Praha 19. listopadu 2010 - Zákon č. 561/2004 Sb. uložil také mateřským školám povinnost vytvořit vlastní školní vzdělávací programy v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Jejich realizace probíhá již po září 2007. V návaznosti na připravované změny RVP bude potřeba inovovat také již vytvořené ŠVP MŠ, neboť tyto otevřené dokumenty by měly reagovat na měnící se situaci jak ve společnosti, tak v samotném školství.
Ve Výroční zprávě ČŠI za rok 2009 se konstatuje, že 78 % navštívených mateřských škol musí dopracovat svůj stávající ŠVP. Toto vysoké procento svědčí o dosud nedostatečné metodické podpoře pedagogů MŠ. Vyplývá to také ze zjištění lektorů a konzultantů Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) i ohlasů ze školského terénu. Např. od vzniku Konzultačních center NIDV pro realizaci ŠVP pro základní vzdělávání zaznamenávají jeho krajští pracovníci poměrně značný zájem i ze stran mateřských škol o podobnou službu a o další vzdělávání v problematice kurikulární reformy.
Pro následující období připravuje NIDV vzdělávací programy a projekty, ve kterých usiluje o vytvoření a nastavení systému podpory mateřských škol. Jedná se především o zavádění konzultačních center k realizaci ŠVP MŠ, vzdělávací programy reagující na potřeby terénu a zjištění ČŠI, regionální setkávání pedagogů MŠ (tato setkávání budou připravována a organizována na předem zjištěné téma dle potřeb pedagogů), stáže pedagogů či podporu začínajících ředitelů/ředitelek (mentor). Současně se bude NIDV zabývat evaluací a výzkumem efektivity zrealizované podpory a zjišťováním dalších potřeb pedagogů v mateřských školách. Metodická pomoc bude zaměřena jak na management mateřských škol (řízení a evaluaci školy, personální řízení, implementaci a změny v ŠVP či některé oblasti účetnictví.), tak na ostatní pedagogické pracovníky.
Svou nabídkou vzdělávacích programů chce NIDV reagovat např. i na skutečnost, že se řada mateřských škol zaměřuje také na výuku cizích jazyků, většinou angličtiny nebo němčiny. Ta bývá zajišťována jak externími pracovníky, tak samotnými učitelkami, kterým ovšem často scházejí dostatečné jazykové i metodicko-didaktické kompetence pro výuku cizího jazyka v předškolním věku. Opomíjenou oblastí v mateřských školách je podpora zavádění ICT, která by měla být směrována jednak na přípravu učitelek na výchovně vzdělávací proces (ovládání IT, PC a internet, videotréning, úpravy fotografií), jednak na její využití přímo při práci s dětmi.
Kromě běžných vzdělávacích programů pro široký okruh zájemců z oblasti předškolního vzdělávání nabízí NIDV také vzdělávací akce nejrůznějšího zaměření ,,na klíč“, které si jednotlivá předškolní zařízení mohou v NIDV objednat na zakázku a o které je poslední dobou poměrně velký zájem.
Příloha:
Mgr. Alena Coubalová
vedoucí krajského pracoviště NIDV Karlovy Vary
Národní institut pro další vzdělávání
Tel.: +420 353 585 268
GSM: +420 775 755 037
Západní 15, 360 00 Karlovy Vary
www: www.nidv.cz
.