ale nějaká míra regulace bude tam tedy? Nebo tam nebude?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Bude regulace v tom smyslu, že...

Moderátor
Protože je zájmem asi státu, aby tedy neměl v populaci vysokoškolsky vzdělaných absolventů 90 % archeologů.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ten systém bude samozřejmě nastaven tak, aby vysoké školy měly tou centrální administrací financování nastaveny určité kvóty. Nemůžeme jít mimo kvóty, je to přece jenom, jsou to, jsou to veřejné peníze. Ale vysoké školy budou moci reagovat na poptávku právě díky tomu odloženému školnému. Takže lze očekávat, že obory, o které bude větší zájem, se přece jenom budou trochu více otevírat. Já bych zase nebyl úplně striktně regulatorní. Myslím si, že trochu je tady potřeba nechat oběma stranám určitou míru odpovědnosti i rizika za rozhodnutí. Dnes je to prostě tak, že kdo se prostě na tu školu dostane i v té velké konkurenci, se nemusí příliš starat o to, jak bude za pět let na trhu práce fungovat konkurence a jestli vlastně dostane ten job, kvůli kterému studuje.

Moderátor
Ono se ta debata vlastně, když to hodně scvrkneme, tak se točí opravdu jenom o těch penězích. Zapojit soukromé zdroje, to je mantra téměř každého ministra školství, ať už jde tedy o peníze, které zaplatí studenti nebo až úspěšní absolventi, případně o peníze ze soukromých firem. Když se podíváme do statistik, tak české vysoké školy dostávají od státu v tuhle chvíli nějakých 82 % peněz. Ve vyspělých státech je to asi o 15 % míň. Takže jak ty soukromé zdroje v tuhle chvíli zapojit? Jako co by za to měl dostat i ten student, který si nebude uvědomovat třeba to, co jste se tady snažil úpěnlivě popsat? Jak do toho zapojit tu soukromou firmu? Co ta za to dostane?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Soukromé firmy, dneska nám to tam několik těch expertů připomínalo, že to je trochu chiméra, že do vysokého školství potečou významným způsobem soukromé prostředky z firem. Firmy si buďto u vysokých škol objednají určitou službu nebo s nimi mají společné projekty. My můžeme svým způsobem, a ten krok bude učiněn, zvýhodnit trošku daňově investice do vysokého školství, přímé, ale prostě nikde na světě tyto prostředky od firem nejsou významným zdrojem, není tomu tak.

Moderátor
Tak ale víme...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Pouze pokud ta vysoká škola s nimi má určitý... ale to je byznys potom, to není vklad, to je byznys.

Moderátor
Tak je to tak v podstatě.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
No dobře, ale...

Moderátor
Když tady dáme příklad Cambridge třeba...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ano...

Moderátor
... tak tam je škola, okolo které se sdružuje několik desítek firem...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ano, ty vysoké...

Moderátor
... vědeckovýzkumných institucí a podobně.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Přesně tak. Ale ta vysoká škola poslala jasný signál: "My máme odborníky, které vy si vlastně tím, že s námi uděláte společný projekt, vlastně najímáte." A vysoké školy u nás zatím nejsou poptávány těmi firmami. Máme několik světlých výjimek.

Moderátor
No dobře, a já se ptám - co s tím tedy udělat? Jak se tohle dá změnit?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
No to se dá změnit jedině tak, že vysoké školy zaprvé budou schopny nabídnout firmám nejenom tu kvalitní službu, ale taky v reálném čase. Je známo, že firmy si u vysokých škol nechtějí někdy něco objednat, protože to trvá věčně, a oni jednají v reálném čase, v byznyse. Akademický svět je takový trošku, takový pomalejší. A druhá věc je, že firmy musí být také i u nás jaksi závislé, nebo jejich úspěch závislý na tom, jak inovují. A to u nás také ještě není jaksi ten případ. Takže řekněme, že z obou stran, doufejme, že se budou sobě blížit. Ale nedá se to nařídit zákony, dokonce ani... mám pocit, že ani výrazná změna daňových zákonů k tomu prostě nepřispěje tak, že se to stane hned. Ale oba ty segmenty se k sobě musí blížit. A je tady ještě jedna podmínka. Firmy jsou trochu takové opatrné spolupracovat s vysokými školami, když nevidí, že ta jejich struktura řízení je alespoň trochu podobná té struktuře řízení, která je v těch firmách. Prostě ta důvěra mezi těmi dvěma segmenty bude větší, když i na vysokých školách se trochu zpřehlední, kdo je za co zodpovědný, kdo je ten, s kým se vlastně vyjedná a pak to platí, protože zase na druhou stranu, jak jsem říkal na začátku, když je struktura řízení a samosprávy trochu nepřehledná, tak firma může být nervózní a říká si: "Tak jako s kým vlastně my uzavíráme kontrakt? Kdo nám garantuje, že bude všechno v pořádku?"

Moderátor
Čímž se dostáváme k tomu, co tedy vlastně experti OECD řekli, protože to, co jste říkal, že kritizovali, nebo budou ještě kritizovat, tak je právě ta samospráva, řízení na českých vysokých školách a tak podobně. To může být samozřejmě pod nějakým subjektivním dojmem toho, že se setkali, předpokládám, se zástupci některých vysokých škol. Ale fakticky té reformě vysokého školství, která je připravována už opravdu drahnou dobu, vyčítají jí něco konkrétně?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ne.

Moderátor
Když připomeneme rok 2006, kdy ta kritika byla poměrně tvrdá od expertů OECD, kdy vyčítali spoustu věcí, tak teď...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Tím, že byla...

Moderátor
Kdybyste měl říct jednu jedinou věc...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ne, ne, ne, nic.

Moderátor
Nebo jsme zapracovali všechny ty připomínky OECD a...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Oni řekli: "My nesledujeme, jestli jste zapracovali všechny připomínky." A tím, že tenkrát byli k nám poměrně tvrdí, tak my jsme si uvědomili, co všechno musíme navrhnout. A protože jsme si to uvědomili, tak proto skutečně tam není nic, u čeho by nám teď řekli: "Ne, nevydali jste se cestou, která je správná, nebo vůbec jste nereagovali na naši připomínku." Opravdu nic takového se nestalo a nemohlo se tak stát, protože já, když vlastně tenkrát odjeli a nechali tady po sobě onu, onen dokument, který se jmenuje Country Note, tak já jsem ten dokument vzal, vlastně dal jsem dohromady ten tým na přípravu Bílé knihy a řekl jsem: "Tak, toto jsou doporučení a pojďme se pokusit během jednoho roku tato doporučení překlopit v reformní dokument." A pečlivě jsme procházeli jedno po druhém a zjistili jsme, že mají pravdu, tak proč by dneska měli přiject s tím a říkat nám: "Vy jste něco nesplnili!" Ale oni rovnou řekli: "My, nás nezajímá, co jsme vám tenkrát doporučili, my se díváme, v jakém stavu je vaše vysoké školství dnes, jaké bylo tenkrát a co se stalo mezi tím."

Moderátor
Takže za tři roky...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
A zjistili, že se moc nestalo a že ten reformní dokument na to reflektuje a chce ty změny velmi rychle implementovat. Proto jsme v zásadě dostali pozitivní hodnocení. Druhá věc je, že samozřejmě, a to mají pravdu, že za ty tři roky se nic moc neudálo.

Moderátor
Takže když to hodně shrnu, vzdělávací, výzkumné, profesní školy, to se plánuje do budoucna.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Máme.

Moderátor
Školné na vysokých školách.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Navrhujeme.

Moderátor
Navrhujete.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
A navíc v té podobě, v které oni to podporují, to znamená odložené.

Moderátor
Nějaká změna systému řízení na vysokých školách, aby to odpovídalo řízení v soukromých firmách. Je něco, co byste dal do dalšího, hezky česky řečeno, headlinu?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Diferenciace. Zásadní diferenciace celého systému, vznik výzkumných univerzit. Navrhujeme.

Moderátor
A když se nad tím zamyslíme tedy do budoucna, jaký bude harmonogram? Uvědomme si, že je tady tedy úřednická vláda Jana Fischera, vy v téhle vládě radíte ministryni školství, paní Kopicové, takže vy v tuhle chvíli připravíte zákony...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
My připravíme věcné záměry...

Moderátor
Návrhy, věcné záměry zákonů, kterými se tedy bude zabývat vláda...

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ano.

Moderátor
... s tím, že se počká, až jak dopadnou volby?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
My ještě musíme udělat jedno, to se tady zapomíná, že to nám teď ukládá ten nový systém tvorby zákonů - my musíme v poměrně krátké době mít výsledky toho, čemu se říká RIA, to znamená vyhodnocení variant. To se teď musí, a možná je to dobře, že my se v tom vyhodnocení od ekonomů dovíme, co je případně cesta, která nevede k cíli. A jakmile tedy budeme mít toto za sebou, což chceme mít do ledna, tak jsem přesvědčen, že paní ministryně školství po nás bude chtít, po tom týmu reformním bude chtít, aby v průběhu, řekneme, do dubna, tady byly připraveny ty věcné záměry zákonů. Víme, že to vlastně v tuto chvíli je jenom jakýsi příslib, protože věcný záměr není zákon, ale vycházíme z toho, že když ta vláda skutečně by to schválila jako věcný záměr, a ta druhá, která přijde, už politická, se silným mandátem, se jí to bude líbit, tak má ohromnou výhodu okamžitě začít. Když se jí to nebude líbit, to už já nemohu ovlivnit nějak. Ale kdyby se jí to líbilo...

Moderátor
Mě by spíš zajímalo, jestli do toho už projektujete určité teze z těch politických programů.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ne, my se tomu opravdu bráníme, protože si myslíme, že je potřeba připravit odborně dobře a politici nechť rozhodnou o tom, kterou cestou se vydají. To je jejich byznys.

Moderátor
Mimochodem - jak se díváte na školy, které jsou spojeny s firmami, jako je Škoda, Unicorn a podobně?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
To jsou školy, které by mohly a jsou určitými štikami v tom rybníku u nás, ale nedomnívám se, že to může být obecný vzor zejména pro veřejné vysoké školy, to vůbec nepřichází v úvahu. Ale řek bych, že to jsou školy, které dávají jaksi první takový... jsou to ty ostrůvky deviace pozitivní v tom, že vlastně škole by nemělo příliš vadit to, že je takhle spojena s byznysem. Ale říkám, to jsou ostrůvky, kde se to dá aplikovat. Ale u veřejných vysokých škol to samozřejmě takhle snadno nejde.

Moderátor
Bude se ještě něco dít se strukturou studia, které je v tuhle chvíli rozdělené na bakalářské, magisterské, doktorské a podobně?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Ano, ano, bude se dít to, že chceme podpořit jednak finančními mechanismy a jednak i kvótami, já sice kvóty nemám moc rád, ale musí se to pravděpodobně vyzkoušet, tak aby se zvýšil zájem škol provozovat ty bakalářské programy, které jsou orientovány skutečně na profesi a na trh práce. K tomu by skutečně...

Moderátor
Aby vyšel tedy absolvent, který okamžitě může začít pracovat?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Přesně tak.

Moderátor
A toho docílit jak tedy?

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Toho chceme docílit tím způsobem, že zaprvé...

Moderátor
Ona to chtěla už ta vláda předchozí Mirka Topolánka.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Chtěla to, ano, ta to chtěla. Jsou tady dvě cesty k tomu - zaprvé transformovat ty vyšší odborné školy, které už jsou na to připraveny, aby do toho systému tímto takhle vstoupily. Pak je tady další věc, že bychom chtěli i finančně zvýhodnit ten normativ pro tyto profesní bakaláře. A pak samozřejmě přirozenou cestou tím, že řekneme - výchova magistrů se nemůže odehrávat na všech školách, protože výchova magistrů už předpokládá, že ta škola má určitý výzkumný program, a dobrý výzkumný program. Takže my asi míříme tím směrem, a OECD nám to velmi doporučuje, abychom stimulovali ten vývoj směrem k určité polarizaci - na jedné straně bakalářské, na druhé straně Ph.D. a magisterské tím, že řekneme: "Ty školy, které mají skutečně dobrý výzkumný program a dokáží přinést prostředky na výzkum, dostanou od nás vyšší kvótu na magistry."

Moderátor
A potom každá ta škola bude chtít být výzkumnou.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Nebude.

Moderátor
Petr Matějů, poradce ministryně školství, jeden ze spoluautorů reformy vysokých škol. Já vám mockrát děkuju za rozhovor.

Petr Matějů, poradce ministryně školství:
Na shledanou.  

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací