Praha 7. prosince 2010 – Mezinárodní výzkum PISA /Programme for Internetional Student Assessment/ proběhl v loňském roce v 65 zemích světa pod hlavičkou OECD. Výzkum se soustředil na zjištění znalostí a dovedností čtenářské, matematické a přírodovědecké gramotnosti u patnáctiletých žáků, kteří ukončují povinnou školní docházku nebo začínají studovat na střední škole.
„Zarážející je, že se české děti v oblasti čtenářské gramotnosti oproti roku 2000 zhoršily. Naopak ke zlepšení došlo například u polských nebo maďarských dětí,“ zdůraznila národní koordinátorka výzkumu PISA 2009 Jana Palečková.
Na tento stav upozornil také ministr školství Josef Dobeš: “Česká republika klesá nejrychleji ze všech zemí OECD,“ sdělil na tiskové konferenci a pokračoval: “Jako otec si také všímám, že děti málo čtou. Jeden můj syn preferuje počítač, druhý má našlápnuto na „vědeckou dráhu“. Z mého pohledu má dnes knížka větší konkurenci, než kdykoli jindy,“ přednesl svůj postřeh.
Cílem výzkumu PISA bylo zjistit nejen to, jakými vědomostmi a znalostmi mladí lidé disponují, ale také to, jak jsou schopni je aplikovat v praktickém životě. Česká republika se do výzkumu zapojila hned v jeho počátcích a probíhá v tříletých cyklech. V roce 2000 proběhlo zkoumání čtenářské gramotnosti, o tři roky později v matematické a v roce 2006 v přírodovědní gramotnosti.
„Výsledkem loňského průzkumu čtenářské gramotnosti je sice skutečnost, že čeští žáci dosáhli pouze podprůměrných výsledků, nesmíme ale opomíjet programy, které ke zlepšování situace přispívají. Pozitivní ohlasy máme například na program „Knížka pro prvňáčka“. Z výsledků výzkumu PISA pro nás jinak vyplývá, že školy potřebují koncepční metodickou podporu,“ shrnula ředitelka Ústavu pro informace ve vzdělávání, který výzkum PISA v ČR realizoval, Pavla Zieleniecová.
Na závěr tiskové konference předložil ministr školství hlavní priority systematické nápravy stávající situace, ke kterým patří měření kvality v uzlových bodech vzdělávání, zeštíhlení sítě škol, změna financování v oblasti školství, odstranění nadměrné byrokracie, reforma pedagogických fakult a v neposlední řadě větší prestiž a ocenění učitelů.
V návaznosti na výsledky výzkumu PISA ministr Dobeš zdůraznil také nevyhnutelnou potřebu hlubší analýzy způsobu výuky čtení textů u českých dětí.
Fotografie z TK:
Jana Holíková
odbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8
118 12 Praha 1
T: 234 811 766
E: jana.holikova@msmtcz
www.msmt.cz