Zpráva
Odbor financování vědy a vysokých škol ve spolupráci s odborem vysokých škol připravil návrh rozpočtu kapitálových dotací veřejným vysokým školám a PŘO řízených skupinou 3 resortu školství na rok 2001.
Návrh vychází ze zákona č. 490/2001 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2002 a z dopisu ministra financí č.j. 142/116 100/2001, kterým MF sděluje závazné ukazatele výdajů na financování programů reprodukce investičního majetku na rok 2001.
Dále se vychází z toho, že závazným ukazatelem každého programu je celková částka vyčleněná na financování programu, tj. součet jeho investiční a neinvestiční části.
Rozpočet se týká programů reprodukce majetku vysokých škol a PŘO řízených skupinou 3 a vychází z návrhu rozpočtu investic na rok 2002, který byl projednán na poradě vedení dne 7.8.2001:
- 333310 Výstavba a obnova budov a staveb vysokých škol
- 333320 Podpora koncepčního vzdělávacího rozvoje vysokých škol
- 333330 Rozvoj materiálně technické základny Masarykovy univerzity v Brně
- Podprogram 333022 Reprodukce investičního majetku organizací v sektoru vysokých škol, náležející do programu 333
020 Reprodukce investičního majetku organizací zřízených MŠMT
Po změnách, vyvolaných dodatečným zvýšením rozpočtu vysokých škol o 2 mld. Kč a vzniklých při projednání návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2002 se navrhuje rozpočet programů v oblasti vysokého školství podle následujícího přehledu.
Evid. číslo programu resp. podprogr. |
Název programu a podprogramu |
Výdaje státního rozpočtu (tis. Kč) |
||
celkem |
investiční |
neinvestiční |
||
333310 |
Výstavba a obnova budov a staveb vysokých škol |
1999 491 |
1427 163 |
572 328 |
333320 |
Podpora koncepčního vzdělávacího rozvoje vysokých škol |
325 000 |
245 000 |
80 000 |
333330 |
Rozvoj materiálně technické základny Masarykovy univerzity v Brně |
100 000 |
98 000 |
2 000 |
Celkem programy vysokých škol |
2 424 491 |
1 770 163 |
654 328 |
333022 |
Reprodukce investičního majetku organizací v sektoru vysokých škol |
22 500 |
22 000 |
0 500 |
Komentář k programu 333 310:
Program je již doplněn o následující částky, které Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR účelově určila z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa nebo přerozdělením z jiných položek kapitoly 333-MŠMT:
Č. ISPROFIN |
VVŠ a název akce |
tis. Kč |
3333111104 |
UPOL rozšíření a modernizace učeben, Olomouc |
10 000 |
3333114304 |
VUT Integrovaný objekt Fak. podnikatelské a Fak. elektrotechniky a informatiky v areálu PPV |
20 000 |
3333130003 |
UK-FTVS-Rekonstrukce a výstavba sport.areálu ve Vokovicích |
15 000 |
3333114911 |
UPAR - Dostavba univerzitního kampusu Pardubice |
25 000 |
3333118001 |
Rekonstrukce budovy kulturního centra pro VŠ *) |
10 000 |
|
Celkem |
80 000 |
*) Investor není dosud určen
Při rozpisu byly vodítkem tyto preference:
- akce schválené MŠMT v předchozích letech a k 31.12.2001 rozestavěné nebo s probíhající přípravou,
- další preference vyplývají z názvů jednotlivých podprogramů:
- Zařazeny jsou též všechny akce, kterým byla v minulosti přidělena dotace a dosud nebyly ukončeny, i když v r.
2002 již dotaci nemají, dále akce, které investor zahajuje v r. 2002 přípravnými pracemi z vlastních prostředků a
mají být dotovány v dalších letech. Nově bylo (kromě poslaneckých iniciativ) zařazeno 7 akcí, jejichž dotace v
souhrnu činí 14,900 mil. Kč investic a 22,700 mil. Kč neinvestic. Částka 368 mil. Kč neinvestičních prostředků je
vymezena na aktuální opravy majetku, která bude rozdělena na základě posouzení žádostí jednotlivých vysokých škol.
Podprogramy:
Evid. číslo programu a podprogr. |
Název programu a podprogramu |
Výdaje státního rozpočtu (tis. Kč) |
||
celkem |
investiční |
neinvestiční |
||
333 311 |
Výstavba a obnova kapacit pro vzdělávací a tvůrčí činnost *) |
1 576 600 |
1 048 441 |
528 159 |
333 312 |
Výstavba a obnova budov pro řízení a administrativu |
22 000 |
22 000 |
0 |
333 313 |
Výstavba a obnova sportovních a tělovýchovných zařízení |
18 875 |
18 875 |
0 |
333 314 |
Výstavba a obnova ubytovacích a stravovacích kapacit |
283 808 |
248 348 |
35 460 |
333 315 |
Výstavba a obnova tepelně-energetických systémů a inženýrských sítí |
48 559 |
48 409 |
150 |
333 316 |
Výstavba a obnova staveb zabezpečujících ochranu životního prostředí |
0 |
0 |
0 |
333 317 |
Náhrada objektů vysokých škol vydaných v restituci podle zákona č. 164/1998 Sb. |
není předmětem rozpisu st. rozpočtu |
||
333 318 |
Snížení energetické náročnosti staveb a racionalizace spotřeby paliv a energií |
49 649 |
41 090 |
8 559 |
Celkem rozepsáno |
1 999 491 |
1 427 163 |
572 328 |
Příprava akcí, jejich posuzování a uvolňování prostředků se řídí mj. zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů /zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou MF č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování reprodukce majetku. Dále se řídí Příkazem ministra č. 11/2001, kterým se rozděluje odpovědnost mezi útvary Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy při plnění úkolů souvisících s programy reprodukce majetku v návaznosti na zákon č. 218/2000 Sb. (rozpočtová pravidla), Pravidly pro poskytování dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, Metodickými pokyny pro přípravu a pořizování investičního majetku a pro jeho financování v resortu MŠMT, č.j. 13 538/98-40/33 a jejich doplňkem č.j. 17 932/99-33 ze dne 24.3.1999. Dotace bude přiznávána podle schválených investičních záměrů a průběhu investiční výstavby.
Restituce:
Na základě zákona č. 164/1998 Sb. a zákona 246/2000 Sb. (tj. novel zákona č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby), byla přidělena pro užití pro případy restitučních náhrad u veřejných vysokých škol celková částka 1 518 502 Kč.
Restituční náhrady Ministerstvo financí nezahrnuje pro rok 2002 do objemu rozpočtu kapitoly 333 MŠMT. Tyto prostředky budou do kapitoly 333 vloženy na základě žádosti MŠMT rozpočtovým opatřením, kterým budou převedeny z příslušného "restitučního" fondu. MF je požádáno, aby rozpočtovým opatřením převedlo na rok 2002 do rozpočtu kapitoly 333-MŠMT, programu 333310, 307 121 mil. Kč. mil. Kč.
Komentář k programu 333320:
Fond rozvoje vysokých škol je na základě projednání s Ministerstvem financí zařazen do samostatného programu 333 320 Podpora koncepčního vzdělávacího rozvoje vysokých škol, jehož rozdělení na podprogramy odpovídá tematickým okruhům, které vyhlásil výbor Fondu rozvoje vysokých škol na rok 2002. Rozdělení prostředků je předmětem samostatného materiálu.
V souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol vypracovaným Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, je do tohoto programu zahrnut samostatný podprogram 333328 Obnova přístrojového a strojního vybavení vysokých škol, na který je vyčleněno 150 000 tis. Kč.
Tento podprogram je určen pro obnovu parametrů investičního majetku v oblasti strojního a přístrojového vybavení vysokých škol a krytí současných potřeb, souvisejících s nově akreditovanými programy a zvýšením počtu vysokoškolských studentů do roku 2005 cca o 10%. Současná úroveň tohoto vybavení veřejných vysokých škol byla zjišťována podle účetních dokladů. Jak lze odvodit z připojené tabulky, značná část přístrojů je zastaralá a proto nemůže splňovat nároky na potřeby kvalitní a moderní výuky.
|
samostatné movité věci a soubory movitých věcí |
nehmotný investiční majetek, software |
||||
|
poř.cena |
oprávky |
zůst.hodn. |
poř.cena |
oprávky |
zůst.hodn. |
celkem (tis. Kč) |
9 937 808 |
6 053 163 |
3 484 646 |
265 660 |
162 669 |
110 237 |
Při zařazování akcí do tohoto podprogramu bude zohledňována konkrétní potřeba jednotlivých veřejných vysokých škol a podtržena jejich účelovost. Současně bude přihlédnuto k přibližné proporcionalitě mezi veřejnými vysokými školami.
Komentář k programu 333330 Rozvoj materiálně technické základny Masarykovy univerzity v Brně
Projekt rozvoje materiálně-technické základny Masarykovy univerzity je založen na výstavbě Univerzitního kampusu Bohunice a souvisejících úprav a modernizací ve stávajících objektech Masarykovy univerzity.
Vlastní Univerzitní kampus Bohunice je koncipován tak, že vznikne:
- Moderní zázemí pro Lékařskou fakultu, pro část Přírodovědecké fakulty a pro novou Fakultu sportovních studií.
- Propojení biologických a chemických pracovišť fakult do funkčních celků.
- Úzké napojení Lékařské fakulty na nejmodernější nemocnici v Brně (Fakultní nemocnice Bohunice).
- Podpora rozvoje molekulárních věd, molekulární biologie, genetiky, buněčné biologie a biochemie v propojení
pracovišť Lékařské a Přírodovědecké fakulty s klinickým zázemím nemocnice.
Návazné investice, u kterých investorem není Masarykova univerzita v Brně a investice navazující na Univerzitní kampus Bohunice:
- Město Brno poskytuje investice do infrastruktury potřebné pro realizaci Univerzitního kampusu v Bohunicích.
- Sportovní zařízení, která bude moci využívat budoucí Fakulta sportovních studií.
- Sociální zázemí pro studenty, zaměstnance.
- Technologický park pro medicínské obory.
- Integrace do prostředí místní části Brna.
- Probíhající dostavba Fakultní nemocnice Bohunice počítá s návazností na Univerzitní kampus Bohunice.
Návazné investiční aktivity ve stávajících objektech Masarykovy univerzity v Brně jsou zaměřeny na modernizaci a úpravu těchto objektů, na rozvoj dalších součástí univerzity, zejména pak společensko-vědních oborů.
Poradě vedení se předkládá materiál v podobě která předpokládá účast státního rozpočtu v roce 2002 ve výši 100 mil. Kč a v dalších letech každoročně 170 mil. Kč. Současně se připravuje materiál pro vládu a Parlament, kterým by se výstavby urychlila, jak je vysvětleno dále.
Tento materiál byl v říjnu 2001 projednán meziresortně. Ačkoliv byl průběžně konzultován s Ministerstvem financí, byl MF vrácen s tím, že je nutno zásadně změnit koncepci navrhovaného úvěru od Evropské investiční banky a to tak, že půjčka nebude poskytnuta MU, ale České republice s účelovým určením na realizaci uvedeného programu. Kromě toho bylo požadováno prověření dalších alternativ financování.
Financování programu bylo proto posouzeno ve třech variantách:
- financování ze státního rozpočtu kapitoly MŠMT a vlastních zdrojů Masarykovy univerzity v Brně,
- financování programu ze státního rozpočtu, úvěru od Evropské investiční banky a vlastních zdrojů Masarykovy
univerzity v Brně,
- financování programu ze státního rozpočtu a z vlastních zdrojů Masarykovy univerzity v Brně při výstavbě
univerzitního kampusu Bohunice developerem.
Ve státním rozpočtu nejsou zdroje, nutné k realizaci programu v potřebné době podle varianty 1. Vyžadovaly by během let 2002 až 2006 vynaložit z kapitoly 333-MŠMT celkem 3 909 mil. Kč.
U varianty 3 - "developerské" - nelze odstranit majetkoprávní rizika. Podle rozkladu poradenské společnosti Deloitte & Touche jde zejména o nebezpečí úpadku developera ať už během výstavby nebo během pronajímání kampusu Bohunice Masarykově univerzitě v Brně. Do doby, kdy by jednotlivé části kampusu byly odprodány Masarykově univerzitě v Brně (v závislosti na jejích finančních možnostech), by byl kampus ve vlastnictví developera a mohl by se stát součástí konkursní podstaty.
Z těchto důvodů se jeví jako nejvýhodnější půjčka. Protože Evropská investiční banka je organizací Evropské unie, která pracuje na neziskové bázi, může nabídnout nejvýhodnější úvěr. Poskytnutí úvěru od této banky je však vázáno na podmínku, že za splácení úvěru bude ručit stát, a že na úhradu 50% celkových nákladů programu bude použito jiných nástrojů financování s tím, že do jejich propočtu je možno započítat i náklady, které byly vloženy do rozvoje materiálně technické základny Masarykovy univerzity v Brně v letech 1999 až 2001.
Podle stanoviska Ministerstva financí by Česká republika nemohla za splácení úvěru, který by byl Evropskou investiční bankou poskytnut na financování programu Masarykově univerzitě v Brně, poskytnout státní záruku (a to ani na základě zvláštního zákona ve smyslu § 73 rozpočtových pravidel). Bylo by tím prý obcházeno ustanovení § 2 odst. 1 rozpočtových pravidel (podle kterého vláda může financovat činnosti, kterými zajišťuje funkce státu, pouze prostřednictvím státního rozpočtu a Národního fondu, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak). Navrhuje se proto vládě, aby úvěr ve výši 95 mil. € poskytla Evropská investiční banka státu s tím, že prostředky získané tímto úvěrem by byly poskytnuty Masarykově univerzitě v Brně formou návratné finanční výpomoci, kterou by Masarykova univerzita v Brně splatila v letech 2007 až 2026. Kromě toho by obdržela z kapitoly 333-MŠMT v letech 2003 až 2006 každoročně dotaci na realizaci programu ve výši 170 mil. Kč. V dalších letech, po ukončení programu, během splácení návratné finanční výpomoci, by mohla v rámci jiných programů, které vyhlásí správce kapitoly 333-MŠMT, obdržet další dotace.
V souvislosti s tímto návrhem a s legislativními možnostmi je v současnosti připravován k projednání ve vládě návrh zákona, kterým by parlament schválil možnost přijmou úvěr od Evropské investiční banky účelově určený pro financování předmětného programu.
Součástí předkládaného materiálu jsou variantní způsoby financování výstavby. Konečnou variantu určí vláda ČR podle výsledku projednání na návrh ministra školství, mládeže a tělovýchovy.
Komentář k podprogramu 333022 Reprodukce investičního majetku organizací v sektoru vysokých škol
Na akce přímo řízených organizací, které jsou řízeny skupinou 3, je vyčleněno 22 mil. Kč investičních prostředků a 0,5 mil. Kč neinvestičních na akci " Rekonstrukce fasády objektu CSVŠ, U Lužického semináře 13" a zejména na akci STK "Výstavba Národní technické knihovny".
Výstavbou NTK budou principiálně řešeny jak aktuální problémy související s budováním informační infrastruktury klíčových oblastí výzkumu a vývoje a vzdělávání, tak dlouhodobé a narůstající potíže plynoucí z umístění Státní technické knihovny v Klementinu. K přípravě vydala vláda dne 12.7.2000 usnesení č. 699/2000, k "Projektu výstavby Národní technické knihovny jako uzlu informační infrastruktury výzkumu a vývoje, vzdělávání a veřejných informačních služeb České republiky". Vláda v tomto usnesení uložila ministru školství, mládeže a tělovýchovy pokračovat v pracích na projektu podle časového plánu obsaženém v předloženém materiálu. Realizace projektu NTK je předpokladem pro rekonstrukci budov Národní knihovny, a proto též uložila ministru kultury "zpracovat a vládě do 30. dubna 2001 předložit návrh koncepce využití uvolněných prostor Státní technické knihovny v Klementinu, včetně návrhu rekonstrukce národní kulturní památky Klementinum …". Vzhledem k nejasnostem ve financování Projektu se příprava zdržela o jeden rok.
Protože podle vyhlášky MF č. 40/2001 Sb. nelze akci připravovat, aniž by byly vyjasněny zdroje financování i na její realizaci, je v rozpisu rozpočtu uveden rozpis celé akce na roky 2002÷2005.
Z hlediska kompetencí a zodpovědnosti MŠMT má materiál úzkou návaznost na tři zásadní dokumenty přijaté vládou ČR: Státní informační politika - cesta k informační společnosti (usnesení vlády č. 525 z 31. května 1999), Národní politika výzkumu a vývoje (usnesení vlády č. 16 z 5. ledna 2000) a Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání (usnesení vlády č. 351 z 10. dubna 2000). Zejména dva poslední dokumenty se úzce dotýkají specifických úkolů státu na jedné straně a příslušných institucí (VaV, vzdělávacích a informačních) na straně druhé při vytváření podmínek nezbytných pro dosažení úrovně adekvátní informační resp. znalostní společnosti. Rozpracování těchto významných dokumentů v průběhu prací na předkládaném materiálu se stalo jedním z hlavních důvodů zpřesnění a rozšíření funkcí původního Centra technických znalostí - Knihovny vysokých škol technických a pojetí předkládaného materiálu jako projektu výstavby Národní technické knihovny jako uzlu informační infrastruktury výzkumu a vývoje, vzdělávání a veřejných informačních služeb.
Projekt řeší zásadním způsobem informační zabezpečení oblastí výzkumu a vývoje, vzdělávání a veřejných informačních služeb, vymezené vědními a praktickými obory technickými a s technikou souvisejícími i potřebami řízení těchto oblastí. Přitom je třeba zdůraznit, že spojení funkcí celorepublikového informačního pracoviště, schopného koordinovat a koncentrovat kapacity informační infrastruktury výzkumu a vývoje a současně poskytujícího vyspělé knihovnicko-informační služby odborné veřejnosti (vč. hospodářsko-průmyslové sféry), s funkcemi ústřední knihovny dvou významných vysokých škol (ČVUT a VŠCHT), představuje progresivní řešení, které umožňuje jedinou investicí řešit zásadní cíle formulované státní informační politikou i národní politikou VaV, jakož i akutní problémy několika institucí.
Přílohy: Návrh rozpočtu programů bez restitucí.
x x x
Soubor ke stažení:
RozpocetkapitalovychdotaciVVS2002.doc
(typ: ms-word, velikost: 70144B)