Výsledky šetření ukazují, že romští žáci tvoří 3,9 % všech žáků základních škol v České republice. Nejvyšší podíl romských žáků byl zaznamenán v Ústeckém (14,1 %), Karlovarském (8,3 %) a Moravskoslezském kraji 6,9 %), naopak nejnižší je podíl v Praze (1,0 %), Zlínském kraji a Kraji Vysočina (oba 1,4 %).
Z dalších klíčových zjištění:
- 85,4 % romských žáků se vzdělává podle běžného rámcového vzdělávacího programu (RVP ZV);
- 12,6 % romských žáků je vzděláváno podle RVP ZV s upravenými výstupy (RVP ZV UV);
- 2 % romských žáků je vzděláváno podle RVP ZŠ speciální;
- Romští žáci tvoří 30,4 % všech žáků vzdělávaných v programech pro žáky s lehkým mentálním postižením;
- Na 79 základních školách přesahuje podíl romských žáků 50 %, přičemž na 16 školách je podíl romských žáků 90 % a více.
Šetření je součástí dlouhodobého úsilí ČR o naplňování rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti České republice a slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
Kompletní zpráva je dostupná ZDE
/Údaje vycházejí z kvalifikovaných odhadů ředitelů škol a nejsou oficiální statistickou evidencí. Výsledky proto mohou být ovlivněny mírou subjektivity jednotlivých hodnotitelů./
Další informace k opatřením, která MŠMT k rovnému přístupu ke vzdělávání už přijala ZDE