Ve dnech 22. a 23. listopadu představili na konferenci v Olomouci zástupci zapojených institucí hlavní zkušenosti s pilotní implementací v konkrétních oblastech terciárního vzdělávání. Získané podněty využije projektový tým jako expertní podklad při tvorbě metodiky používání kvalifikačního rámce, která bude veřejnosti představena na jaře 2012.
„Národní kvalifikační rámec popisuje znalosti, dovednosti a další způsobilosti, které musí prokázat student, aby mu byl udělen příslušný diplom. Díky kvalifikačnímu rámci získají vysoké i vyšší odborné školy nástroj pro řízenou komunikaci s okolím, zejména s uchazeči o studium, jejich budoucími zaměstnavateli, ale i se státem jako systémovým garantem kvality vysokoškolského vzdělání“ popisuje problematiku hlavní odborný garant projektu Q-RAM doc. RNDr. Petr Kolář, CSc.
Pilotní implementace byla ověřována v různorodé škále 10 oblastí vzdělávání, mezi nimiž nechyběly např. psychologie, ekonomické obory, zemědělství nebo veterinární lékařství, celkově na čtrnácti vybraných vysokých a čtyřech vyšších odborných školách. Odborný garant této klíčové aktivity prof. Ing. Petr Noskievič, CSc., na konferenci k pilotní implementaci řekl: „Smyslem pilotní implementace bylo ověřit, do jaké míry je Národní kvalifikační rámec schopen podněcovat na vysokých a vyšších odborných školách debatu o cílech konkrétních studijních programů, oborů a předmětů.“.
Závěry olomouckého jednání ukazují, že zavádění kvalifikačního rámce vytváří žádoucí podněty k průběžné aktualizaci a modernizaci studijních programů, umožňuje lépe zohlednit požadavky praxe a vede k celkovému zefektivnění výuky. Přehledně strukturované popisy výstupů učení poskytují srozumitelné a v širším kontextu srovnatelné informace o náročnosti a obsahu studia důležité pro stávající i budoucí studenty. Začíná se také uplatňovat větší orientace na studenta, stejně jako vzniká celkově lepší orientace zaměstnavatelů, studentů i uchazečů o studium v nabídce studijních oborů.
Noskievič také zdůrazňuje návaznosti a žádoucí synergie mezi implementací kvalifikačního rámce a Evropským systémem pro přenos a akumulaci kreditů (ECTS), s jehož používáním mají české vysoké školy řadu zkušeností. „Celkově shledávám přínos projektu v otevření odborné diskuse o tvorbě studijních plánů. Projekt Q-RAM vnáší do tvorby studijních plánů transparentnost a v konečném důsledku zvýší kvalitu studia a schopností absolventů,“ uzavírá Noskievič.
„Souhrnně lze říci, že realizování pilotní implementace podnítilo systematickou a metodicky podloženou inventuru studijních oborů, která dává podněty pro jejich inovaci a aktualizaci.“ shrnuje zakončení klíčové aktivity Kolář.
V posledním roce své činnosti projekt představí finální verzi metodiky, která bude obsahovat výsledky této pilotní implementace, a institucím ukáže cestu, jak nastavit své studijní programy. Soustava terciárního vzdělávání bude nově rozdělena do 39 oborově specifických oblastí, jejichž popisy projekt Q-RAM představí také v první polovině roku 2012.
Tiskový odbor
komunikace s médii
tel.: +420 234 812 126
fax: +420 234 811 753
e-mail: press@msmtcz