Seminář zahájili náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jiří Nantl. „Jsem velmi rád, že máme možnost společně diskutovat důležitá zjištění ze specifického výzkumu v oblasti kvality ve vzdělávání a podívat se na znaky kvality škol z dalších perspektiv,“ řekl v úvodním slovu náměstek Jiří Nantl a poděkoval Národnímu institutu SYRI za spolupráci.
Tématy příspěvků jednotlivých vědců, mezi něž patřili Klára Šeďová, Zuzana Šalamounová, Lenka Kollerová nebo Martin Sedláček, byl například well-being žáků, pedagogická filozofie na školách, pracovní zdraví a spokojenost českých učitelů nebo znaky kvalitní výuky demonstrované na výsledcích žáků v testech z českého jazyka a matematiky.
„Snažíme se o co nejširší práci na půdorysu evidence-based principů. Národní institut SYRI je na poli společenských věd tím správným příkladem, aby věda nezůstala jen vědou pro vědce samotné, ale aby co nejvíce sloužila i v aplikační rovině,“ doplnil v úvodu semináře státní tajemník Ondřej Andrys s tím, že prezentovaná zjištění vhodně doplňují mozaiku dat a informací z různých jiných národních či mezinárodních šetření.
Šetření, jehož výsledky byly na semináři rozebírány, bylo provedeno na panelu 150 českých základních škol, přičemž data byla sbírána v roce 2023 u žáků 6. ročníků, jejich učitelů a ředitelů.
„V rámci SYRI jsme dostali novou misi a tou je závazek směrem k veřejnosti a směrem k veřejným politikám. Snažíme se předkládat naše nálezy směrem k veřejnosti, k orgánům veřejné moci a decizní sféře a nedovedu si představit lepší situaci, kde bychom mohli překládat své nálezy než právě tady,“ uvedla směrem k publiku na MŠMT vědecká ředitelka SYRI a profesorka Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Klára Šeďová.