Pokud se jednotná maturita odloží, nebude to z těch důvodů, které nám říkají
Hlavně těm politikům na ty jejich řeči neskočte! Na řeči o tom, že jim jde o to, aby se nová maturita ještě doladila,
vysvětlila, zajistila a podobně. Odložení jednotné maturity není v tuto chvíli záležitost věcná, ale politická a
ještě víc ekonomická. Ne že by na ni nebyly peníze, naopak, problém je, že peněz bylo vyčleněno hodně, teď jde o to,
kdo je bude inkasovat.
Nebo vás napadá jiný důvod, proč mohli přijít poslanci včetně těch, kteří donedávna novou maturitu vehementně
prosazovali, s báchorkou o nepřipravenosti teprve poté, co se změnilo vedení Cermatu a zredukovala potřeba IT
vybavení? Komu jde maturita na nervy Aby bylo jasno: Cermat je státní instituce pověřená reformou maturitní zkoušky.
V jejím vedení se už vystřídalo několik ředitelů, nejdál v přípravě maturit asi poskočil ten předposlední, Pavel
Zelený. Schopný člověk, který zřejmě hodně přispěl i k tomu, aby zahájení státní maturitní zkoušky v roce 2010 prošlo
parlamentem (nedivila bych se, kdyby si s klíčovými poslanci tykal). Rozjel to ve velkém. Vrátil se k už téměř
zapomenutému konceptu dvouúrovňové maturity, přišel s nápadem, že vyšší úroveň z některého předmětu by si člověk
mohl, kdyby chtěl, dodělat třeba i nějaký rok po maturitě (docela dobré nápady), ale hlavně se chystal zřídit na
každé škole speciální maturitní pracoviště napěchované informačními technologiemi.
Není pochyb, že firmám, kterým se muselo po odeznění akce "internet do škol" po školských masových zakázkách stýskat,
se sbíhaly sliny.
Pak se ale na ministerstvu školství, možná i pod vlivem nastupující krize rozhodli, že Zeleného nahradí Martinem
Machem (předtím působil přímo na ministerstvu) a začnou šetřit. Jako zbytečná odepsali IT maturitní pracoviště na
školách, a dokonce odmítli kupovat Cermatu nový informační systém s tím, že ten, který je, stačí jen rozšířit.
Dovedete si představit to zklamání? Co byste dělali, kdybyste byli jedním z těch, kdo se těšili? Já bych si
pohovořila s nějakým studentíkem, co je doma na Facebooku, aby rozjel protest. Protože protest, to je pro Facebook
brnkačka.
Musím přiznat, že mne zajímalo, jak akce vznikla. Proto jsem napsala iniciátorovi připraveného pochodu proti novým
maturitám e-mail, v němž jsem se ho ptala, co jim na té nové maturitě tolik vadí, když příklady testů uveřejněné na
www.novamaturita nevypadají vůbec hrozivě. Odepsal mi: "My neříkáme, že SM jsou něco špatného. Jsme toho názoru, že
je zapotřebí pouhý odklad SM, aby se mohly dořešit některé otázky týkající se například logistiky či výběrových
řízení..." To je, jako by mu to diktoval sám poslanec Walter Bartoš. Tedy ne že bychom nenašli i další, kterým může
jít jednotná maturita na nervy. Třeba takový Ondřej Šteffl, jehož testovací společnost Scio dělá něco podobného a se
spuštěním projektu Cermat pravděpodobně přijde o spoustu klientů.
Vlastně bych se Štefflovi ani nedivila. Vybudoval z ničeho úspěšný a všeobecně užitečný podnik, který je ohrožován
státní institucí placenou i z jeho daní. Jsou země, kde stát zadává externí část maturit (tedy tu, která není
organizována přímo samotnou školou) soukromým společnostem, jež získaly k tomu účelu jeho akreditaci. Někdy je jich
třeba i několik, a školy si mohou vybírat tu, která jim nejlépe vyhovuje. Něco takového by se mi taky docela líbilo,
už proto, že soukromé společnosti dokážou většinou dělat totéž co stát za méně peněz než stát.
V tomto okamžiku už jsme ale investovali do státní maturity tolik peněz (taky evropské), že na takové úvahy je
nejspíš pozdě. Nehledě na to, že modely jsou skutečně v různých státech různé.
Odklad už byl Dnes lze jenom opakovat, že na myšlence celostátně srovnatelné maturitní zkoušky - která má zaručit, že
každý z těch, kdo si domů ponesou maturitní vysvědčení se státním znakem, splňuje nějakou elementární úroveň
vzdělanosti - se námi volení zástupci dohodli. Diskutovat o tom, jak vysoko má být laťka nastavena, jestli má
nastavování vůbec smysl a jestli by nebylo lepší místo didaktického testu ordinovat studentům esej (možná bylo), jsme
mohli deset let. Teď je třeba přiznat, že odklad, který měl dát učitelům víc času, aby na nový způsob testování
připravili sebe i žáky, už byl. Pokud se studenti nových maturit bojí, udělali to špatně.
Ani tak se ale nic neděje, protože ve skutečnosti se s testováním nic moc nezmění. Ten, kdo si myslí, že studenti by
se měli vést spíše k tomu, aby si kladli otázky, než aby odpovídali, asi řekne: bohužel.