Přetrvávajících problémů v podobě nadměrného zastoupení romských žáků mimo hlavní vzdělávací proud si je MŠMT vědomo a tuto situaci komunikuje jak s Evropskou komisí, tak s Radou Evropy. V tuto chvíli MŠMT čeká na doručení dopisu Evropské komise, aby se mohlo k jednotlivým bodům konkrétně vyjádřit.
Česká republika přijala za nápravu této situace odpovědnost, situací řeší a podniká kroky k zajištění rovného přístupu ke vzdělání pro všechny děti bez ohledu na jejich etnický původ. MŠMT připravilo mnoho opatření na podporu rovného přístupu ke vzdělání v následujících dvou letech včetně úpravy systému financování regionálního školství tak, aby reflektoval náročnost poskytování vzdělávání ve školách se zvýšeným počtem žáků ze znevýhodněného socioekonomického prostředí.
Dalším krokem bylo nastavení metodické, personální a finanční podpory škol podle podílu žáků se sociálním znevýhodněním.
Dále MŠMT předložilo do meziresortního připomínkového řízení novelu školského zákona, která zajišťuje mimo jiné větší dohled nad praxí školských poradenských zařízení tak, aby MŠMT mohlo reagovat na případné nedůvodné doporučení těchto zařízení vzdělávat romské děti mimo hlavní vzdělávací proud.
MŠMT dále vytváří společně s dalšími institucemi a partnery metodiku pro zřizovatele škol, která bude navíc podpořena vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami. Ty zajistí například proškolení relevantních aktérů a poskytnou zřizovatelům škol potřebné nástroje a data pro informovanější rozhodování.
Také web desegregace.cz, který již nyní obsahuje více než čtyřicet konkrétních intervencí, bude dále rozvíjen a poskytne přístup k materiálům, které vycházejí z rozsáhlých zahraničních a českých studií a ze zkušeností místních aktérů.
Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů je jedním ze dvou hlavních cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Další informace také zde.