MŠMT podporuje takový přístup škol, který otevírá cestu ke vzdělání a rozvinutí vzdělávacího potenciálu všech dětí, žáků a studentů. Vybudování otevřené školy, která vytváří příležitosti pro každého žáka a žákyni a vychází vstříc jejich vzdělávacím potřebám, vytvoření inkluzivního prostředí v každé škole a zabezpečení vyrovnávacích opatření pro žáky a žákyně, které potřebují speciální podporu, jsou dobrou cestou k tomuto cíli.
MŠMT na akci zastupovala náměstkyně ministryně pro sociální programy ve školství Klára Laurenčíková.
Oceněné školy
Projekt Ligy lidských práv Férová škola je jednou z iniciativ, které vytvářejí standardy pro rozvíjení moderní vzdělávací instituce zajišťující vzdělávání každého dítěte v hlavním vzdělávacím proudu a přirozeném sociálním prostředí. Do projektu Férová škola se může zapojit každá základní škola, která usiluje o naplnění standardů inkluzivní školy.
V roce 2009 získaly certifikát Férová škola tyto ZŠ:
ZŠ Lačnov - Svitavy
WWW stránky školy
Pedagogický sbor k dětem přistupuje jako k rovným partnerům, se kterými spolupracuje na jejich osobnostním rozvoji.
Ve škole je nadstandardním způsobem vyučována etická výchova, žáci jsou velmi zdařile vedeni k rozvoji všech
klíčových kompetencí. Škola rozvíjí v rámci všech vzdělávacích předmětů multikulturní a osobnostní výchovu. Ve
škole jsou vzdělávány i děti, které potřebují vyrovnávací opatření a děti z romské menšiny.
ZŠ Moravská Třebová - Palackého
WWW stránky školy
Škola má nadstandardní přístup k dětem se zdravotními
problémy, a to jak po stránce materiální, tak pedagogické. Ocenění si zaslouží dynamicky vedená výuka
v jednotlivých předmětech, díky čemuž jsou do vzdělávacího procesu plně zapojovány všechny žákyně a žáci
školy.
ZŠ Kanice
WWW stránky školy
Ve výuce stojí za pozornost zejména odborně zdatný a současně lidský přístup k dětem se zdravotním postižením a
speciálními potřebami. Pedagogové kladou velký důraz na budování vztahů mezi dětmi ve třídě a ve škole a
vytvářejí tak prostředí, v němž jsou pozitivně přijímány všechny děti, včetně těch se zdravotním postižením či
z odlišného sociálního a kulturního prostředí.
ZŠ Břeclav - Na Valtické
WWW stránky školy
Jednou z hlavních priorit školy je podpora mimoškolních aktivit a kreativita pedagogů při vedení
mimoškolních akcí. Škola se snaží zapojit do svých aktivit nejen rodiče vzdělávaných dětí, ale i širší břeclavskou
veřejnost. V tomto ohledu je možné ZŠ Břeclav - Na Valtické vnímat jako komunitní. Škola
podporuje vzdělávání dětí se sociálním znevýhodnění a vytváří veškeré potřebné podmínky pro rozvoj osobnosti a
vzdělávacího potenciálu všech svých žákyň a žáků.
Z aktivit MŠMT v oblasti podpory inkluzivního vzdělávání
- Národní plán inkluzivního vzdělávání (podpora předškolního vzdělávání, včasná péče, vzdělávání pedagogů, metodika zaměřená na individuální přístup a dynamiku vzdělávacího procesu, vytváření vyrovnávacích opatření v hlavním vzdělávacím proudu);
- centra podpory inkluzivního vzdělávání ve všech krajích ČR;
- akční plán včasné péče zaměřený na rozvoj dětí od nejranějšího věku.
DALŠÍ INFORMACE: Férová škola - internetové stránky
Kateřina Böhmováředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace
tel.: +420 234 811 566
e-mail: katerina.bohmova@msmtcz