ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
    • Nové třídní knihy a další školské dokumenty pro základní školy
    • Oznámení o vyhlášení nadlimitní veřejné zakázky „Výběr mobilního operátora pro MŠMT“ v otevřeném řízení
    • Stránka nenalezena
    • HOSPODÁŘSKÉ NOVINY: Miliony mizí na internetu

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a...

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

1
Praha, 31. března 2025 – Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.    

„Musíme reflektovat volání po změnách systému ústavní a ochranné výchovy, které přichází ze strany zástupců z celé šíře odborného spektra. Ministerstvo musí pojmenovávat problémy současné praxe, poskytovat o nich relevantní informace a data, zasazovat je do kontextu, navrhovat varianty jejich řešení, podrobovat je diskusi a následně je zavádět do právní úpravy a praxe,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

Prostřednictvím metodického vedení by MŠMT mělo stanovovat základní filozofii a přístupy k dětem v zařízeních, které jsou v souladu s aktuálním vědeckým poznáním, rozšiřovat příklady dobré praxe, sjednocovat pracovní postupy a vydávat výkladová stanoviska k překlenutí problematických nebo nejasných situací. „Ministerstvo by mělo být také v pravidelném kontaktu s dětmi v těchto zařízeních, mělo by mnohem intenzivněji komunikovat s vedením a pracovníky zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a udržovat síť institucí a osob, jejichž činnost se systému ústavní a ochranné výchovy dotýká,“ doplňuje náměstek ministra Jiří Nantl s tím, že právě ombudsman pro ústavní a ochrannou výchovu bude hrát v těchto aktivitách zásadní roli.

Zmocněncem MŠMT pro ústavní a ochrannou výchovu v postavení školského ombudsmana byl jmenován Mgr. Bc. Štěpán Jílka, který doposud působil jako expert v oblasti ústavní a ochranné výchovy a péče o ohrožené děti v Kanceláři veřejného ochránce práv v Brně.

Ombudsman pro ústavní a ochrannou výchovu by se měl převážně pohybovat v terénu, měl by zvyšovat obecné povědomí o dětech v institucionální péči prostřednictvím médií, sociálních sítí a dalších komunikačních kanálů a měl by se pravidelně setkávat a diskutovat s lidmi, kteří s těmito dětmi pracují, a to jak v zařízeních, tak v organizacích neziskového sektoru nebo v jiných službách.

„Ombudsman by měl dělat most mezi ministerstvem a dětmi v zařízeních, jejich každodenním životem a fungováním v institucionální péči. Měl by být věrohodným a respektovaným partnerem vedení zařízení a jejich pracovníků. Měl by doplňovat ministerstvu do zprostředkovaných a převážně statistických dat tolik důležitý kontext a další aspekty, které jsou pro kvalitní koncepční a metodickou práci nezbytné,“ uvádí ke své roli nový školský ombudsman Štěpán Jílka a doplňuje, že ombudsman by měl také přibližovat ministerstvo dětem žijícím v zařízeních, aby to pro ně nebyla abstraktní a vzdálená entita, ale konkrétní lidé se zájmem a schopnostmi jim naslouchat a s možností jim v něčem ulevit a pomoci.

Rámcové úkoly školského ombudsmana – zmocněnce MŠMT pro ústavní a ochrannou výchovu:

  • participace na tvorbě, úpravách a změnách dlouhodobé koncepce
  • participace na přípravě materiálů legislativní povahy
    • zapojování se do příslušných pracovních skupin, poradních orgánů, výborů a projektů napříč resorty a ostatními subjekty
    • participace na přípravě a změnách metodických materiálů a výkladových stanovisek
    • participace na vytvoření a správě jednotného metodického portálu pro vedení a pracovníky zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
    • pořádání pravidelných metodických porad zástupců diagnostických ústavů
    • participace na metodických poradách jednotlivých diagnostických ústavů se zástupci zařízení v jejich územní působnosti
      • participace na vzdělávání vedení a zaměstnanců zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
      • přímá komunikace s dětmi žijícími v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
      • participace na vyřizování stížností dětí a pracovníků na poměry v konkrétních zařízeních
      • pravidelné výjezdy do zařízení, hodnocení atmosféry, pracovních postupů a zacházení s dětmi
      • spolupráce s ČŠI, NSZ, KVOP, krajskými úřady a jejich pracovníky provádějící inspekční a dozorovou činnost v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
      • účast na konferencích, seminářích a dalších setkáních praktikujících odborníků a akademiků z oblasti institucionální výchovy
      • komunikace a účast na setkáních zástupců neziskového sektoru
      • osvětová činnost a zvyšování obecného povědomí o dětech v institucionální péči prostřednictvím médií, sociálních sítí a dalších komunikačních kanálů

Na konci června loňského roku odešel do penze dlouholetý školský ombudsman Ladislav Hrzal, který v této pozici strávil osm let (více zde). V návaznosti na to MŠMT vyhodnocovalo dosavadní zkušenosti s fungováním institutu školského ombudsmana a zvažovalo pojetí této role do budoucna. V uplynulém období došlo k rozvoji různých aktivit, které byly pro úvahy o roli školského ombudsmana velmi důležité. Ministerstvo například zřídilo zcela nový odbor podpory škol a zřizovatelů, který začal poskytovat intenzivní celorepublikovou podporu v rámci realizace systémového projektu Střední článek podpory, a rozšířily se také metodické aktivity České školní inspekce a Národního pedagogického institutu zajištující poskytování podpory dle potřeb konkrétních škol přímo na místě. Nadále pak Česká školní inspekce v souladu se svým zákonným zmocněním šetří stížnosti, podněty a petice směřované ke školám a školským zařízením. „Všeobecné pojetí role školského ombudsmana jsme se tedy rozhodli opustit, jeho zaměření zúžit a zacílit směrem, který je dlouhodobě velkou výzvou pro český vzdělávací systém, tedy do oblasti ústavní a ochranné výchovy,“ uzavírá náměstek ministra Jiří Nantl.

 

Kontakt:
Mgr. Bc. Štěpán Jílka
školský ombudsman – zmocněnec MŠMT pro ústavní a ochrannou výchovu
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Sekce vzdělávání a mládeže
Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
e-mail: stepan.jilka@msmt_gov_cz

1

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací