"Vyzveme učitele, aby za určitou odměnu sami navrhovali úkoly z českého jazyka, matematiky a angličtiny. Speciální komise pak bude zjišťovat, zda jsou použitelné při testech. Otázky tak budou přímo z praxe. Budou jich tisíce, takže děti sedící při testech vedle sebe dostanou každý jiné otázky," upřesnil ministr. Velkým úkolem pak je dovybavit školy počítači tak, aby testování mohlo probíhat on-line.
Podle náměstka ministra Ladislava Němce budou některé úlohy navíc běžně přístupné jak pedagogům, aby mohli žáky během výuky průběžně testovat, tak samotným dětem, aby se samy připravovaly doma. „Nehrozí, že by se děti testy naučily nazpaměť. Pokud je dostatečně velká databáze úloh, není to možné,“ dodal náměstek.
Pilotní testování stovky vybraných škol se uskuteční letos na podzim, a to z českého jazyka, matematiky a angličtiny. V červnu 2012 proběhne generálka a o rok později pak testování v 5. a 9. třídách vypukne naostro. "Bude-li potřeba, můžeme udělat i dvě generálky a termín ostrého spuštění posunout o rok," doplnil ministr. Později by ke třem základním předmětům měl v 9. třídě přibýt čtvrtý - všeobecný přehled. Jeho náplň by se měla každý rok cyklicky měnit.
Jak standardy pro testování žáků vznikají? Podle ředitelky Odboru všeobecného vzdělávání MŠMT Jiřiny Tiché existují čtyři pracovní skupiny, ve kterých pracují odborníci z vysokých škol, zástupci Výzkumného ústavu pedagogického i samotní pedagogové z prvního a druhého stupně základních škol.
Zatímco po testování v 5. třídách budou mít školy za povinnost doučit neúspěšné děti základním standardům, testy z 9. tříd by měly sloužit jako výstup pro přijímací zkoušky na střední školu. "V žádném případě nechceme několik let výsledky zveřejňovat, ani dělat žádné srovnávací žebříčky. Testy budou sloužit jako zpětná vazby pro školy," připomněl Josef Dobeš.
VIDEO:
Mgr. Patrik Kubas
odbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
e-mail: Patrik.Kubas@msmtcz
Tel.: 234 812 121