„Cílem je, aby pedagogové na stejných typech škol dostávali srovnatelné motivační složky platu ve všech krajích. Nový program ale řeší také vyrovnání platů v různých typech škol v rámci jednoho kraje. Současný systém financování, kdy školy dostávají peníze podle počtu žáků, má totiž za následek to, že odměny učitelů v jednotlivých krajích se velmi různí,“ vysvětlila náměstkyně sekce ekonomické Zuzana Matušková.
Rozvojový program vychází z analýzy odměňování za rok 2017 a jeho nastavení bylo projednáno s kraji. Peníze jsou určeny na pohyblivou složku platu, tedy odměny a osobní příplatky, a to pro pedagogy mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a družin. Žádost o dotaci mohou kraje podávat do konce letošního roku na období celého příštího roku. Od roku 2020 pak bude mezikrajové rozdíly v platech systémově řešit reforma financování regionálního školství. Školy budou dostávat peníze primárně podle odučených hodin, bude se tedy jednat o takzvané financování na pedagoga.
V rámci příprav na hladký náběh reformy financování také ministerstvo školství vyčlení pro příští rok 1,8 miliardy korun pro mateřské školy. Tyto finance budou určeny zejména na zaplacení překryvů učitelek při výuce a také na nezbytné rozšíření délky provozu. Od následujícího školního roku pak školy dostanou peníze na navýšení hodin výuky. Využít je mohou zejména pro dělení hodin tak, aby se například při výuce jazyků učili žáci v menších skupinkách.
Více informací o rozvojovém programu najdete ZDE