ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Společné vzdělávání je přirozená věc: P. Fridrichová

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Společné vzdělávání je přirozená věc: P....

Společné vzdělávání je přirozená věc: P. Fridrichová

1
„Roky společného vzdělávání mi přinesly velkou sociální flexibilitu a nadhled, i když to byl často bolestný proces“, říká Petra Fridrichová, která vystudovala bez jakýchkoliv speciálních podpůrných opatření běžnou základní školu a gymnázium, přestože jí byla v raném dětství diagnostikována dětská mozková obrna (DMO).     

 DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE


1

„Za spolužáky z gymnázia nemohu mluvit, ale ti ze základní školy byli rozhodně vždy o něco napřed před svými vrstevníky. Když potkali člověka s postižením, už jako děti věděli, že fyzický handicap ještě neznamená neschopnost komunikace“, dodává tato mladá energická žena, která se v  současné době věnuje dětem s nejrůznějším postižením jako terapeutka jógy pro děti se speciálními potřebami.

„Vystudovala jsem osmileté humanitní gymnázium, které mi dalo vynikající základ pro komunikaci a společenský rozhled, který potřebuji ve své práci. Pracuji jako terapeutka dětí s postižením pohybovým, mentálním i duševním.

Mezi dětmi s postižením jsem sama patřila - má diagnóza byla dětská mozková obrna, ale byla jsem naprosto soběstačná. Jen pomalejší. U mých spolužáků to i tak, ovšem pouze na začátku, vyvolávalo prudké reakce. Děti často nerozuměly, proč by mě měly pouštět ze schodů jako první a počkat, až budu stát bezpečně dole, anebo proč mě musí držet za pravou a nikdy ne za levou ruku. "Proč to neděláš jako my? Viděli jsme tě běžet, chodíš a nespadneš, tak proč se ulíváš z tělocviku?"

Narodila jsem se v roce 1995. V mnoha směrech byla ta doba srovnatelná s dnešní, ale na základní škole se často našly starší učitelky se svérázným postojem k věci. Nikdo do mého kontaktu se spolužáky nezasahoval, a na základní škole se razilo heslo "Poraď si sama, chytrá jsi na to dost."

Postoj mé rodiny byl ještě razantnější! O mém postižení sice škola samozřejmě musela vědět, ale nikdy jsem nebyla v seznamu integrovaných žáků. A to ani na gymnáziu, které k individuálním potřebám hodně přihlíželo. Ve třídě 34 žáků byla více než polovina s poruchami učení oficiálně integrovaná – ale já jsem mezi nimi nebyla.

To, že jsem na základní školu chodila ve stylu "skoč a plav", mě jako dítě mírně stresovalo. Ocenila bych tehdy v této věci větší kontakt se spolužáky - pomohlo by mi, kdyby jim někdo povolaný vysvětlil, proč tu či onu věc nedokážu, protože by pak nemuselo docházet k nedorozuměním, u kterých žádný dospělý včas nebyl, a já se s nimi musela popasovat.

Jsem dnes toho názoru, že dětská bezprostřednost je skvělou integrační půdou, ale klíčem k úspěšné integraci jsou i informace. Je rozdíl přivést do třídy divokých dětí stejně chytré, ale méně pohyblivé dítě a říci jen "To je Péťa a má nemocné nožičky, dávejte pozor," - a v téže situaci dětem konkrétněji vysvětlit, že jejich spolužačka sice nemůže to či ono, ale s jejich pomocí to dokáže a bude jim moci být rovna. 

Přechod na osmileté gymnázium nebyl snadný. Mí blízcí předpokládali, že společnost mne již integrovala tak, že v novém studijním kruhu nebude žádný problém. Opak byl pravdou - střet dospívajících a egoistických dětí, z nichž většina byla nadprůměrně inteligentní, nebyl jednoduchý, protože já jsem chtěla být sama sebou a součástí skupiny, zatímco pro ostatní jsem byla "divná". Nechápala jsem, proč "skoč a plav" najednou nefunguje, proč problémy po čase neodezní jako na základní škole.

Když se komunikační bariéra začala stáčet k šikaně, vložili se do věci pedagogové. Měla jsem štěstí na vynikajícího třídního učitele - pokud byl člověk dost inteligentní, aby se překonal, nešetřil ho. Vsadil na inteligenci všechno - spolužákům od plic řekl, jak jejich chování vůči mně vypadá a do jakého světla je staví, se spolužačkami jsem se vypořádala sama. Hodně na ně zapůsobila návštěva mého otce přímo ve škole, kde jim vyprávěl o tom, co pro rodiče znamená vychovávat dítě s postižením. Když jsme se po osmi letech rozcházeli, byla z nás vcelku fungující, komunikující skupina jednotlivců, kteří se navzájem respektovali.“

 Sama mám se vzděláváním v běžné škole pozitivní zkušenost. Domnívám se ale, že je nezbytně nutné, aby dítě s postižením mělo dostatečné komunikační a intelektuální schopnosti k fungování v takovém prostředí. Mám v terapii chlapce s Downovým syndromem, který je ve svých devíti letech nesmírně šikovný. Sám se obstará, sám trefí na metro a domů, zvládne se postarat o maminku, když je nemocná. Ale nemluví, a tak navštěvuje speciální školu. Její systém miluje, i maminka si ji nemůže vynachválit. Syn je tam spokojený, protože není postaven před deprivaci z neschopnosti mluvit. Vše se děje v tempu, které zvládá a dostává se mu veškeré péče, kterou potřebuje. A to je ten moment, na kterém záleží - svoboda a spokojenost dítěte, nikoli očekávání okolí, rodiče nevyjímaje. Zde tedy apeluji na následující - RESPEKT. Respekt nejen dítěte k dítěti v integraci, ale i dospělého k potřebám dítěte. Postižení, ať už jakékoli, je totiž určitým rozptylem mysli, psychickou zátěží v každém momentě.“


DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací